Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nu står Subarun på domkraft. Dags för sommarhjul. Har haft bort alla klossar och smort alla anläggningsytor och pinnar.
Det har blivit en revolution inom elektrisk handbroms, där sitter torx fäste mellan elmotor och kolv. Betydligt mindre risk för bärgning p.g.a låst handbroms..... 😄😄🫠
Pumpade däcken med 2,2 kg istället för rekommenderade 2,4 kg. Upplevdes som tystare än vinterdäcken. När jag mätte ljudet på sommar och vinterdäcken för typ 2 år sedan med dB mätare var vinterdäcken klart tystare.
Jag la på sommarhjulen på XC90:n igår. Den köpte jag ju begagnad och den var försedd med dubbade vinterdäck. Den XC70 vi har kvar har odubbade, så de kan sitta på några veckor till.
Passade på att byta bromsbeläggen fram också på XC90:n. Visade sig att förra ägaren hade upplysts om att de behövde bytas förra våren när bilen var på Volvo av någon anledning, service kanske, men det hade han inte gjort. När jag la på vinterdäcken upptäckte jag att jag behövde en 11 mm insex för att få av bromsarna, så omedveten om att de tipsat om bromsarna (då) ett halvt år tidigare rullade jag på till nu. Nu var det jädrar i det dags. Det var inte långt kvar tills det hade blivit SJ-broms med järn mot järn.
Förrförra helgen åkte sommardäcken på M3an (det var inte många dubb kvar, köpa dubbfritt nästa vinter?), igår byttes det på släpet.
grillchips skrev: mån 07 apr 2025, 11:15 Förrförra helgen åkte sommardäcken på M3an (det var inte många dubb kvar, köpa dubbfritt nästa vinter?), igår byttes det på släpet.
Dubbfritt är ju nice, vädret här i Sörmland har blivit som skåne nuförtiden.. under hela vintern har jag bara behövt dubb när det var blankis/ upp för backen men annars har det bara varit regn, barmark :x
@UnleashFusion, dubbfritt på Volvon funkade bra tycker jag, den var ju dessutom framhjulsdriven. Står fast vid att de få dagar jag hade problem med dubbfritt så hade även de flesta med dubbar problem. Dvs en sån dag där det är bättre att låta bilen stå. :) Denna vinter var ju kanske lite väl blek för att kunna göra en vettig jämförelse men ja, vi får se.. Bakhjulsdrivet med dubb är kanske inte en perfect match... :-D
apersson850 skrev: lör 29 mar 2025, 21:15 Jag la på sommarhjulen på XC90:n igår. Den köpte jag ju begagnad och den var försedd med dubbade vinterdäck. Den XC70 vi har kvar har odubbade, så de kan sitta på några veckor till.
Passade på att byta bromsbeläggen fram också på XC90:n. Visade sig att förra ägaren hade upplysts om att de behövde bytas förra våren när bilen var på Volvo av någon anledning, service kanske, men det hade han inte gjort. När jag la på vinterdäcken upptäckte jag att jag behövde en 11 mm insex för att få av bromsarna, så omedveten om att de tipsat om bromsarna (då) ett halvt år tidigare rullade jag på till nu. Nu var det jädrar i det dags. Det var inte långt kvar tills det hade blivit SJ-broms med järn mot järn.
11 mm insex verkar standard på många bilar men ingår i ytterst få satser. Inte ens i de största satserna , så man får leta enskild del.
  • 1
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
Volvo V50 mugghållare?

Tack, hade googlat en hel del, men den dök al[…]

Stort tack för tipsen, jag skall börja g[…]

S80 -99 styrservo

Tack. Då kan detta vara det som är fele[…]

Nej, det har jag inte, är min mors bil s&arin[…]