Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag hyrde en Toyota Corolla Touring Sports med syftet att få testköra den under ett verkligt förhållande:

- Bagaget var fullt redan när barnvagnen var inne, och jag behövde ta av hjulen och hålla på att vända och vrida på delarna för att få plats med den.
- Jag behöver dra fram passagerarens framsäte en del för att få plats med babyskyddet i baksätet.
- Honan anmärkte också på att bilen kändes liten och att hon tyckte det var obehagligt med små fönster i baksätet.

Summa summarum, ingen bra upplevelse med Toyotan. Särskilt inte när jag vill ha något större och kraftigare så inte honan ska anmärka på att storleken är för liten.

V70 och XC70 är väl för gamla för att kunna hyra någonstans. Såg att XC60 finns i en app att hyra, men det är kanske inte särskilt representativt? Skulle vilja testköra V70 eller XC70 och se hur det känns att packa den etc. Men det kanske inte går att göra...

Jag hyrde för ett tag sedan en XC40. Kändes också lite liten vad gäller bagaget. Var nätt och jämnt som jag fick in barnvagn, en liten resväska och lite andra påsar där bak. Och behövde också vela för att få in allt.

Vad ska man ha om man vill ha plats och enkelt att få in sina saker, samtidigt som bensinförbrukningen inte är apa?
Jag har vid ett flertal tillfällen lånat hem bilar över ett antal timmar när jag funderat på att köpa dem. Senast var den en Tesla Y. Jag skulle fråga en handlare om det går bra att låna hem ett exemplar du är intresserad av. Jag ser inte att det skulle vara omöjligt. Personligen skulle jag faktiskt förvänta mig att få göra det vid genuint intresse av att köpa bil.

V70 och XC70 börjar bli äldre nu, så förvänta dig att du kommer att få reparera dem en del. Det är bilar som generellt sett håller ihop rätt bra i längden, men de är inte felfria. Det är ur mitt perspektiv ingen gammal bil som är. Om du inte absolut vill ha en högre bil, välj V70. De är billigare och har något lägre bränsleförbrukning vid samma specifikation i övrigt.

Ingen Volvo kan beskrivas som bränslesnål. Men för storleken tycker jag att V70 och XC70 har accetabel förbrukning.
William85 skrev: ons 26 mar 2025, 22:08 Köp en V70 D3 136hk, typ som den här:

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... 1002312651

Stor rymlig bil, gamla beprövade 5an och geartronic men ändå låg skatt och låg förbrukning.
Vad tycker du William, är den rymlig när man har barnvagn?

Jag läser att V70 har 575 liter bagageutrymme. Medan Toyota Corolla Touring Sports har 596 liter. Så typ samma. Stämmer det verkligen? V70 ser större och mer rymlig ut. Men om det stämmer och de är typ samma, då lär man inte få in så mycket i en V70 heller måntro? Jag har inte testat att packa i en V70, så jag vet inte själv.
Malmstroem skrev: ons 26 mar 2025, 10:05 Jag har vid ett flertal tillfällen lånat hem bilar över ett antal timmar när jag funderat på att köpa dem. Senast var den en Tesla Y. Jag skulle fråga en handlare om det går bra att låna hem ett exemplar du är intresserad av. Jag ser inte att det skulle vara omöjligt. Personligen skulle jag faktiskt förvänta mig att få göra det vid genuint intresse av att köpa bil.

V70 och XC70 börjar bli äldre nu, så förvänta dig att du kommer att få reparera dem en del. Det är bilar som generellt sett håller ihop rätt bra i längden, men de är inte felfria. Det är ur mitt perspektiv ingen gammal bil som är. Om du inte absolut vill ha en högre bil, välj V70. De är billigare och har något lägre bränsleförbrukning vid samma specifikation i övrigt.

Ingen Volvo kan beskrivas som bränslesnål. Men för storleken tycker jag att V70 och XC70 har accetabel förbrukning.
Hmm, testköra brukar man ju få. Får se om man kan låna längre än så, jag är skeptisk. Men kan ju vara värt att fråga om/när jag ser något.

Så en V70 från typ 2015 tror du börjar bli en rishög som behöver mycket service? Inte riktigt vad jag vill ha. Toyota är ju mycket bättre på den fronten, så jag är lite besviken att Toyota Corolla Touring Sports var så liten.

Annars kanske man är tvungen att kolla på V90, men den kostar väl också mycket mer...
Tatebroder skrev: ons 26 mar 2025, 23:34
William85 skrev: ons 26 mar 2025, 22:08 Köp en V70 D3 136hk, typ som den här:

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... 1002312651

Stor rymlig bil, gamla beprövade 5an och geartronic men ändå låg skatt och låg förbrukning.
Vad tycker du William, är den rymlig när man har barnvagn?

Jag läser att V70 har 575 liter bagageutrymme. Medan Toyota Corolla Touring Sports har 596 liter. Så typ samma. Stämmer det verkligen? V70 ser större och mer rymlig ut. Men om det stämmer och de är typ samma, då lär man inte få in så mycket i en V70 heller måntro? Jag har inte testat att packa i en V70, så jag vet inte själv.
Jag förstår nog varför Toyotan är mindre rymlig, dels pga. lutningen(typ som på V90).
V70 må ha mindre bagageutrymme men V70n har ju mer fyrkanting eller mer rak så när man stoppar i t.ex barnvagn eller rullstol känns det som man får plats mer. (kanske synvilla?)

har du någon lokal bilfirma som har t.ex. en V70/XC70 som ni kan prova lasta in t.ex. barnvagn och så kan du jämföra det och när ni fick låna hem toyotan.
Tatebroder skrev:Så en V70 från typ 2015 tror du börjar bli en rishög som behöver mycket service? Inte riktigt vad jag vill ha. Toyota är ju mycket bättre på den fronten, så jag är lite besviken att Toyota Corolla Touring Sports var så liten.
Om du köper en mer än 10 år gammal bil så bör du räkna med ett visst servicebehov. Det gäller oavsett om det är en Volvo eller Toyota. Det kan var så att Toyotan är något bättre i detta avseende -- men långt ifrån säkert. En dryga 10 år gammal Toyota kan mycket väl ha mer rost än en V70. Det är inte någon höjdare att åtgärda.

Det betyder inte att en äldre bil är en rishög. Men tror du att du slipper reparationer och service på en äldre bil torde du bli besviken. Det är något du bör budgetera för. Titta inte heller för mycket på bara bränsleförbrukningen. Titta på totalkostnaden inklusive värdeminskning, försäkring, skatt och bränsleförbrukning. Ofta har du större variation i kostnad på de första punkterna.

V70/XC70 har som tidigare nämnts ett väldigt fyrkantigt lastutrymme. Därför brukar man få i mer än vad antalet lådliter indikerar.

Lastutrymmet i V70/XC70 är inte jättestort men bör räcka för de flesta. Jag bytte vår XC70 -12 mot en XC90 -17 för att få ett ordentligt bagageutrymme, men då har vi också ett par hundar som ska med. Det blir naturligtvis dyrare att göra så...
Enligt Volvo själva så är det samma bredd mellan hjulhusen i XC70 och XC90 (113 cm, övriga mått är större i XC90):
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications

Jag uppfattar utan tvekan bagageutrymmet som större i XC90. Det har för mig inte inträffat att jag inte fått med motsvarande last som fungerade i XC70.
Ja, det är samma bredd i teorin. Men hjulhusen i XC90 är hårda, de i XC70 mjuka. Mitt campingbord som är 115 cm långt glider ner mellan hjulhusen på tvären i XC70, men det går inte i XC90.
Den andra gången var det en cykel som också går lättare in i XC70, där hjulhusen ger med sig, än i XC90 där det är stumt. Cykeln skulle åka två gånger. Andra gången fick det bli släp.

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]