Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Är där inget glapp eller oljud är det Ok. Tätningen inne i pumpen är en fjäderbelast "släp tätning".
av Lars82
lennarte skrev: tor 01 maj 2025, 09:21 Är där inget glapp eller oljud är det Ok. Tätningen inne i pumpen är en fjäderbelast "släp tätning".
Inget glapp av vad jag upptäckte men det här ljudet kommer när motorn har börjat få arbetstemperatur. Innan dess är den tyst. Vad kan det vara? Har fler klipp på min sida på youtube.

https://youtube.com/shorts/Mqv2ti-kLFQ ... n2sJgZTW1X
Användarvisningsbild
av lennarte
Kan vara vattenpumpen som låter....... förr fanns det smörjmedel att hälla i kylaren för att smörja tätningen. Idag räcker det med en bra glykol. Sedan kan det ju vara generator, servopump m.m som låter. Det låter likt remgnissel också, är remmarna ordentligt spända
av Lars82
lennarte skrev: tor 01 maj 2025, 16:39 Kan vara vattenpumpen som låter....... förr fanns det smörjmedel att hälla i kylaren för att smörja tätningen. Idag räcker det med en bra glykol. Sedan kan det ju vara generator, servopump m.m som låter. Det låter likt remgnissel också, är remmarna ordentligt spända
Jag har försökt spänna så när jag trycker ner remmen på mitten så går den ner runt 10mm.

Såg det var någon som sa att om man kunde vrida remmen max ett kvarts varv, då är det lagom. Vad tror du?

Så är det på båda. Vill inte spänna för mycket heller då andra saker slits ut. Motorn är riktigt tyst innan den får upp arbetstemperatur. När den har kommit upp i temp, då börjar ljudet som du hör på min kanal.

Bytte båda remmarna i förebyggande syfte.
lennarte skrev: tor 01 maj 2025, 16:39 Kan vara vattenpumpen som låter....... förr fanns det smörjmedel att hälla i kylaren för att smörja tätningen. Idag räcker det med en bra glykol. Sedan kan det ju vara generator, servopump m.m som låter. Det låter likt remgnissel också, är remmarna ordentligt spända
Hur mycket bör jag spänna remmarna? Tänkte på både generatorremmen samt den som driver vattenpump och servo. Vill inte spänna för mkt då remhjulen riskerar att slitas ut.

Det låter bara när motorn börjar bli varm. Vad kan de bero på?
Spåren i remhjulen tar inte skada av hur hårt du spänner remmarna, tvärt om. Lösa remmarna sliter på spåren. Lagren kan ta styk, men på min 745-a bytte jag lager samtidigt som jag bytte kolen (laddningsregulator) efter c:a 40000 mil. Och då var dom inte helslut. Däremot är remhjulet på generatorn helslut, svårt att spänna så hårt så den inte slirar vid kallstart vintertid. Satte i sommras en bredare rem (A istället för Z) och det blev bättre. Nu "bottnar" inte remmen i spåret längre. Bilen har nu rullat några tusen mil över 50000
lennarte skrev: Idag, 08:07 Spåren i remhjulen tar inte skada av hur hårt du spänner remmarna, tvärt om. Lösa remmarna sliter på spåren. Lagren kan ta styk, men på min 745-a bytte jag lager samtidigt som jag bytte kolen (laddningsregulator) efter c:a 40000 mil. Och då var dom inte helslut. Däremot är remhjulet på generatorn helslut, svårt att spänna så hårt så den inte slirar vid kallstart vintertid. Satte i sommras en bredare rem (A istället för Z) och det blev bättre. Nu "bottnar" inte remmen i spåret längre. Bilen har nu rullat några tusen mil över 50000
Så själva generatorn/vattenpumpen/servon kan inte ta skada av att man spänner för hårt? Tänkte sikta på ett spel på ca 5 mm om man trycker på remmen på den längsta biten.

Hastighetsspärren har inget med hastighets[…]

Kamaxellägesställare

Nu är jag sent på bollen, men jag har n[…]

Fönsterlister

Tack. Har helt på lite så i någo[…]

inte sådant? https://www.bildelsbasen.s[…]