NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena, har en v50 2.0d med powershift (mps6) lådan som plötsligt slutat funka, detta hände efter ett olje byte där batteriet hade laddat ur sig, efter oljebytet så gick bilen ut ur garaget sedan vägrade han röra sig i någon växel, som att man stod i P på alla växlar, har testat med tcm reset men inget av det funkar, har även läst av felkoder och dessa är

Tcm-0299
Tcm-05c2
Tcm-0420
Tcm-05d2

Nån som har idé över vad jag borde göra innan jag börjar kasta pengar?
Tag loss och kontrollera kabeln till växlingsroboten på växellådans framsida. Den första felkoden kan jag identifiera och den har inte med växellådan att göra. 0420 Verkar vara något med avgaserna. 05d2 något med en solonoid switching preassure. TCM-05C2 Multiplex function solenoid, clutch pressure/cooling.

Jag tror du har kommit åt och skadat någon kontakt eller inte satt ihop något som du tagit isär.
kvillebäck skrev: ons 02 apr 2025, 17:17 Tag loss och kontrollera kabeln till växlingsroboten på växellådans framsida. Den första felkoden kan jag identifiera och den har inte med växellådan att göra. 0420 Verkar vara något med avgaserna. 05d2 något med en solonoid switching preassure. TCM-05C2 Multiplex function solenoid, clutch pressure/cooling.

Jag tror du har kommit åt och skadat någon kontakt eller inte satt ihop något som du tagit isär.
Märkte nu när jag kolla på tcmen (den under luftboxen)
Och såg att de låg lite olja på den, är det värt att koppla bort hela sedan spraya med kontaktrengörning?
kvillebäck skrev: fre 04 apr 2025, 11:40 Kontaktrengörning där är nog en bra start. Kontrollera alla kontakter och sladdar där du varit.
Det där med urladdat batteri är ett gissel. Kan bli många konstiga följdfel. Tror du hittar det.
Har kört med kontaktspray i tcm, ingen skillnad, bilen har även stått i en vecka utan startförsök, är det för tidigt att gissa på solenoid?
kvillebäck skrev: fre 04 apr 2025, 11:40 Kontaktrengörning där är nog en bra start. Kontrollera alla kontakter och sladdar där du varit.
Det där med urladdat batteri är ett gissel. Kan bli många konstiga följdfel. Tror du hittar det.
Tror inte jag kopplat bort någon kabel direkt, tcm sitter vid höger sidan av motorn tillsammans med växellådan och oljefilter sitter på vänster sida, har kollat vid oljefilter och annat men har inte hittat nåt som inte ska sitta där det ska, så jag gissar på att det måste ha något med spännings felet i växellådan att göra, snackade även med Volvo och de sa att de nyligen hade fått in en v50 med liknande fel där samma sak hade hänt, att batteriet hade urladdats, tror han sa att det ledde till solenoid byte, dom testar först att flusha ur växellådan men oftast gör det inte någon skillnad, tycker det är riktigt konstigt att systemet varnar för 2 solenoider men ingen växel funkar, fick låna en vida liknade obd2 läsare där den sa samma som min egna, sen blir det också bärgare då bilen Inte rör på sig något allt

Kan bärgare eller fel med växellådan kunna täckas av försäkring?
Om det täcks av försäkring kan jag inte svara på. Aldrig använt försäkringen. Jag har haft tur. Verkar som om du har haft maximal otur om batterifadäsen skadat någon solenoid i lådan. inget är omöjligt. Programmen säger direkt vilken solenoid som är kass. Paketet sitter lätt till men tveksam till att du slutar under 10.000 för reparationen. 20.000 är inte omöjligt. Bärgning tror jag du får betala men du kanske kan låna en dolly för att frakta bilen till verkstad. Eller kärra om du har körkort för det.
Bara en tanke; kan det varit så att batteriet laddades ur som följd av att det redan var fel på styrenhet eller solenoid så att den senare låg konstant aktiverad och tömde batteriet..

Aha okej tack! Ska köpa nya spridare. Fick up[…]

Liten vårstädning, i alla fall på[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]