Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1605638
Det brukar ju sägas att Biltema har billiga delar som många gånger upplevs som dåliga, att man helt enkelt får vad man betalar för.
Till min bil kostar belägg bak ca 250:- hos det blå varuhuset, Brembos vanliga klossar kostar ca 270:- hos Aeromotors och samma belägg kostar ca 410:- hos Trodo.

När jag klickar runt hittade jag belägg bak för ca 80:- (för båda sidor, se länk nedan), har aldrig tidigare sett så billiga belägg.
Fram kostar de ca 125:-.
Även Trodo har detta märke, där kostar bakbeläggen närmare 140:-.

Är dessa fullständigt skräp och något man helt bör undvika? Tillverkas tydligen i Polen.
De är ju billigare än både Ridex och Stark som brukar benämnas som riktiga budgetalternativ.
https://aeromotors.se/kataloog/article/ ... rap-brakes
https://aeromotors.se/kataloog/article/ ... rap-brakes

Ska sägas att jag nog kommer fortsätta med Brembo då de fungerar bra, mest nyfiken på lite tankar kring dessa. :-)
#1605655
Min erfarenhet är att billiga bromsbelägg är "snällare" mot skivorna. Vet ej hur bromssträcka och liknande ändrar sig. Byter man klossar oftare rostar dom inte fast lika lätt. Så till normal körning på normala bilar duger lågpris klossar. Dessutom byter jag klossar redan när dom passerat hälften, max 1/3-del kvar. Så "blottar" man inte kolvarna så mycket, och slipper kondens och rostskador på kolvar och liknande. Ska titta på en Mazda (av något slag) på måndag där ena framhjulet inte längre går att vrida runt med handkraft. Det för också "ett herrans oväsen" när han försöker köra. Spelar nog ingen roll om det är "Premium" eller lågpris klossar på den när det inte sköts på rätt sätt
#1605692
15.000 mil har mina billiga Biltemaklossar hållit och då är nog i alla fall halva tjockleken kvar. Det är ju rätt ok tycker jag.
#1605777
Tackar för reflektioner i ämnet :-)
Bromsarna bak slits betydligt snabbare än fram på min bil oavsett belägg vilket tydligen beror på den adaptiva farthållaren som bromsar bak.
Att jag sen körde 600 mil med husvagnen förra sommaren, backe upp och backe ner med farthållaren gör ju sitt till också.

Hur som helst, ska passa på att mäta inte bara beläggen utan även skivorna när hjulen skiftas, skivorna byttes för 3,5 år sen (10K mil) så inte omöjligt att de också har slitits en del.
#1606006
Min känsla är att vissa billiga märken dammar mer än andra. Att de bromsar som de skall tvivlar jag inte på. ABS är det som gör jobbet. Kan ju även vara så att de dyrare har andra bra egenskaper, men bromsandet litar jag på.
#1606250
kvillebäck skrev: tor 03 apr 2025, 10:21 Min känsla är att vissa billiga märken dammar mer än andra. Att de bromsar som de skall tvivlar jag inte på. ABS är det som gör jobbet. Kan ju även vara så att de dyrare har andra bra egenskaper, men bromsandet litar jag på.
Så kan det absolut vara, då får man å andra sidan skäl att tvätta bilen oftare.
#1606252
Tror jag fortsätter i denna "broms-tråd" med lite frågor och funderingar istället för att starta en ny.
Idag gjorde jag ett tappert försök att mäta bromsarna, inte så lätt med fälg på.

På suddiga bild 1 syns bakre bromsbelägg med 2-2,5 mm kvar efter ca 2200 mil, vilka bör bytas snarast.
Adaptiv farthållare med husvagn ca 600 mil är troligen "boven".

På bild 2 är främre belägg med ca 8-9 mm kvar efter samma körsträcka.

Bild 3 visar 27 mm när främre skivan mäts.
Brembo skriver att 09.A427.1X är 28 mm ny och bör bytas vid 26,5mm.
Det är ca 10k mil sen (augusti -21) som skivorna fram och bak byttes, kanske kan man vänta med att byta denna skiva till åtminstone juli eller vad tror ni?
Om den har slitit från 28 mm till det som visas i bilden på 10K mil kan den inte slita mer än 0,5 mm fram till juli tänker jag. :-)

Bild 4 visar det största "mät-problemet" dvs skivorna bak, där bromsskölden effektivt täcker runt hela skivan.
Jag mätte istället den kant som bildas med tiden runtom på skivans yttersida.
Om jag ser rätt så är kanten ca 1 mm. Är det då så enkelt att skivan har slitits ner från sina nya 11mm till 9 mm på dessa 10K mil?
Brembo rekommenderar byte vid 9 mm.

Bild 4 och 5 visar mätverktyg för skivor och belägg.

Jag tänker nya belägg och skivor bak snarast medan fram kan vänta till semestern.
Är det "klokt" tänkt? :-)
20250405_173438_copy_883x1224.jpg
20250405_173438_copy_883x1224.jpg (169.26 KiB) Visad 2215 gånger
20250405_173525_copy_1123x1021.jpg
20250405_173525_copy_1123x1021.jpg (187.48 KiB) Visad 2215 gånger
20250405_173306_copy_604x456.jpg
20250405_173306_copy_604x456.jpg (165.14 KiB) Visad 2215 gånger
20250405_174257_copy_867x917.jpg
20250405_174257_copy_867x917.jpg (118.74 KiB) Visad 2215 gånger
20250405_180416_copy_2000x1500.jpg
20250405_180416_copy_2000x1500.jpg (315.99 KiB) Visad 2215 gånger
20250405_180438_copy_2000x1500.jpg
20250405_180438_copy_2000x1500.jpg (328.19 KiB) Visad 2215 gånger
#1606256
fjohan82 skrev: lör 05 apr 2025, 19:02
Tycker det låter klokt att byta bak, känns som det slits mest där än fram. fram skulle du nog kunna vänta till sommaren. men som sagt köp hem frånaeromotors fram- och bak set(skivor, belägg) och så kan du byta när du känner för :)
#1606259
UnleashFusion skrev: lör 05 apr 2025, 19:29
fjohan82 skrev: lör 05 apr 2025, 19:02
Tycker det låter klokt att byta bak, känns som det slits mest där än fram. fram skulle du nog kunna vänta till sommaren. men som sagt köp hem frånaeromotors fram- och bak set(skivor, belägg) och så kan du byta när du känner för :)
Det finns inga kompletta set till min bil men jag har plockat på bromssköldar (de börjar bli ganska dassiga) och lite annat förutom skivor och belägg.
Priset blir hur som helst billigare än Trodo och andra sajter, att jag inte har hittat den sidan "förr" känns konstigt.

En annan fundering: För att byta bromssköldarna bak på denna bil måste hjullagret lossas.
Är det lika bra att byta även detta och ABS-givaren efter 24K mil eller när brukar bakre hjullager ge upp?
Vore snopet att lägga timmar och riva allt för att inom en inte allt för avlägsen framtid behöva riva allt igen...

Det sitter SKF original på bilen och dessa kostar 740:-/st hos Aeromotors och 1075:-/st hos Trodo.

Tjena. Jodå det måste monteras last p&[…]

Jag provkörde och provsatt en hel hög […]

Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]