- tor 24 apr 2025, 16:40
Vid bensindrift tar den spillvärme från bensinmotorn. Så man kommer ha värme även när batteriet är tomt och man kör på bensin.
Gällande räckvidd så håller jag med föregående talare. Elvärme äter batteri, räckvidden går lätt ner mot ca 5 mil vintertid jämfört med ca 8 mil sommartid.
Favazza skrev: ↑tor 24 apr 2025, 10:51 Kapar tråden lite då jag tittar på XC60 med stora batteriet.Det betyder att man har en elvärmare som sköter förkonditioneringen (”parkeringsvärmare”) samt värmer kupén vid eldrift. Värmaren räcker gott och väl för att hålla ett behagligt klimat i bilen vintertid, skulle vilja påstå den är bättre på det sättet att du får värme ganska omgående när man startat förkonditioneringen eller en kall bil. Du måste inte vänta på att Webaston eller motorn blir varm för att få värme. Elvärmen verkar vara dimensionerad för att klara svenska vintrar, i alla fall har jag inte haft några problem med värmen ner mot -12C ute.
Ser att en del nämner elvärme. Vad innebär det? Är det bara förvärmning så det är varmt i bilen när man sätter sig i den en kall dag eller rent generellt vid körning?
Vill ju inte hamna i läget där det är svårt att få upp/hålla värmen i bilen när det är kallt ute (som man läste om förr i ett tidigt skede).
Vid bensindrift tar den spillvärme från bensinmotorn. Så man kommer ha värme även när batteriet är tomt och man kör på bensin.
Gällande räckvidd så håller jag med föregående talare. Elvärme äter batteri, räckvidden går lätt ner mot ca 5 mil vintertid jämfört med ca 8 mil sommartid.