NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1606895
Rimligtvis borde det inte ligga ström kvar på lådan när man stängt av. Är väl bara varningsblinkers, lås och några småsaker till innan den går i sleep-mode. Problemet är ju att när volten sjunker så består Amperen. Fler Ampere per Volt kan leda till katastrof för elektronik. Men aldrig hört att det skadat elektronik i växellådan. Kretskort har jag sett några gånger men är inte jättevanligt.
#1606901
Erik Å skrev: lör 12 apr 2025, 19:59 Bara en tanke; kan det varit så att batteriet laddades ur som följd av att det redan var fel på styrenhet eller solenoid så att den senare låg konstant aktiverad och tömde batteriet..
Inget vad jag märkte var annorlunda förens batteriet laddade ur sig, kändes helt som vanligt, tror det är något som dragit tjuvström som dragit ut batteriet.
#1606902
kvillebäck skrev: lör 12 apr 2025, 22:16 Rimligtvis borde det inte ligga ström kvar på lådan när man stängt av. Är väl bara varningsblinkers, lås och några småsaker till innan den går i sleep-mode. Problemet är ju att när volten sjunker så består Amperen. Fler Ampere per Volt kan leda till katastrof för elektronik. Men aldrig hört att det skadat elektronik i växellådan. Kretskort har jag sett några gånger men är inte jättevanligt.
Tydligen ska denna mps6 låda vara väldigt känslig mot spänningfel som leder till saker som detta…
#1606903
kvillebäck skrev: lör 12 apr 2025, 19:34 Om det täcks av försäkring kan jag inte svara på. Aldrig använt försäkringen. Jag har haft tur. Verkar som om du har haft maximal otur om batterifadäsen skadat någon solenoid i lådan. inget är omöjligt. Programmen säger direkt vilken solenoid som är kass. Paketet sitter lätt till men tveksam till att du slutar under 10.000 för reparationen. 20.000 är inte omöjligt. Bärgning tror jag du får betala men du kanske kan låna en dolly för att frakta bilen till verkstad. Eller kärra om du har körkort för det.
Bärgare borde jag kunna fixa för runt 1500, har kollat lite på komplett mekatronik som ligger på 2-4000 så kanske att man får upp bilen på lyft för att sedan felsöka i mekatroniken? Och om det bara är 1-2 solenoider så borde jag eller en lite billigare verkstad kunna fixa, känns inte direkt som hela lådan blivit skit direkt, som jag sa tidigare så hade min lokala Volvo verkstad nyligen en likadan bil med samma symptom som de bytte solenoider på, blir ju förstås mycket dyrare om man låter Volvo utföra arbetet så tänker göra det själv om jag orkar eller lämna in den på min vanliga verkstad.
#1606904
kvillebäck skrev: lör 12 apr 2025, 19:34 Om det täcks av försäkring kan jag inte svara på. Aldrig använt försäkringen. Jag har haft tur. Verkar som om du har haft maximal otur om batterifadäsen skadat någon solenoid i lådan. inget är omöjligt. Programmen säger direkt vilken solenoid som är kass. Paketet sitter lätt till men tveksam till att du slutar under 10.000 för reparationen. 20.000 är inte omöjligt. Bärgning tror jag du får betala men du kanske kan låna en dolly för att frakta bilen till verkstad. Eller kärra om du har körkort för det.
Har kollat runt lite, mekatroniken är ju rätt så lätt åtkomlig på denna låda (dom kanske visste att den va kass haha) men arbete kanske ligger på 4-6 timmar? Lär ju kosta runt 4-5000kr för arbete ex. Kostnad för mekatronik/ solenoid.

Kanske är lika bra att byta komplett mekatronik som ändå har med solenoider i sig, blir ju lite jobbigt om jag byter ut solenoider för att ändå behöver byta hela mekatroniken.

Får höra med verkstan/ Volvo imorgon eller på måndag
#1606905
Erik Å skrev: lör 12 apr 2025, 19:59 Bara en tanke; kan det varit så att batteriet laddades ur som följd av att det redan var fel på styrenhet eller solenoid så att den senare låg konstant aktiverad och tömde batteriet..
Skulle såklart vara en möjlighet, jag använde bilen varje dag men just vid oljebytet fick den stå i två dagar, kollade genom felkoder ett litet tag innan men fick inte upp något fel på styrenhet osv, kan ju också varit något som kommit efter, har någon aning vart tjuvströmmen kan komma ifrån men har ej hunnit kika helt och hållet ännu.
#1606910
Att denna låda var känsligare än andra för spänningsfall visste jag inte men det förvånar mig inte. Kan du hitta en billigare verkstad som vill ta i detta så är det nog en väg att gå. Bäst vore nog om du hittade någon som är specialiserad på växellådor. Sedan får du väl fundera på vad som gjorde att batteriet laddade ur sig på två dagar. Man vill ju inte att det händer igen.
#1606952
kvillebäck skrev: sön 13 apr 2025, 06:56 Att denna låda var känsligare än andra för spänningsfall visste jag inte men det förvånar mig inte. Kan du hitta en billigare verkstad som vill ta i detta så är det nog en väg att gå. Bäst vore nog om du hittade någon som är specialiserad på växellådor. Sedan får du väl fundera på vad som gjorde att batteriet laddade ur sig på två dagar. Man vill ju inte att det händer igen.
Precis, ska felsöka tjuvströmmen, tror inte det finns någon specialist på just växellådor i denna stad jag bor i men i värsta fall får jag ta hos Volvo själva.
Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]