ankan84 skrev:Hej, tack för hjälpen. Jag har bara haft gamla bilar och brytt mig så mycket, men är tanken att jag ska sätta domkrafen mot detta gummiskydd (bakvagnen), eller ska det tas bort innan?
Mvh
Ta inte bort något från bilen. Tillvägagångssättet funkar i stort sett likadant (nödlyft eller ej) Använd alltid en "vanlig"(inte nöd) domkraft och köp till en extra gummipad tex denna:
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000047039
Den lägger du på domkraftens stålplatta för att skydda bilens underrede vid lyft.
Ta ett foto på bilden från Volvos sida som länkades i tidigare inlägg, sen kommer allt klarna när du ligger där och ska göra ditt första lyft.
Det är inte alls komplicerat, du bör inte missa lyftpunkterna.
Lyft bara så högt så hjulet lyfter från backen,mer behövs inte.
MEN....när du ska sätta på de andra fälgarna, ta gärna en stålborste och riv bort rost och annat som ligger på annläggningsytorna, insida och sen motsvarande på bilen. ,Detta för att minimera risken för vibrationer vid körning över ca 100 km/t. Putsa rent fälgens yta också.
I bästa av världar köper du dig en momentnyckel. Måååånga drar sina bultar till sträckgränsen för kung och fosterland och då kan de gå av istället. Efter ca 10 mil kontrollerar du om alla bultarna sitter fast, men dra dom inte ännu en gång.