NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1291947
Skulle väl ge noll eller sämre o byta spridare och fuelrail får den inte mer luft så vill den inte ha mer bränsle de e ju ingen diesel
av Rådlös
#1291982
Köp inget sportluftfilter för allt i världen! Etanol vill ha några tiotal fler värmegrader än vad bensin vill ha för att ge en fullständig förbränning. Bränsledropparna blir mer gasformade i den högre värmen. Har du ett sportluftfilter som kyler förbränningsluften så kondenseras bränsledropparna och blir svårantändbara. Du får alltså ut mer effekt ur det tillförda bränslet med en fungerande luftförvärming som bilen är utrustad med från början. E85 har 104 oktan. Det säger inte att bilen går fortare, men motorn kan utnyttja det högre oktantalet till en tidigare förtändning utan att börja spika. Och styrdatorn är programmerad för att klara detta. Vilket i sin tur kan vara positivt för effektuttaget när körsituationen medger det.
Så den billigaste och enklaste trimningsåtgärden du kan göra i en F-motor är att köra på E85. Och när min bil, en V70 2.0F -08 var yngre än 5 år gällde den som en miljöbil. Det förutsattes att man körde på E85, (vilket jag gjorde och gör än i dag) Då stog det i Bilregistrets uppgifter 147 hkr. Efter 5 år var bilen inte längre någon miljöbil på grund av "något politiskt trolleri". Den har enligt Bilregistret bara 145 hkr i dag. Men jag lurar dom jä****na på Bilregistret och kör alltid på E85 i alla fall! :-)
Det finns tester och mätningar som visar att du får ett bättre bottendrag och en bit upp i mellanregistret om du kör på E85 i stället för bensin. Teknikens Värld har kollat detta. Googla.

Om du är händig och har gott om pengar så kan du ju fundera på en 2.0F-motor. Det är ju samma motorblock så jag tror inte det syns på utsidan? Frågan är väl vad bl.a OBD2-protokollet säger vid besiktningen? Jag vet inte om det syns något där?
av Alx
#1291986
Wow fint trådlyft hehe. Spridarna i bilen räcker nog för att sura ner motorn på fullgas. Går inte ens att köra bilen med större spridare då styrboxen är mappad för ett specifikt flöde på spridarna.
av LinuX
#1605733
Gammal tråd men hoppas på att någon har lite tips att komma med.
Har en V50 med den sorgliga 1,8 flexifuel motorn och den finns inte mycket man kan göra med gällande trimning.
Men vet att man förut kunde få Fordarna med denna motor uppgraderad med en annan programvara så att man "inaktiverade" möjligheten att kunna köra på etanol men man fick istället lite bättre ekonomi när man kör på bensin samt en trevligare gång på motorn.
Men tyvärr finns inte mina kontakter kvar och det lär vara något liknande man borde kunna göra på volvon då de har samma motor.
Verkar som att i England är det vanligt med denna motor som endast bensin version men vet inte om det finns här.
Man skulle kunna chansa på att få kontakt med någon firma där om man kunde få ut orginalet från ecu:n.
Har frågat runt men ingen verkar veta vad man ska använda för att ladda ner / upp programvara till denna modell.
Någon som vet så tar jag tacksamt emot tips och förslag, kan inte byta bil då jag snubblat över ett väldigt fint exemplar som är värd att försöka "justera till lite".

Vilken grad på slipduk rekommenderar du? […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att mo[…]

Jag kikar på att eventuellt köpa en beg[…]

Dags att byta fästet men blir fundersam att s[…]