Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ankan84
Hej,
Kanske en liten fånig fråga, men har precis köpt en XC60 och ska byta däck. Vart tycker ni det är lämpligt att lyfta bilen (byter ett däck i taget). Finns det några bra lyftpunkter som ni brukar använda?

Mvh
ankan84 skrev: fre 11 apr 2025, 11:08 Hej,
Kanske en liten fånig fråga, men har precis köpt en XC60 och ska byta däck. Vart tycker ni det är lämpligt att lyfta bilen (byter ett däck i taget). Finns det några bra lyftpunkter som ni brukar använda?

Mvh
här är lyftpunkterna Volvo rekommenderar ur deras support: https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 1381428a3/
Hej, tack för hjälpen. Jag har bara haft gamla bilar och brytt mig så mycket, men är tanken att jag ska sätta domkrafen mot detta gummiskydd (bakvagnen), eller ska det tas bort innan?

Mvh
av 246
ankan84 skrev:Hej, tack för hjälpen. Jag har bara haft gamla bilar och brytt mig så mycket, men är tanken att jag ska sätta domkrafen mot detta gummiskydd (bakvagnen), eller ska det tas bort innan?

Mvh
Ta inte bort något från bilen. Tillvägagångssättet funkar i stort sett likadant (nödlyft eller ej) Använd alltid en "vanlig"(inte nöd) domkraft och köp till en extra gummipad tex denna:
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000047039

Den lägger du på domkraftens stålplatta för att skydda bilens underrede vid lyft.
Ta ett foto på bilden från Volvos sida som länkades i tidigare inlägg, sen kommer allt klarna när du ligger där och ska göra ditt första lyft.
Det är inte alls komplicerat, du bör inte missa lyftpunkterna.

Lyft bara så högt så hjulet lyfter från backen,mer behövs inte.
MEN....när du ska sätta på de andra fälgarna, ta gärna en stålborste och riv bort rost och annat som ligger på annläggningsytorna, insida och sen motsvarande på bilen. ,Detta för att minimera risken för vibrationer vid körning över ca 100 km/t. Putsa rent fälgens yta också.
I bästa av världar köper du dig en momentnyckel. Måååånga drar sina bultar till sträckgränsen för kung och fosterland och då kan de gå av istället. Efter ca 10 mil kontrollerar du om alla bultarna sitter fast, men dra dom inte ännu en gång.
Det finns även små markeringar (trianglar) på trösklarnas undersida som visar var lyftpunkterna är.
Bilden är från XC40 men finns även på V60 och andra modeller.
Bilagor
domkraftmärke.jpg
domkraftmärke.jpg (4.37 KiB) Visad 2904 gånger
De markerade områdena under trösklarna fungerar bra att lyfta under, förutsatt att gummipucken får plats på ytan. De bilar utan luftfjädring bak väljer jag ofta att lyfta under länkarmen, precis under fjädern. Det krävs då väldigt få pumpningar.

Har uppdaterat mittkonsolen efter att @theodorka[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]

Trasig lampa, takbelysning

Ja det låter inte som att det är sj&aum[…]