Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

fjohan82 skrev: lör 05 apr 2025, 20:16 ..För att byta bromssköldarna bak på denna bil måste hjullagret lossas.
Är det lika bra att byta även detta och ABS-givaren efter 24K mil eller när brukar bakre hjullager ge upp?
Lustigt, jag är i samma fundering. Måste dit med nya sköldar men lagren går ju å andra sidan tyst och fint. De har ju bara gått 65k :-D Har faktiskt nya liggande men samtidigt hade det varit intressant att se hur långt de gamla överlever.

Se upp med skivornas minimitjocklek, all bromsverkan försvinner omedelbart när de når 27.9mm. Eller nåt sånt :-D
Allvarligt talat, det måste förstås finnas en gräns när det anses vara dags att byta. Kör man med släpvagn i Alperna t.ex. så behöver man mer marginal än vid jobbpendling på östgötaslätten
_bromsskiva.PNG
_bromsskiva.PNG (431.15 KiB) Visad 1883 gånger
Senast redigerad av 4 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
kvillebäck skrev: tor 03 apr 2025, 10:21 Min känsla är att vissa billiga märken dammar mer än andra. Att de bromsar som de skall tvivlar jag inte på. ABS är det som gör jobbet. Kan ju även vara så att de dyrare har andra bra egenskaper, men bromsandet litar jag på.
Hårda belägg brukar damma mycket mindre men brukar käka bromsskivor istället
Erik Å skrev: lör 05 apr 2025, 20:36
fjohan82 skrev: lör 05 apr 2025, 20:16 ..För att byta bromssköldarna bak på denna bil måste hjullagret lossas.
Är det lika bra att byta även detta och ABS-givaren efter 24K mil eller när brukar bakre hjullager ge upp?
Lustigt, jag är i samma fundering. Måste dit med nya sköldar men lagren går ju å andra sidan tyst och fint. De har ju bara gått 65k :-D Har faktiskt nya liggande men samtidigt hade det varit intressant att se hur långt de gamla överlever.

Se upp med skivornas minimitjocklek, all bromsverkan försvinner omedelbart när de når 27.9mm. Eller nåt sånt :-D
Allvarligt talat, det måste förstås finnas en gräns när det anses vara dags att byta. Kör man med släpvagn i Alperna t.ex. så behöver man mer marginal än vid jobbpendling på östgötaslätten

_bromsskiva.PNG
Aha... Ja men din bil utvecklades ju när Volvo var Volvo så det är väl därför saker håller :-)
Det är såklart onödigt att slänga pengar i sjön på saker som inte är trasigt, men samtidigt är det som sagt inte så roligt att behöva riskera att riva ner allt snart igen om det ger upp.

Copilot säger följande: :-)

Livslängden på ett hjullager på en personbil kan variera beroende på flera faktorer, som körförhållanden, kvalitet på lagret och underhåll. Generellt sett kan ett hjullager hålla mellan 15 000 och 30 000 mil, men det är inte ovanligt att de håller längre om de är av hög kvalitet och används under gynnsamma förhållanden.

Faktorer som kan påverka livslängden inkluderar:
Vägförhållanden: Ojämna vägar och gropar kan orsaka extra slitage.
Körstil: Aggressiv körning eller tung last kan förkorta livslängden.
Underhåll: Regelbunden smörjning och korrekt installation är avgörande.
Om du hör missljud eller känner vibrationer från hjulen kan det vara ett tecken på att hjullagret behöver bytas.
fjohan82 skrev: lör 05 apr 2025, 21:06 ..
Faktorer som kan påverka livslängden inkluderar:
..Underhåll: Regelbunden smörjning och korrekt installation är avgörande.
Ojdå hoppsan, haha :-D Hur många här smörjer sina hjullager regelbundet? ;-)
Men jag har faktiskt börjat spraya olja årligen på axeltätningen på framhjulslagren. Har en teori om att innerringen rostar och sen nöter den skrovliga rostytan ut tätningen, sen är det fritt fram för saltvatten att krypa in i lagret och efter en vinter till så har man rostgropar i lagerbanorna.
Hjullagren bak på en FWD är skyddade på ett helt annat sätt där de sitter bakom bromsskivan, utan någon drivaxel med tveksamma tätningar..
Ja , FAG och SKF gjorde (/gör) bra grejer men de var/är dyra. Antagligen sitter det billigare lager på nyare Volvo?
Volvos livslängdskravet är uppenbarligen sänkt på senare år. Möjligen efter att kineserna tog över?
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Det går inte att ta isär och smörja dagens hjul6lager. Det är en sammansatt enhet. Min 745-a har origonal hjullager. Orörda efter 37 år och mer än 50000 mil.......
lennarte skrev: lör 05 apr 2025, 21:28 Det går inte att ta isär och smörja dagens hjul6lager.
Bakhjulslagren borde gå, jag tvivlar på att de har någon särdeles avancerad tätning på utsidan dvs bakom dammskyddskoppen. Borde rimligen gå att trycka in fett där...
Men nu har jag ju nya lager inköpta redan, de gamla får gå i pension vid 65-66k eller när jag nu orkar byta bromssköldarna.
Fram bytte jag ju vid 50k (till SKF), de borde väl ha en sportslig chans att överleva bilen :-D
lennarte skrev: lör 05 apr 2025, 21:28 Det går inte att ta isär och smörja dagens hjul6lager. Det är en sammansatt enhet. Min 745-a har origonal hjullager. Orörda efter 37 år och mer än 50000 mil.......
Det är också sannerligen imponerande, då byggdes dock bilarna för att hålla och slitas till skillnad från nyare bilar.
Erik Å skrev:
lennarte skrev: lör 05 apr 2025, 21:28 Det går inte att ta isär och smörja dagens hjul6lager.
Bakhjulslagren borde gå, jag tvivlar på att de har någon särdeles avancerad tätning på utsidan dvs bakom dammskyddskoppen. Borde rimligen gå att trycka in fett där...
Men nu har jag ju nya lager inköpta redan, de gamla får gå i pension vid 65-66k eller när jag nu orkar byta bromssköldarna.
Fram bytte jag ju vid 50k (till SKF), de borde väl ha en sportslig chans att överleva bilen :-D
SKF är originalmonterat (åtminstone på min) så det ska nog gå bra :-)
fjohan82 skrev: lör 05 apr 2025, 22:59 Det är också sannerligen imponerande, då byggdes dock bilarna för att hålla och slitas till skillnad från nyare bilar.
Hjullager fram på en RWD har en ganska behaglig skyddad tillvaro. Likaså de på en stel bakaxel :-)
Det fick bli Brembo och lite annat samtidigt när man ändå ska dit och riva bort allt.
Onödigt? Upp till betraktaren att bedöma. :-)
.
Beställning.jpg
Beställning.jpg (68.09 KiB) Visad 1576 gånger
Nya Volvo XC70 PHEV

EU har tullar på 100% elbilar från Kin[…]

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

Kupéfläkten står still

Ja den här bilen har jag fått för […]