Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Såvitt jag har förstått sitter det en pump till framme vid motorn. Rimligen måste du lossa före den. Men jag vet inte heller hur den ser ut. Det är kanske inte uppenbart vad som är in och vad som är retur.
Nej det här med att hitta information kring bilens slangar och pumpar var svårare än jag trodde TROTS att feltankningar är vanliga. Kolla just säkringar i motorutrymme och under handskfacket och allt så bra ut. Tror pumpen jag lånade är för klen för att slanga i tankningshålet. Kommer nada. Fick in en knappt meter och slangen luktade soppa iaf men inget kom upp från slangen.
apersson850 skrev:Pumpen behöver kanske späs för att den ska börja suga.
Jag vet inte hur man "spär". Hittar inte ens hur man får tillgång till pumpen.

Bifogar finns bild på motorutrymmet. Råkar du vet om det är slang "1" eller "2" som man kan koppla loss för att få ur soppan? Gissar att ena slangen är returen iaf.
Bilagor
Volvo V70 D2 2013.jpg
Volvo V70 D2 2013.jpg (199.48 KiB) Visad 10703 gånger
av MurreR
Gissar att han menar att pumpen behöver primas, innan den kan suga (alltså den lilla externa pumpen du använde genom tankhålet).
Vanliga enkla elektriska pumpar brukar ha svårt att få tag i vätskan om inte pumphuset är "för-fyllt" med vätska.
Ta en dunk med diesel och sug tills att vätskan passerat pumpen. Brukar hjälpa att ha pumpen nedanför dunken till en början.
MurreR skrev: tis 15 apr 2025, 07:37 Gissar att han menar att pumpen behöver primas, innan den kan suga (alltså den lilla externa pumpen du använde genom tankhålet).
Vanliga enkla elektriska pumpar brukar ha svårt att få tag i vätskan om inte pumphuset är "för-fyllt" med vätska.
Ta en dunk med diesel och sug tills att vätskan passerat pumpen. Brukar hjälpa att ha pumpen nedanför dunken till en början.
Aha nu hajjar jag. Du menar den lilla externa pumpen "inte ngt som sitter på bilen" jag testade med. Många pumpar nu :) Prövar och återkommer. Tack!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
LeffeLanghalm skrev: tor 10 apr 2025, 09:35
StefanN skrev: ons 09 apr 2025, 18:47 Det är väl skillnad på att tanka bensin i en dieselbil och diesel i en bensinbil?
Japp. Har man tur går bilen bara "risigt" om man kör diesel i en bensin motor då dieseln är fetare. Bensin i diesel bli för "torrt". Jag hamnade i sista alt..
Dieseln har ju typ 50 i oktan och spikar därför lätt söder kolvarna i motorn. Så som i StefanNs bild tidigare i tråden.
Och idag....Att slanga med slang och pump kan jag glömma får inte ut ngt trots ca en m slang.

Nu får planen bli att direktmata bränslepumpen med 12v som ska finnas under baksätet (hittade spärren idag) och sedan behöver jag "bara" veta vilken slang jag ska lossa och tömma soppan ur. Så frågan kvarstår utifrån bilden jag la in ovan, vilken slang och i vilken ände ska jag tömma ur all som finns i tanken? Tack på förhand.
VolvoB20 skrev:
LeffeLanghalm skrev: tor 10 apr 2025, 09:35
StefanN skrev: ons 09 apr 2025, 18:47 Det är väl skillnad på att tanka bensin i en dieselbil och diesel i en bensinbil?
Japp. Har man tur går bilen bara "risigt" om man kör diesel i en bensin motor då dieseln är fetare. Bensin i diesel bli för "torrt". Jag hamnade i sista alt..
Dieseln har ju typ 50 i oktan och spikar därför lätt söder kolvarna i motorn. Så som i StefanNs bild tidigare i tråden.
Det är noterat :-/
Kuriosa: diesel har högt cetantal, lågt oktantal, och bensin tvärtom. Dessa två tal är nästan inverserat proportionerliga mot varandra.

På en diesel vill du ha högt cetantal. Diesel består av långa tunga kolvätekedjor som relativt lätt bryts sönder vid tryck och värme (radikaler som startar en exoterm reaktion frigörs) vilket gör att dieseln börjar brinna. Det krävs dock en del energi för att bryta ner dieseln till den graden att den förbränns, så den är inte särskilt ”lättantändlig” i rumstemperatur med t.ex. tändsticka.

Bensin är tvärtom, högt raffinerad och mest korta men volatila kolvätekedjor. Dessa kedjor bryts inte helt enkelt ner av värme och tryck, men det frigörs snabbt radikaler när man väl initierar förbränning och då brinner det snabbt (wosh sa det när Sven hällde bensin på majbrasan och ögonbryna rök…)

Diesel passar perfekt till en dieselmotor med så kallas ”diffusionsflamma” alltså bränsle och luft blandas under förbränningen. Brinner långsamt och kontrollerat och tänds spontant av förbränningskammarens värme och tryck. Vad som då händer om man skickar i bensin istället är antingen två saker:

1. Det händer inget, motorn stannar. Kompressionstrycket i sig är inte tillräckligt för att antända bensin. Eventuellt startar motorn om man kallstartar tack vara glödstiften.

2. Om man kör motorn på diesel och det plötsligt kommer bensin, då kommer bensinen antagligen att antändas och ju varmare motorn och förbränningen är desto våldsammare kommer bensinen att antändas. Först brinner den inte alls och sen allt på en gång, och då kan man mycket väl skjuta kolvarna eller något annat.

Sen har vi också den detaljer att bensinen smörjer inte på samma sätt som diesel, så högtryckspump och injektorer kan ta skada.

Om det motsatta händer, att man kör diesel i en bensinmotor, så är det lite samma. I bensinmotorer har man i regel förblandad förbränning, bränsle och luft blandas och antänds sedan. Bensin är perfekt för detta, det brinner fort och tänds enkelt när man väll att det ska tända.

Tändstiftets gnista i sig är inte tillräckligt för att antända dieseln dock. Du kommer inte kunna starta en kall bensinmotor på diesel. Men om man kör motorn och får in en dieselgrogg så antänds antagligen bensinen som i sin tur antänder dieseln, men det brinner antagligen ganska dåligt, det skulle nog misstända en del. Men, vad som händer i en bensinmotor är att flamman startar vid tändstiftet och sprider sig i förbränningsrummet. Har man tillräckligt varmt och gött kan dock blandningen spontanantänds innan den konsumerats av flamman, vilket då leder till knack (eller spikningar som det ibland kallas). Högt oktantal betyder högt motstånd mot just detta. Dieseln har lågt oktantan/ högt cetantal och sjölvantänder gärna, så dieseln orsakar gärna knack om det blir tillräckligt varmt i förbränningsrummet. Så precis som bensin kan skjuta sönder dieselmotor när man kör så kan samma hända med diesel i en bensinmotor om man kör tillräckligt hårt.

Knack är inte lika allvarligt, moderna motorer kompenserar för detta till viss mån och motorn havererar inte omedelbart när det uppstår. Exakt vad som händer om man har i diesel är svårt att säga, men rent sannolikhetsmässigt är det inte lika riskabelt som med bensin i dieselmotor. Däremot, om det vill sig illa, kan man få så kallat ”superknack” i en bensinmotor om man kör tillräckligt hårt, där bränsleblandningen spontanantänder redan innan man ger gnista på tändstiftet. Då får man inte helt sälla så pass högt tryck i motorn att stakarna ger vika eller så, så blir det skit. Det kan mycket väl hända om man får in diesel vid ett dåligt tillfälle och man segdrar med husvagn uppför en backe.

Slut på kuriosa
Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&o[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Hei, hentet ny bil- for meg i går. Vil gjer[…]

Är fästet helt och sitter som det ska?