Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Vad jag kan läsa mig till är det tex 80 kr/kw som straff räknat på 3 tillfällen på en månad.

Om då avloppspumpen råkar starta när man ligger högt i förbrukning och den drar 2000 watt så påförs ju 160 kr extra på räkningen.

Så det gäller att passa in det så avloppspumpen går igång när det är låg förbrukning. det gäller att välja sin tillfällen rätt.

Detaljerna är väldigt otydliga, det står bara "toppbelastning", hur länge ska man ligga på topp under timmen för att få straffet??? 1 sekund, 1 minut, 15 minuter, 60 minuter ???? Räcker det att stoppa pumpen i några sekunder under timmen eller kvarten för att slippa straff ?

Eller är det helt fel benämning och det inte toppeffekt eller effektavgift som styr utan det är mängd energi man förbrukat under hela timmen som räknas. Så man kan ha mega-hög effekt under 5 minuter utan straff om man förbrukar mindre under kommande 55 min ?

I så fall borde man ju knåpa ihop en egen styrning av avloppet så man samlar på sig avloppsvatten under dagen och ser till att skicka iväg det under natten. Undrar om kommunen tillåter att man styr deras anläggning vid huset ? Man kan ju tex automatiskt bryta strömmen till pumpen när det är hög last i huset.
VolvoB20 skrev: mån 17 mar 2025, 15:52 Vad jag kan läsa mig till är det tex 80 kr/kw som straff räknat på 3 tillfällen på en månad.

Om då avloppspumpen råkar starta när man ligger högt i förbrukning och den drar 2000 watt så påförs ju 160 kr extra på räkningen.

Så det gäller att passa in det så avloppspumpen går igång när det är låg förbrukning. det gäller att välja sin tillfällen rätt.

Detaljerna är väldigt otydliga, det står bara "toppbelastning", hur länge ska man ligga på topp under timmen för att få straffet??? 1 sekund, 1 minut, 15 minuter, 60 minuter ???? Räcker det att stoppa pumpen i några sekunder under timmen eller kvarten för att slippa straff ?

Eller är det helt fel benämning och det inte toppeffekt eller effektavgift som styr utan det är mängd energi man förbrukat under hela timmen som räknas. Så man kan ha mega-hög effekt under 5 minuter utan straff om man förbrukar mindre under kommande 55 min ?

I så fall borde man ju knåpa ihop en egen styrning av avloppet så man samlar på sig avloppsvatten under dagen och ser till att skicka iväg det under natten. Undrar om kommunen tillåter att man styr deras anläggning vid huset ? Man kan ju tex automatiskt bryta strömmen till pumpen när det är hög last i huset.
Det är under en timme, all förbrukning så en topp på nån minut spelar ingen roll. Dessutom räknas ju timmarna 12-13 13-14 tex så ska man ha nåt som drar mycket sprider man det genom att slå på 12.30 och stänga av 13.30.
20FJan skrev: mån 17 mar 2025, 16:40 Som jag förstått det sker ju ingen annan mätning än timmeseffekt. Ska ändras till 15 minuter har jag läst någonstans. Dessutom är det ju per heltimme, så startar du något i en timme som går över två timmars mätning blir det halva effekten Så att säga.
Vi har EON och de kör 15 minuters mätning kan jag se i appen. Om de kommer köra effekt avgift per 15 minuter verkar oklart.
StefanN skrev:Hur mycket drar din pump då? Det är ju förbrukning/timme som dom räknar.
Jag tänkte samma sak spontant...pumpen i vårt LTA-system går i någon minut eller kanske två vid full behållare. Det går inte ens att se i förbrukningsgrafen. Däremot t.ex torktumlare och elbilsladdning, det syns..

/Thomas
Hela grejen ska dessutom vara kostnadsneutral eftersom andra poster sänks i pris. Elbilsladdning t.ex. blir en morot att enkelt göra det på natten. En pump som går några minuter blir knappast märkbart. Möjligen kan någon styrning av värme/varmvatten vara en bra sak för att spara en slant.
Funk skrev: tis 18 mar 2025, 10:44
StefanN skrev:Hur mycket drar din pump då? Det är ju förbrukning/timme som dom räknar.
Jag tänkte samma sak spontant...pumpen i vårt LTA-system går i någon minut eller kanske två vid full behållare. Det går inte ens att se i förbrukningsgrafen. Däremot t.ex torktumlare och elbilsladdning, det syns..

/Thomas
Ska ju installera systemet nu i sommar.

Det är ju det som är min fråga. Det står att pumpen ska avsäkras med 16 amp.

Måste jag då skaffa större huvudsäkring till huset för den är 16 amp. Drar pumpen liks mycket som hela mitt hus?

Hur länge kan den gå innan elmätaren registrerar att jag har en toppbelastning.

Hur stor är tanken som ska tömmas, det är sjukt dåligt med information från kommunen, ska man behöva ringa 58 ggr och fråga om allt för de inte orkar skriva ned specen för volym, mått, effekt osv. Svagt....
DennisCA's Volvo 850 -97

Utrymmet runt den popniten var faktiskt rostfri, m[…]

Era erfarenheter av OTA sw 3.6.4?

Hej vilka buggar har ni märkt av i 3.6.4 Mjuk[…]

Kul grej med serviceavtalen. Gamla bilen kostade 3[…]

Tack så mycket för hjälpen. Jag ta[…]