Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

God kväll,

Idag hade jag in XC70in 2.5T -04 för kamremsbyte på tidsintervall.

Har gått ca 23000.

Var ingen mek där när jag hämtade den och det fanns en notering om begynnande glapp i VVT-drev men ingen oljeläckage.

Går det uttala sig om hur långt jag har kvar innan detta måste åtgärdas? 1 månad, ett halvår, tre år?

Jag fullständigt älskar denna bil som jag hållit i ett utmärkt skick. Detta förstår jag är en hyfsat dyr operation och det skulle vara bra att veta när kostnaden kan tänkas infalla.
trasker skrev: tor 24 apr 2025, 21:03 ..Går det uttala sig om hur långt jag har kvar innan detta måste åtgärdas?..
Knappast möjligt, om man inte har en bra kristallkula :-D
Jag tror att det sipprar ut lite olja vid VVT:n på min (har bara på insug), upptäckte det vid senaste rembytet för 5000 mil sen. Verkar fortfarande vara stabilt, fuktar lite på drevets insida. Har gått 65k totalt
trasker skrev:notering om begynnande glapp
Min gamla V40 hade ett rasslande/knackande VVT-drev i många år utan att börja läcka externt.
Hade det varit illa så får man hoppas att mekanikern ringt dig och frågat om att byta direkt. "Här har du bilen med kamremmen bytt...förresten är vvt:n kass så du måste nog byta kamrem igen om en månad" är ju inte vad man vill höra när man hämtar ut bilen.
Storfot skrev:Hade det varit illa så får man hoppas att mekanikern ringt dig och frågat om att byta direkt. "Här har du bilen med kamremmen bytt...förresten är vvt:n kass så du måste nog byta kamrem igen om en månad" är ju inte vad man vill höra när man hämtar ut bilen.
Man tycker ju det. Det var ju på en Volvoverkstad så dom borde ju ha lite koll.

Får lägga ett mail till mekanikern och höra mig för lite.

Du kan inte återanvända batteriet tex […]

Trasig Renault Scenic

Ventiltätningar och ventiler på plats. […]

Hejsan. Jag har nog samma problem. Får sign[…]

Hej! Kul att det gick bra. Hur var det med kabla[…]