NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JerkerT
Ska se om jag kan ladda upp en video!

Nu ger jag snart upp. Har fixat samtliga felkoder, men bilen går orent och ryker vitt.
Historia:
Köpte bilen av en kompis (enda ägaren) då bilen börjat ryka svart och gå illa. Var väldigt lite olja i motorn. Visade sig att tubinen i turbon delat sig i 2 delar. Bytte turbo, olja och filter. Körde en del med bilen för att försöka bränna ur oljan i systemet. Bilen gick väldigt bra. Var och besiktigade den. Slog i en flaska injektion cleaner, men efter att ha hällt i halva flaskan så insåg jag att det var för bensin och inte diesel :-( Tankade upp bilen full och körde. Ganska omgående så började bilen gå illa. Detta försvinner när man kört ett tag, några km.
Kollade felkoder:
P0367D glödstift - bytt 2 glödstift
P2291 Insprutningsventil - bytt givare
P00BD luftflödeskrets - bytt lmm

Nu har jag inga felkoder kvar, men bilen går ändå illa + ryker.
Kan spridarna tagit skada av cleanern?

Motor D4162T
Volvo V50 2012
32000 mil
av kvillebäck
Tror inte att spridarna har tagit skada av medlet. Har du problem med spridarna så vibrerar motorn kraftigt. Min GISSNING är att topp-packningen har gått. Gör en kontroll i burken för kylarvätska.
av kvillebäck
När jag googlar P0367D så får jag kamaxelgivare på den! inget om glödstift. Känns allvarligt. Har det löst sig? Du vet väl att du har 14000 mil på kamremmen, kan den ha kuggat över?

Vänder mig till er övriga med en funderi[…]

Låter bra, var först inne på[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att al[…]

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]