Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wakki
Skulle samtliga som kan, skriva hur långt ni kommer på bart el nu när det börjar bli lite varmare för att jämföra. Börjar det visa lite högre siffror med fulladdat batteri på pure-läget än?

Skriv gärna också vilken modell och batterikapacitet ni har?

XC60 T6 2022 med 11.6 kWh batteri. Fulladdat visar nu stabila 40km vid varje laddning. Lyckades dock komma 41-42 km häromdagen!

Innan värmen började tåga in visade fulladdat
ungefär 37-39 km
Senast redigerad av 1 Wakki, redigerad totalt 0 gånger.
av NordT6
Ingen riktig värme här än, nån enstaka plusgrad, men 27-32km fulladdat, 36-40 förra sommaren, men har aldrig trippat å kollat hur långt jag verkligen kommer…
2020 xc60 T8 Polestar Engineered lilla batteriet
V60 T6 "late -22". 18.8kWh kommer runt 50-55km vid 0°C (2/3 100-väg och resten stadskörning). Kommer t o r till jobbet (50km) året runt (om det inte är -20°), dock vid förvärmning på morgonen.
av Supfam
Så här kan det se ut en sommardag för mig.

MY24 XC60. Den når 5400 mil inom några dagar, och sist det var 10-12 plusgrader ute visade den räckvidd på 82 km, så batteriet presterar bra än vad det verkar.

Efter körda 57,3 km, hade jag 39 km räckvidd kvar. Teoretisk räckvidd 96,3 km den dagen. Har som längst tagit mig strax under 87 km, hade då 6 km kvar i räckvidd.

Bilden är från i somras.
IMG_3633.jpeg
IMG_3633.jpeg (185.58 KiB) Visad 5052 gånger
Är det nån som sett nån större räckviddsförlust med åren? Min har gått 14000mil nu och presterar forfarande mellan 3-4mil, tittar man på info om bilen säger det ju 44km räckvidd ny, pratade med föregående ägare innan jag köpte den i fjol sommar och han sa oxå dryga 3mil så det verkar inte hända märkbart mycke med tiden.
DOCK så byttes en cellmodul på den innan leverans, gick sönder mellan min provkörning och att jag skulle hämta den som tur var.
Begärde mätning av batterihälsa då på typ 12800mil och den var knappa 90% då.
Så min har ju fått en liiiten makeover ;-)
Kapar tråden lite då jag tittar på XC60 med stora batteriet.
Ser att en del nämner elvärme. Vad innebär det? Är det bara förvärmning så det är varmt i bilen när man sätter sig i den en kall dag eller rent generellt vid körning?
Vill ju inte hamna i läget där det är svårt att få upp/hålla värmen i bilen när det är kallt ute (som man läste om förr i ett tidigt skede).
Användarvisningsbild
av x74
Favazza skrev:
StefanN skrev:Inga problem med elvärme, den räcker till utan vidare.
Men den kommer då påverka räckvidden förmodar jag eller hur går det till?
För mig närapå halveras räckvidden vintertid tack vare el värme plus säten,ratt, En sommardag ca8.5mil kall vinter 4.5mil, en mild vinter 6mil, så jo visst drar det el. Allt som skall producera värme drar mycket energi.

Har uppdaterat mittkonsolen efter att @theodorka[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]

Trasig lampa, takbelysning

Ja det låter inte som att det är sj&aum[…]