NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av itel94
Hej!
Som titeln säger så har alltså min svåger köpt en V50 D5 automat från 07 av nån bekant till familjen som stått oanvänd i typ ett år pga läckande spridare och en trasig fjäder.
Han verkar även ha glömt fönstret höger bak på glänt under vintern så det var en liten insjö på golvet och mögel i bilen.
Sugit upp majoriteten av vattnet under golvmattan bak men lite fukt kvarstår som jag tänkte hantera när det blivit lite varmare.

Svågern lyckades köra bilen i egen kraft till mig trots att två av spridarna läckte ganska bra, väl framme så var ju självklart hela motorutrymmet dränkt i diesel och det första jag fick göra var att försöka städa upp efter åkturen.

När jag väl får ur spridarna så märker jag att tidigare ägare gett sig på ett försök att fixa läckaget genom att slänga på en sån kopparpackning på spridarna utan att ta bort dom gamla vilket troligtvis bara gjort problemet värre eftersom det inte blev tätt. :x

Jag rengör spridarsätena, spridarna och slänger sen på nya packningar och skruvar tillbaka spridarna.
Inga större konstigheter än så länge, passar även på att få till ett oljebyte och byter ett trasigt halvljus.

Bilen startar upp efter några cykler av tändningen till läge 2 för att få bränslepumpen att fylla rören och jag i backar ut den ur garaget i tro om att jag ska kunna köra en liten provtur men jag hinner inte mer än utanför garageporten innan motorn dör och efter detta så har jag inte lyckats få igång han igen.
På grund av att han stått så länge så tror jag bromsarna ligger på för det är stört omöjligt att rubba han en milimeter i neutral, pga detta så får jag inte in han i garaget igen utan har gjort all felsökning där han står.

Först trodde jag fått in luft i bränslesystemet men jag har kört med vakum och även dragit på tändningen med muttrarna lite lösa för att luften ska kunna hitta ut men det har inte gjort nån skillnad.

Sen misstänkte jag skit i Spjällhus/EGR, vilket stämde väldigt bra. extremt mycket svart gegga i både spjällhuset, EGRen och tillhörande slangar men efter mycket brakleen och borstande så är dom rena och fina.
Dock har jag märkt att Spjällhuset tjuter ihärdigt när tändningen är på och upp till 30 sekunder efter tändningen slagits av, tjutet försvinner ju om man drar ur sladden till motorn som styr spjället.

Rengöringen gjorde lite skillnad i hur mycket startmotorn fick kämpa för att få igång han men inte nån märkvärd förbättring i hur lång tid det går innan han dör.

Batteriet var också halvkasst när jag fick hit bilen och efter många startförsök och laddningar så verkade det ha gett upp helt och bilen slängde typ 1000 felkoder så har satt dit ett nytt Exide 90AH.

Låg även en helt ny luftmassemätare i bilen som den gamla ägaren köpt så den har jag också monterat.

Trots allt detta dör alltså bilen typ 2-3 sekunder efter start, och det händer absolut inget om man trampar på gasen.

Felkoderna i VIDA som kvarstår efter batteribytet är som följande.
ECM-1000 Atmospheric pressure sensor - Faulty signal
ECM-1600 Boost pressure sensor - Signal outside its permitted range
ECM-2A00 Pressure sensor particulate trap - Signal too high
ECM-2A30 Particulate trap - Blocked
ECM-2A70 Pressure Sensor particulate trap - faulty signal
ECM-500F Air Condition - Faulty signal
DDM-8022 Side turn indicator - Open circuit or shorted to supply

Kan partikelfiltret vara så igensatt att motorn inte klarar hålla tomgång eller vart tycker ni jag ska fortsätta felsökningen?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
av itel94
kvillebäck skrev:partikelfiltret verkar fullt. Skruva ur den översta sensorn och prova starta. Tyvärr verkar du ha en del sensorer som kleggat igen eller är trasiga med.
Fick tid nu i helgen att skruva lite, med sensor framför DPF urskruvad så startar den och går på tomgång utan konstigheter.
Får försöka plocka ner och spola filtret.
Tack för bra tips ang sensorn, Återkommer med resultat efter spolningen.
Det finns bra rengöringsmedel som du sprutar in i filtret genom hålet för tempmätarsonden eller genom att ta bort den övre slangen till mätaren för trycket över DPF. Kan man sedan spola vatten genom den medan man kör bilen på tomgång brukar det bli bra. Överst i burken ligger katalysatorn och under den är DPF.

Idag fick Volvon lite uppmärksamhet. Best&aum[…]

Relä luftpump 850

Hej. Nu har jag sökt på de flesta st&au[…]

Okej, Jag testade en orginal bosch lmm från […]

Menar du att när du losar klippset får […]