Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

least skrev:Ehh va?
Vatten är det mest övervakade livsmedlet som vi har, och det har ett stabilt pH-värde.
Temperaturen påverkar inte pH.
Jodå. Rent vatten som är i jämvikt och är 0 grader Celcius har ett neutralt pH på 7,47.
Vid +50 grader är det neutrala pH 6,63.
Observera! 6,63 vid +50 grader är alltså Neutralt! Inte surt! (förutsatt rent vatten såklart)
Så den gamla "sanningen" från kemilektionen i skolan att vatten alltid har pH 7 som neutralt är egentligen gravt felaktigt.
pH 7 gäller enbart vid Rent vatten vid +25 grader C. Över detta = under 7, under detta = över 7.

Nu är vattnet aldrig i jämvikt när det lämnar vattenverken, så där skiljer det i landet. Sedan påverkas vattnets pH av resan hem till dig samt... åter igen, temperturen.
Stockholm vatten har ett utgående pH på 8,5 till exempel. Beroende på var du bor i slingan så kan du ha ett annat - ju längre bort från vattenverket, desto lägre pH.
Detta utgående vatten är dessutom ofta medianvärdet så fluktuationer återfinns konstinuerligt. Ringsjöverken i sydsverige skriver för 2024:
Median: 8,5
Max utgående enligt lagstiftningen: 10,5
Min och Max hos slutanvändaren: <6,5>9,0
Och så åter igen lägger vi på temperaturens påverkan på detta...
Temperaturen påverkar det uppmätta pH-värdet, men det finns ett stort men i detta....
Även när pH förändras genom temperaturjusteringen av vattnet, så ändras inte vattnets faktiska neutralitet.
Det är fortsatt lika "snällt".

Och ja, jag skrev att pH inte ändras av tempen, men jag tänkte då på att vattnet skulle förbli neutralt.
Och då hade jag pH 7 i huvudet.
Hej!
V90 2019 i Göteborg här. Jag har också den berömda sprickan i överkant på vänster" lykta" :mad: . Var först kondens och trodde efter att läst på volvos sida att detta ska vara "normalt" och vädras ut efter ett tag.
Nu har det gått ett tag och det verkar bara bli värre?.Fick syn på sprickan idag. Hade inte sett det innan. Känner även en vass kant i överkant på sprickan så det e glas..

Måste vara materialbrist eftersom så många fått det samma :x :-(
volvofari skrev: lör 15 mar 2025, 19:55 20250315_192657.jpg
Edit. Glömde fråga. Nån som fått lampan bytt? Typ kampanj eller goodwill?
kolla med din närmsta volvo åf , detta problem låter som på V90s baklampor-dilemmat, har du tur går det på goodwill, har du otur.. blir försäkringsärende ?
volvofari skrev:
20250315_192657.jpg
Edit. Glömde fråga. Nån som fått lampan bytt? Typ kampanj eller goodwill?
Jag fick båda mina utbytta på garantin på min XC60 men vet inte hur det går med goodwill eller kampanj.

Efter att ha kört en längre sträc[…]

Gnisslande baklucka XC90 -21

Kan det vara motorerna kanske? Om du handdrar luck[…]

Hög framvagn biltema

Hej. Jag har en v70 2,4 170hk automat 2007 framhj[…]