Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

UnleashFusion skrev: tor 27 mar 2025, 00:18
Tatebroder skrev: ons 26 mar 2025, 23:34
William85 skrev: ons 26 mar 2025, 22:08 Köp en V70 D3 136hk, typ som den här:

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... 1002312651

Stor rymlig bil, gamla beprövade 5an och geartronic men ändå låg skatt och låg förbrukning.
Vad tycker du William, är den rymlig när man har barnvagn?

Jag läser att V70 har 575 liter bagageutrymme. Medan Toyota Corolla Touring Sports har 596 liter. Så typ samma. Stämmer det verkligen? V70 ser större och mer rymlig ut. Men om det stämmer och de är typ samma, då lär man inte få in så mycket i en V70 heller måntro? Jag har inte testat att packa i en V70, så jag vet inte själv.
Jag förstår nog varför Toyotan är mindre rymlig, dels pga. lutningen(typ som på V90).
V70 må ha mindre bagageutrymme men V70n har ju mer fyrkanting eller mer rak så när man stoppar i t.ex barnvagn eller rullstol känns det som man får plats mer. (kanske synvilla?)

har du någon lokal bilfirma som har t.ex. en V70/XC70 som ni kan prova lasta in t.ex. barnvagn och så kan du jämföra det och när ni fick låna hem toyotan.
Tror detsamma. Det lutande taket på Toyota Corolla Touring Sports var riktigt irriterande när man har själva vagnen och sen en liggdel att försöka få in. Ska man få in fler fyrkantiga saker, som en resväska, så blir det typ omöjligt p.g.a det irriterande taket.
Malmstroem skrev: tor 27 mar 2025, 09:51
Tatebroder skrev:Så en V70 från typ 2015 tror du börjar bli en rishög som behöver mycket service? Inte riktigt vad jag vill ha. Toyota är ju mycket bättre på den fronten, så jag är lite besviken att Toyota Corolla Touring Sports var så liten.
Om du köper en mer än 10 år gammal bil så bör du räkna med ett visst servicebehov. Det gäller oavsett om det är en Volvo eller Toyota. Det kan var så att Toyotan är något bättre i detta avseende -- men långt ifrån säkert. En dryga 10 år gammal Toyota kan mycket väl ha mer rost än en V70. Det är inte någon höjdare att åtgärda.

Det betyder inte att en äldre bil är en rishög. Men tror du att du slipper reparationer och service på en äldre bil torde du bli besviken. Det är något du bör budgetera för. Titta inte heller för mycket på bara bränsleförbrukningen. Titta på totalkostnaden inklusive värdeminskning, försäkring, skatt och bränsleförbrukning. Ofta har du större variation i kostnad på de första punkterna.

V70/XC70 har som tidigare nämnts ett väldigt fyrkantigt lastutrymme. Därför brukar man få i mer än vad antalet lådliter indikerar.

Lastutrymmet i V70/XC70 är inte jättestort men bör räcka för de flesta. Jag bytte vår XC70 -12 mot en XC90 -17 för att få ett ordentligt bagageutrymme, men då har vi också ett par hundar som ska med. Det blir naturligtvis dyrare att göra så...
V70: 575 liter bagageutrymme.
V90: 560 liter bagageutrymme.
XC90: 640 och 705 liter bagageutrymme har jag sett

Det var ju något större ja! Vet inte hur stor skillnad det gör i praktiken, om det märks. Det är ju större, men inte megamycket större.

Dock kostar ju en XC90 jättemycket. Ser en som går 19k mil från 2017 som kostar 310k kr. Lol!
apersson850 skrev: tor 27 mar 2025, 10:20 Jag gick också från XC70 2012 till XC90 2019. Jag har vid ett par tillfällen inte fått in saker i XC90 trots att de gick in bra i XC70. XC90 är smalare mellan hjulhusen bak för att 275 mm breda däck ska få plats.
Fast XC90 kostar ju också balle? Jag har inte tänkt lägga 400k för en bil.
En ny går på över miljonen. När jag köpte min XC70 ny kostade den en halv miljon, men det var ju rätt länge sedan nu.
Den här gången blev det ingen ny för mig då det dök upp en begagnad XC90 från 2019 som hade gått 25000 mil mindre än min XC70, var någorlunda välutrustad och hade två tidigare ägare. Dessutom känner jag båda två.
Den köpte jag för ungefär 400000 om jag räknar in dragkroken och lite annat krafs som jag ville ha på den. Det var ett rätt rimligt pris då, förra året.

När man öppnar luckan på en XC90 och har främre baksätet nedfällt påminner synen lite om när man lyfter bogvisiret på en finlandsfärja. Men den är alltså i praktiken en gnutta smalare än XC70 mellan hjulhusen och så lutar bakluckans fönster mer framåt. Men bortsett från det är den klart större än XC70. Att varje säte i främre baksätet kan fällas för sig och dessutom både skjutas i längsled och vinkla ryggstödet (utan att helt fälla ner det) bidrar också till att XC90 är flexiblare att lasta. Ibland får jag in saker liggande rakt där bak bara genom att dra fram och räta upp ett av sätena vid sidan i främre baksätet.
När större barn (barnbarn i mitt fall) än de som ligger i vagn ska fraktas är även bilens förmåga att bli sjusitsig användbar.
Det bakre baksätet gör dock att man inte kan ha det mycket behändiga lastgaller som XC70 är utrustad med, utan måste nöja sig med ett nät som det är ett mindre projekt att sätta dit. Fördelen med nätet är då möjligen att man kan ha det längst fram också, inte bara bakom det främre baksätet.
Okej, jag hör vad du säger, och det låter som att du gjorde en bra deal med din XC90 för 400k – respekt för att du kände båda ägarna, det gör ju saken smidigare. Men som jag sa tidigare, jag är inte sugen på att slänga ut 400k på en bil, oavsett hur bra den är. XC90 verkar schysst med flexibiliteten och utrymmet – jag gillar det där med att fälla sätena separat och skjuta dem framåt, det kan ju lösa en del av mina problem med liggdel och resväskor.

Jag är fortfarande inne på att Toyota är bättre på driftsäkerhet, men Corollan var en besvikelse med utrymmet. XC90 är för dyr för mig. Så en V70 från 2015 kanske är det enda alternativet. Men känns som att jag köper någon annans problem.

Annars kanske jag får kolla på något helt annat, typ Skoda Superb eller Toyota RAV4.
Tatebroder skrev: tor 27 mar 2025, 22:53
UnleashFusion skrev: tor 27 mar 2025, 00:18
Tatebroder skrev: ons 26 mar 2025, 23:34
Vad tycker du William, är den rymlig när man har barnvagn?

Jag läser att V70 har 575 liter bagageutrymme. Medan Toyota Corolla Touring Sports har 596 liter. Så typ samma. Stämmer det verkligen? V70 ser större och mer rymlig ut. Men om det stämmer och de är typ samma, då lär man inte få in så mycket i en V70 heller måntro? Jag har inte testat att packa i en V70, så jag vet inte själv.
Jag förstår nog varför Toyotan är mindre rymlig, dels pga. lutningen(typ som på V90).
V70 må ha mindre bagageutrymme men V70n har ju mer fyrkanting eller mer rak så när man stoppar i t.ex barnvagn eller rullstol känns det som man får plats mer. (kanske synvilla?)

har du någon lokal bilfirma som har t.ex. en V70/XC70 som ni kan prova lasta in t.ex. barnvagn och så kan du jämföra det och när ni fick låna hem toyotan.
Tror detsamma. Det lutande taket på Toyota Corolla Touring Sports var riktigt irriterande när man har själva vagnen och sen en liggdel att försöka få in. Ska man få in fler fyrkantiga saker, som en resväska, så blir det typ omöjligt p.g.a det irriterande taket.
En kandidat bör vara en VW Passat , dom har djupare lastutrymme(djupare än V70), sen har vi bmw 5-serien och benz E-class :P
Fördelen med V70, Superb och även troligen Passat över de lite mindre Golf, Corolla mfl är att barnvagnen brukar rymmas utan att ta bort hjul och ryms på djupet då bagaget tillåter att vagnen står på längden, varpå man får halva bagaget över till annat när man ska köra långt.

Vi hade ett stort as till barnvagn, en klassisk Emmaljunga med stadigt stålchassi och rejäl liggdel. När vi sålde den till ett par i en Golfkombi fick de fälla baksätet för att få hem den. I V70 går den in som jag beskrev ovan :P det finns smidigare barnvagnar dock…

Passat är nog ingen dum bil, från 2016 är det en generation nyare bil än V70 dock har jag många i bekantskapskretsen som har årliga bekymmer med adblue-systemet på sina Volkswagen dieselmodeller som fryser sönder. Det hände dock även en kollegas nya Volvo första vintern, så det är nog mer ett typfel för adblue.
Så vitt jag vet så finns det ingen V70 som har adblue. Det kom senare till Volvo, vilket gör att det är årsmodell 2018 och framåt som kan ha det.

Jag valde själv en 2017 XC90 som stod hos handlaren istället för att beställa en 2018 som eventuellt skulle hinna få adblue. Jag har också hört för många historier från de som haft problem med adblue, speciellt när det är kallt. Kör du mycket i tätort så är det bra med adblue eftersom det minskar NOx utsläppen. Ute efter landsvägen spelar NOx utsläppen betydligt mindre roll...
Jaha, så ni har tydligen ALLA svaren, eller hur? VW Passat, BMW 5-serien, E-class – kul att ni slänger med massa alternativ som om jag inte redan har koll på marknaden. Och tack för AdBlue-lektionen, verkligen… som om jag inte redan fattat att det är ett problem i kylan. William85, kul att du nämner Passat och att den är djupare än V70, men sen i nästa andetag säger du att AdBlue-systemet fryser sönder varje år – så vad fan är poängen med att ens föreslå den? Jag sa att jag vill ha något pålitligt, inte en bil som går sönder så fort det blir minusgrader. Och Malmstroem, grattis till att du valde en XC90 utan AdBlue, men jag har redan sagt att jag inte har råd med en XC90 – lyssnar ni ens? Apersson850, skönt att ditt AdBlue "gick över av sig självt" – kanske jag ska hoppas på samma tur när jag står strandad med barnvagnen i snöstorm?

Jag försöker hitta en bil som funkar för MIG – stort bagageutrymme för barnvagnen, automatlåda, bränslesnål, pålitlig, och runt 150k. Inte en massa bilar med problem eller sånt som kostar skjortan. Men det verkar som att ni hellre vill flexa med era egna bilar än att hjälpa till på riktigt. Kanske jag får googla själv istället, verkar gå snabbare…

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]

Bilen fungerade utmärkt. 6-cyl 2.9 Manuell Ja[…]