PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Chrar
#1604483
Hej! Amatör som undrar.Har gnista gul o svag,allt bytt i tändsystem utom tändspole som är på väg.Fått igång den nån minut med oren gång via 12 volt startkablar.Tändkablar sitter till rätt cylindrar.när 1an är i topp med stumma ventiler står rotorn en aning brevid kontakt yta i fördelar locket.Normalt.borde den inte gå ingång även om förtänd är felinställd.provat vrida på fördelaren fram o tillbaka.mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
#1604491
När jag började jobba på bilverkstad i mitten på 60-talet fanns det massor av PV 444 med B4B motorn. Ett av problemen när dom var svårstartade var att där var ingen, eller dålig kompression. Mät kompressionen först. Var väldigt vanligt att ventilerna var slitna och otäta. Ett annat mycket vanligt fel var dåliga tändkablar. Det kan ge en svag, gul gnista. En del av motorerna hade tändstift med 3/8" gänga, dom sotade igen ganska fort. Särskilt då om kablarna var dåliga.
av Chrar
#1604511
Tack! Skall kontrollera komp men vet tidigare ägare bytt kolvringar och slipat ventilsäten etc.Återigen Tack!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1604556
Kolla då ventilspelet, ventilerna på dessa gjutjärn spisar ville gärna "sätta sig" efter efter några 100-tal mil
av Chrar
#1604606
Börjar tro det är tändningen,Så här ser det ut när kolv1 är i övre dödläge o rotor pekar mot rätt tändkabel.Skall inte bilen o strecket (synka)?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1604619
Du skrev tidigare att du "flyttat fördelaren fram och tillbaka". Då ändrar du ju tändläget, och det har ju inget med startsvårigheter att göra.
Det dök upp en annan sak i mitt huvud. Har du koll på startmotorn? När det gäller så här gamla bilar kan det vara många saker som är eftersatt underhåll på. Även om bilen inte är körd många mil under åren tär det på delarna. En startmotorn som inte har fått någon service på 70 år kanske inte är så pigg längre, fett och oljebussningar torkar ur antingen man kör med den eller den stått till i alla år.
av Chrar
#1604623
Nej ,har inte kollat den.Iom att linjen på svänghjulet inte är i läget mot markören kan det då inte vara så att fördelaren inte sitter i rätt läge nere vid kugghjulet el hur jag skall förklara.vet att på en b16 el b18 jag haft så kunde man peta uppifrån där fördelarens axel går ner o ändra på läget nån kugga el så.Färklara nog inte så bra.Föv Tack!
Trasig Renault Scenic

Det blev tvärstopp i arbetet med Renaulten. H[…]

Min bil har varit lite trögväxlad och ja[…]

Går startmotorn rent och bra med kräm? […]

Tjena. Jodå det måste monteras last p&[…]