Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Är där inget glapp eller oljud är det Ok. Tätningen inne i pumpen är en fjäderbelast "släp tätning".
Kan vara vattenpumpen som låter....... förr fanns det smörjmedel att hälla i kylaren för att smörja tätningen. Idag räcker det med en bra glykol. Sedan kan det ju vara generator, servopump m.m som låter. Det låter likt remgnissel också, är remmarna ordentligt spända
lennarte skrev: Igår, 16:39 Kan vara vattenpumpen som låter....... förr fanns det smörjmedel att hälla i kylaren för att smörja tätningen. Idag räcker det med en bra glykol. Sedan kan det ju vara generator, servopump m.m som låter. Det låter likt remgnissel också, är remmarna ordentligt spända
Jag har försökt spänna så när jag trycker ner remmen på mitten så går den ner runt 10mm.

Såg det var någon som sa att om man kunde vrida remmen max ett kvarts varv, då är det lagom. Vad tror du?

Så är det på båda. Vill inte spänna för mycket heller då andra saker slits ut. Motorn är riktigt tyst innan den får upp arbetstemperatur. När den har kommit upp i temp, då börjar ljudet som du hör på min kanal.

Bytte båda remmarna i förebyggande syfte.

Jag provkörde och provsatt en hel hög […]

Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]