av StefanN - mån 17 mar 2025, 15:13
Vad jag kan läsa mig till är det tex 80 kr/kw som straff räknat på 3 tillfällen på en månad.
Om då avloppspumpen råkar starta när man ligger högt i förbrukning och den drar 2000 watt så påförs ju 160 kr extra på räkningen.
Så det gäller att passa in det så avloppspumpen går igång när det är låg förbrukning. det gäller att välja sin tillfällen rätt.
Detaljerna är väldigt otydliga, det står bara "toppbelastning", hur länge ska man ligga på topp under timmen för att få straffet??? 1 sekund, 1 minut, 15 minuter, 60 minuter ???? Räcker det att stoppa pumpen i några sekunder under timmen eller kvarten för att slippa straff ?
Eller är det helt fel benämning och det inte toppeffekt eller effektavgift som styr utan det är mängd energi man förbrukat under hela timmen som räknas. Så man kan ha mega-hög effekt under 5 minuter utan straff om man förbrukar mindre under kommande 55 min ?
I så fall borde man ju knåpa ihop en egen styrning av avloppet så man samlar på sig avloppsvatten under dagen och ser till att skicka iväg det under natten. Undrar om kommunen tillåter att man styr deras anläggning vid huset ? Man kan ju tex automatiskt bryta strömmen till pumpen när det är hög last i huset.