Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Favazza skrev: tor 24 apr 2025, 10:51 Kapar tråden lite då jag tittar på XC60 med stora batteriet.
Ser att en del nämner elvärme. Vad innebär det? Är det bara förvärmning så det är varmt i bilen när man sätter sig i den en kall dag eller rent generellt vid körning?
Vill ju inte hamna i läget där det är svårt att få upp/hålla värmen i bilen när det är kallt ute (som man läste om förr i ett tidigt skede).
Det betyder att man har en elvärmare som sköter förkonditioneringen (”parkeringsvärmare”) samt värmer kupén vid eldrift. Värmaren räcker gott och väl för att hålla ett behagligt klimat i bilen vintertid, skulle vilja påstå den är bättre på det sättet att du får värme ganska omgående när man startat förkonditioneringen eller en kall bil. Du måste inte vänta på att Webaston eller motorn blir varm för att få värme. Elvärmen verkar vara dimensionerad för att klara svenska vintrar, i alla fall har jag inte haft några problem med värmen ner mot -12C ute.

Vid bensindrift tar den spillvärme från bensinmotorn. Så man kommer ha värme även när batteriet är tomt och man kör på bensin.

Gällande räckvidd så håller jag med föregående talare. Elvärme äter batteri, räckvidden går lätt ner mot ca 5 mil vintertid jämfört med ca 8 mil sommartid.
Jag har provat att stänga av värmen nu på vintern här i Göteborg och vi har kört mellan 70-75 km hela vintern på vår när vi inte har haft värmen på utan bara kört med värme i stol och ratt.
Säkert är det så att på vintern så kommer man kortare på grund av rullmotståndet, som jag tror är lite högre med vinterdäck och framför allt om vägen är snöig, moddig, regnig osv. Men jag tror ändå elvärmen att elvärmen står för den huvudsakliga förkortningen av räckvidden vintertid.

Min erfarenhet är också att man kommer närmare 65-70 km om man stänger av elvärmen vintertid. Sommartid ligger jag oftast runt 75km, som längst 83 km.

Kan tillägga att har märkt att räckvidden i displayen inte automatiskt förlängs vintertid om man vanligtvis har elvärmen på men slår av elvärmen på en resa, men du kommer längre. T ex att det står att du har räckvidd på 20km men i verkligheten kommer du 27km eller nåt när du slått av värmen, bara som ett exempel. Det beror säkert på att den mäter nåt genomsnitt som syns i displayen. Men man kommer längre utan elvärmen på. Gör så ibland om jag ser att elen inte riktigt kommer räcka till för att komma hem på vintern ;-)

Har uppdaterat mittkonsolen efter att @theodorka[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]

Trasig lampa, takbelysning

Ja det låter inte som att det är sj&aum[…]