Lövet skrev:Förslagsvis tittar vi på verkningsgraden i de länder där det säljs elbilar. Verkningsgraden i u-länder är rätt ointressant för elbilars miljöavtryck.
Detta blir lite OT. Men jag avger mina synpunkter eftersom frågan ställts. Om intresse finns kan diskussionen fortsätta i en tråd om relationen mellan verkningsgrad, koldioxidutsläpp och elbilar.
Generering av elenergi från kolkraftverk sker genom förbränning av kol som utvecklar värme som används till att förånga vatten och låta ångan passera en turbin som i sin tur driver en generator.
Alla termiska kraftverk för elproduktion fungerar enligt denna princip. Det enda som skiljer (starkt förenklat) är sättet man värmer vattnet så att det förångas. I kärnkraftverk används kärnreaktion för att värma vattnet till ånga. Men sättet att generera el via turbin och generator är detsamma.
Undantaget är gasturbiner där turbinen drivs av förbränningsgaserna direkt. Man kan kombinera gasturbinen med en ångturbin som där vatten hettas upp av den första turbinens heta förbränningsgaser till ånga och som får driva ytterligare en turbin. På så sätt tas värmen bättre tillvara. Verkningsgraden i en sådan kombinerad gasturbin är betydligt högre än för kolkraftverk, långt över 60%.
Fysiska lagar styr vad som är möjlig verkningsgrad för elproduktion ett kolkraftverk. Precis som fysiska lagar bestämmer allt annat i övrigt. Normala kolkraftverk har verkningsgrad på 30-35%. Man kan överhetta ångan och köra superkritiskt och man kan då uppnå runt 45% verkningsgrad för elproduktionen.
Verkningsgraden har förbättrats genom åren på kolkraft, men nu ligger man nära de fysiska gränserna, även om en del kolkraftverk körs ultrasuperkristiskt och då vinner man ytterligare några procentenheter i verkningsgrad.
Detsamma gäller för kärnkraftverk. Efter att ångan passerat turbinen innehåller den fortfarande mycket energi. I kärnkraftverk kyls detta bort, då man politiskt bestämt att man inte ville göra sig beroende av att ta tillvara denna energi. I Sverige hade det ju varit en utmärkt lösning om klimatfrågan hade tagits på allvar. Man kan ta kärnreaktorn Oskarshamn 3 som exempel. Den utvecklar 3900 MW termisk effekt. Endast 1400 MW blir till elenergi. Det motsvarar 36% verkningsgrad i ångcykeln. Resten, 2500 MW kyls bort i vattnen runt Simpevarp. Det är många värmekraftverk det.
Fjärrvärme från kolkraft finns det exempel på. Då tar man tillvara på värmen som är kvar i ångan efter den har passerat turbinen. Det förändrar inte verkningsgraden på själva elenergiproduktionen i sig, men om man ändå behöver värmen så kanske man slipper att producera den på annat vis. På så sätt vinner man mycket, om värmen ändå skulle ha framställts fossilt.
Den sämsta verkningsgraden av alla energikällor har kärnkraften. Den är inte sämre än kolkraft när värmen väl är utvecklad i ångcykeln. Men man utnyttjar endast ca 3 % av den värme som kärnbränslet skulle kunna utveckla. Så totalt har kärnkraft ca 0,36 * 0,03 = drygt 1% verkningsgrad. Trots det har kärnkraft det lägsta koldioxidutsläppet per producerad kWh el (jämte vindkraft som ligger ungefär på lika låga värden) i en LCA-analys. Brytning av kärnbränsle och förvaring av kärnavfallet inräknat.
Verkningsgraden i sig har alltså inget direkt samband med hur bra eller dåligt något är för moder natur, vare sig för miljön eller för klimatet. Men det har ofta en ekonomisk betydelse. Men det är ett spel människor emellan.
Detta är OT i en tråd om Northvolt. Men eftersom det frågades om verkningsgraden i länder där det säljs elbilar så finns svaret ovan. Kolkraftverk är som de är, oavsett om det säljs elbilar eller inte.
Och ja, verkningsgraden i u-länder är ointressant för elbilars miljöavtryck. Men det är lika ointressant med verkningsgraden i i-länder för elbilars miljöavtryck. Jag förstår att det finns en viss korrelation med välstånd och att ha råd med elbil. Men klimathotet framställs som ett globalt hot. Elbilar i sig är ingen tillräckligt bra lösning på detta hot eftersom de inte innebär en radikal förbättring som svarar upp mot klimathotet som det framställs eftersom elproduktionen i snitt i världen inte är tillräckligt klimatvänligt framställd. Det blir en större förbättring i vissa länder med elbilar, men blygsam förbättring i många andra länder. Som sämst är det t.o.m. bättre ur klimatsynpunkt att köra en snål dieselbil. Men det är absolut inte så att det gäller generellt.
Som klimathotet framställs så är elbilar inte den radikala lösning som krävs. Tyvärr. Det finns många länder som räknar sig som i-länder där man framställer elenergi fossilt i stor mängd, så även om de har råd med elbilar så innebär det ju ingen radikal förbättring.
Klimatet är globalt. Koldioxidutsläppen sprids i en gemensam atmosfär. Varje land har liksom inte en egen atmosfär. Nästan hela världens befolkning har transportbehov. Fossildrivna fordon finns över hela världen. Då måste man rimligen och rätteligen kunna hävda att det som ska ersätta fossilbilen måste vara en globalt tillräckligt bra lösning som svarar upp mot ett klimathot som framställs som ett existentiellt hot och akut och kräver nollutsläpp. Och inte enbart en lösning för några få i-länder, varav en del är mycket små och ligger nära, eller i, polcirkeln. Vi lever alla i samma atmosfär.