NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Cylindrar, ordning. Skummar igenom handboken nu. Cylindrar, ordning/följd. Står ej vad som räknas som cylinder 1 då en är viktig vid montering av kammarna. Vad jag fann på nätet var att 1an kan vara vid kamkedjan/kamremmen alt närmast växellådan. Jänkarna mäter framifrån, europerna bakifrån, dvs från växellådan. Är en Fordmotor. Vad blir 1:an på dessa 1.8F motorer???

Tacksam för svar på i alla fall denna fråga!

/PeterNacka
Jag rekommenderar inköp av Haynes handbok "Volvo S40 & V50 2004-2007" (vinrött omslag).
Kan köpas hos Skruvat, Adlibris, Vparts med flera. Kolla med ditt lokala bibliotek, dom brukar ha denna handbok hemma!

Cylinder 1 sitter mot aggregat rem(typ fläktrem), dvs mot höger hjulhus i färdriktning.
/Hasse
Hej Hasse, fint, läste något om att jänkarna utgår från kamrem/Kamkedjan men Volvo eller Ford logiken... Så tack för svaret!

Köpt den Haynes du talar om. Men den stämmer inte gällande 1.8L motorn. Så om någon har Volvos egna guide så vore jag glad. Verkar nämligen som både kylaren, startmotor, oljefilter inkl filterhuset och någon mojäng högst upp vid cyl 1 som drivs av multiremmen måste bort, för att komma åt insugsrörets undre skruvar. Vore intressant och se om det är möjligt att komma åt med detta förförande.

Hu-ana-mig för å vara mekaniker med moderna bilar :) Men går det utan att sänka ner motor och hela framvagnen vill jag ge mig på det.

Tacksam!
Är orolig att jag inte får ihop det igen nämligen. Bilen står långt ute på landet. 20 mil till närmaste återförsäljare. Likaså att jag skall ta sönder elkontakter mm. Swishar gärna 500kr till den som kan guida mig! Är inte girig eller snål. Bara desperat över att klanta mig :)

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]