- lör 22 dec 2007, 09:36
#159720
Jag byggde mej en ny motor till min bil. En 855 T5 årsmodell 1994.
Då jag haft förmånen att mäta i min gamla maskin så är jag väldigt säker på att vitblockarna kommer inte gå sådär jättelänge som rödblockarna, nu har jag ju skruvat mååånga vitblockare men inte nån som gått så långt som min.. Först av allt.. Sugmotorer slits väldigt lite på långa varma mil.. dom är inte problematiska. MEN turbomotorerna.. Min hade gått 41000 mil. Mätte du loppen under vändkanten och mätte 7cm ned från ovankant. Så skiljde det.. 1,2mm i ringgapet.. Loppen var alltså grovt koniska. Jag tänkte att .. vad fan det är nog min bara.. Men när jag kontaktade han som skulle borra så fick jag veta att det var så otroligt vanligt med riktigt koniska lopp att det var sjukt. Men nästan endast turboblocken.
Vevlagren efter 41000 mil var faktiskt precis på gränsen för att dom var tvugna att bytas innan dom glappade för mycket.. (baserat på slitagebilden på lagren).
dock vet jag att även om min kanske inte fått ett liv så välskött innan mej så spelar ju inte det nån roll för cylinderloppen.. Loppen kommer alltså att ge upp först.. Att se koniska rödblockare är ju inte nån sådär jättevanlig syn..
Då jag haft förmånen att mäta i min gamla maskin så är jag väldigt säker på att vitblockarna kommer inte gå sådär jättelänge som rödblockarna, nu har jag ju skruvat mååånga vitblockare men inte nån som gått så långt som min.. Först av allt.. Sugmotorer slits väldigt lite på långa varma mil.. dom är inte problematiska. MEN turbomotorerna.. Min hade gått 41000 mil. Mätte du loppen under vändkanten och mätte 7cm ned från ovankant. Så skiljde det.. 1,2mm i ringgapet.. Loppen var alltså grovt koniska. Jag tänkte att .. vad fan det är nog min bara.. Men när jag kontaktade han som skulle borra så fick jag veta att det var så otroligt vanligt med riktigt koniska lopp att det var sjukt. Men nästan endast turboblocken.
Vevlagren efter 41000 mil var faktiskt precis på gränsen för att dom var tvugna att bytas innan dom glappade för mycket.. (baserat på slitagebilden på lagren).
dock vet jag att även om min kanske inte fått ett liv så välskött innan mej så spelar ju inte det nån roll för cylinderloppen.. Loppen kommer alltså att ge upp först.. Att se koniska rödblockare är ju inte nån sådär jättevanlig syn..