NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej,
Är det M10x1,0 i bakre bromsoken där slangen ska in?
Bakgrunden till frågan är att jag bytt bromsok bak och det läcker kring hålet till slangen..
Vågar nog inte dra åt mer då jag nog redan dragit för hårt (i omgångar, för att få tätt).. Borde såklart kört gängsnitt på slanggängan..
Mvh 🙂
Användarvisningsbild
av Erik Å
Okalettos skrev: lör 22 mar 2025, 17:40 Hej,
Antagligen. Om du går in hos nån webbshop typ trodo eller bildelaronline24 och letar upp rekommenderade bromsslangar till din bil så bör det finnas måttskisser där det står vilken gänga det är
Med det är inte gängan som ska täta utan ytteränden på nippeln när den dras mot botten.. Tror att hålet slutar i en invändig kona.
Kolla att nippeln inte är skadad i ytteränden eller att det ligger spån eller nåt i hålet.
av Okalettos
Erik Å skrev: lör 22 mar 2025, 18:48
Okalettos skrev: lör 22 mar 2025, 17:40 Hej,
Antagligen. Om du går in hos nån webbshop typ trodo eller bildelaronline24 och letar upp rekommenderade bromsslangar till din bil så bör det finnas måttskisser där det står vilken gänga det är
Med det är inte gängan som ska täta utan ytteränden på nippeln när den dras mot botten.. Tror att hålet slutar i en invändig kona.
Kolla att nippeln inte är skadad i ytteränden eller att det ligger spån eller nåt i hålet.
Hej Erik,

Ja nä det är ju inte gängan som ska täta, tänkte mer att om gängan är skadad så blir det inte tillräcklig kraft i den konade delen som ska täta, utan istället blir det snart gängpaj..
Dessvärre kollade jag inte in i det nya okets hål, men änden (konan) på slangen såg perfekt ut.. Såg dock att slangens gängor 'upptill' var lite platta, vilket förklarar varför det var väldigt trögt att skruva loss.. och nu skruva i de sista varven.. Men har nu dragit såpass hårt (med 15cm hävarm) att slangens 'linjer' inte helt är 'raka' längre (vet dock inte hur linjerna såg ut 'innan' jag började, såklart :-) )..

Hur som haver.. Borde jag fortsätta dra åt mer (2-3varv platta gängor gör ju att man inte längre har något vridmomentet att följa), eller ta loss och köra gängsnitt på slanggängan (och hoppas att gängan i oket 'anpassar sig')..?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Bra fråga. :-) Om du känner att nippeln bottnar distinkt så är det nog ingen bra idé att ta i med extremvåld, smartare att lossa och titta vad felet kan tänkas vara..
Har själv lekt rörmokare nyligen och monterat ett antal klämringskopplingar. I instruktionen varnar man för repor längs kopparröret som gör att klämringarna aldrig kommer att täta ordentligt.. Repor tvärs gör inget.
av Okalettos
Erik Å skrev: lör 22 mar 2025, 19:32 Bra fråga. :-) Om du känner att nippeln bottnar distinkt så är det nog ingen bra idé att ta i med extremvåld, smartare att lossa och titta vad felet kan tänkas vara..
Har själv lekt rörmokare nyligen och monterat ett antal klämringskopplingar. I instruktionen varnar man för repor längs kopparröret som gör att klämringarna aldrig kommer att täta ordentligt.. Repor tvärs gör inget.
Ok.. Kan inte påstå att jag känt distinkt bottningskänsla, men det kan ju bero på att det är gängpaj på gång, eller att jag nästan har ett helt varv kvar att dra.. Men jag tror jag tar loss och köper ett gängsnitt M10x1,0 (alla slangar som finns på nätet till V50 verkar vara 1,0).. Renoveringssnitt till 1,0 verkar svårfunnet, men ett vanligt gängsnitt torde (väl) göra tillräcklig nytta 🤔..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Gängsnitt M10x1 verkar ju vara lätta att få tag på :-)
Berätta hur det går.
av Okalettos
Erik Å skrev: lör 22 mar 2025, 19:51 Gängsnitt M10x1 verkar ju vara lätta att få tag på :-)
Berätta hur det går.
Ja det får nog bli en tur till Biltema igen.. Och sen komma ihåg att använda gängsnittet på den andra bromsslangsgängan också, helst innan jag börjar skruva 😇
av Okalettos
Erik Å skrev: lör 22 mar 2025, 19:32 Har själv lekt rörmokare nyligen och monterat ett antal klämringskopplingar. I instruktionen varnar man för repor längs kopparröret som gör att klämringarna aldrig kommer att täta ordentligt.. Repor tvärs gör inget.
Bra info, t ex om man vill 'fuska' med bromsrör :x (vet ju att du läst nån annan av mina trådar ;-)) ! Egentligen är det ju en självklarhet, om man tänker till lite, framförallt innan man börjar..
av Okalettos
Nu är det gängat och monterat, sicken skillnad det blev att skruva fast nippeln de sista varven :party:.. Och dessutom är det tätt nu 👍 (iaf när man trycker så hårt man kan på pedalen i 30s utan servon aktiv)

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]