Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1604206
Förslagsvis tittar vi på verkningsgraden i de länder där det säljs elbilar. Verkningsgraden i u-länder är rätt ointressant för elbilars miljöavtryck.
#1604213
Jättebra fråga. Har ingen aning men den är var nog betydligt billigare och blödde nog betydligt mindre.

I Polen som jag förstår gör de batterier åt bl.a. Epiroc och dom har generellt betydligt bättre marginaler än bilindustrin!
#1604216
Lövet skrev:Förslagsvis tittar vi på verkningsgraden i de länder där det säljs elbilar. Verkningsgraden i u-länder är rätt ointressant för elbilars miljöavtryck.
Detta blir lite OT. Men jag avger mina synpunkter eftersom frågan ställts. Om intresse finns kan diskussionen fortsätta i en tråd om relationen mellan verkningsgrad, koldioxidutsläpp och elbilar.

Generering av elenergi från kolkraftverk sker genom förbränning av kol som utvecklar värme som används till att förånga vatten och låta ångan passera en turbin som i sin tur driver en generator.

Alla termiska kraftverk för elproduktion fungerar enligt denna princip. Det enda som skiljer (starkt förenklat) är sättet man värmer vattnet så att det förångas. I kärnkraftverk används kärnreaktion för att värma vattnet till ånga. Men sättet att generera el via turbin och generator är detsamma.

Undantaget är gasturbiner där turbinen drivs av förbränningsgaserna direkt. Man kan kombinera gasturbinen med en ångturbin som där vatten hettas upp av den första turbinens heta förbränningsgaser till ånga och som får driva ytterligare en turbin. På så sätt tas värmen bättre tillvara. Verkningsgraden i en sådan kombinerad gasturbin är betydligt högre än för kolkraftverk, långt över 60%.

Fysiska lagar styr vad som är möjlig verkningsgrad för elproduktion ett kolkraftverk. Precis som fysiska lagar bestämmer allt annat i övrigt. Normala kolkraftverk har verkningsgrad på 30-35%. Man kan överhetta ångan och köra superkritiskt och man kan då uppnå runt 45% verkningsgrad för elproduktionen.

Verkningsgraden har förbättrats genom åren på kolkraft, men nu ligger man nära de fysiska gränserna, även om en del kolkraftverk körs ultrasuperkristiskt och då vinner man ytterligare några procentenheter i verkningsgrad.

Detsamma gäller för kärnkraftverk. Efter att ångan passerat turbinen innehåller den fortfarande mycket energi. I kärnkraftverk kyls detta bort, då man politiskt bestämt att man inte ville göra sig beroende av att ta tillvara denna energi. I Sverige hade det ju varit en utmärkt lösning om klimatfrågan hade tagits på allvar. Man kan ta kärnreaktorn Oskarshamn 3 som exempel. Den utvecklar 3900 MW termisk effekt. Endast 1400 MW blir till elenergi. Det motsvarar 36% verkningsgrad i ångcykeln. Resten, 2500 MW kyls bort i vattnen runt Simpevarp. Det är många värmekraftverk det.

Fjärrvärme från kolkraft finns det exempel på. Då tar man tillvara på värmen som är kvar i ångan efter den har passerat turbinen. Det förändrar inte verkningsgraden på själva elenergiproduktionen i sig, men om man ändå behöver värmen så kanske man slipper att producera den på annat vis. På så sätt vinner man mycket, om värmen ändå skulle ha framställts fossilt.

Den sämsta verkningsgraden av alla energikällor har kärnkraften. Den är inte sämre än kolkraft när värmen väl är utvecklad i ångcykeln. Men man utnyttjar endast ca 3 % av den värme som kärnbränslet skulle kunna utveckla. Så totalt har kärnkraft ca 0,36 * 0,03 = drygt 1% verkningsgrad. Trots det har kärnkraft det lägsta koldioxidutsläppet per producerad kWh el (jämte vindkraft som ligger ungefär på lika låga värden) i en LCA-analys. Brytning av kärnbränsle och förvaring av kärnavfallet inräknat.

Verkningsgraden i sig har alltså inget direkt samband med hur bra eller dåligt något är för moder natur, vare sig för miljön eller för klimatet. Men det har ofta en ekonomisk betydelse. Men det är ett spel människor emellan.

Detta är OT i en tråd om Northvolt. Men eftersom det frågades om verkningsgraden i länder där det säljs elbilar så finns svaret ovan. Kolkraftverk är som de är, oavsett om det säljs elbilar eller inte.

Och ja, verkningsgraden i u-länder är ointressant för elbilars miljöavtryck. Men det är lika ointressant med verkningsgraden i i-länder för elbilars miljöavtryck. Jag förstår att det finns en viss korrelation med välstånd och att ha råd med elbil. Men klimathotet framställs som ett globalt hot. Elbilar i sig är ingen tillräckligt bra lösning på detta hot eftersom de inte innebär en radikal förbättring som svarar upp mot klimathotet som det framställs eftersom elproduktionen i snitt i världen inte är tillräckligt klimatvänligt framställd. Det blir en större förbättring i vissa länder med elbilar, men blygsam förbättring i många andra länder. Som sämst är det t.o.m. bättre ur klimatsynpunkt att köra en snål dieselbil. Men det är absolut inte så att det gäller generellt.

Som klimathotet framställs så är elbilar inte den radikala lösning som krävs. Tyvärr. Det finns många länder som räknar sig som i-länder där man framställer elenergi fossilt i stor mängd, så även om de har råd med elbilar så innebär det ju ingen radikal förbättring.

Klimatet är globalt. Koldioxidutsläppen sprids i en gemensam atmosfär. Varje land har liksom inte en egen atmosfär. Nästan hela världens befolkning har transportbehov. Fossildrivna fordon finns över hela världen. Då måste man rimligen och rätteligen kunna hävda att det som ska ersätta fossilbilen måste vara en globalt tillräckligt bra lösning som svarar upp mot ett klimathot som framställs som ett existentiellt hot och akut och kräver nollutsläpp. Och inte enbart en lösning för några få i-länder, varav en del är mycket små och ligger nära, eller i, polcirkeln. Vi lever alla i samma atmosfär.
#1604224
Lövet skrev: ons 12 mar 2025, 20:32 Förslagsvis tittar vi på verkningsgraden i de länder där det säljs elbilar. Verkningsgraden i u-länder är rätt ointressant för elbilars miljöavtryck.
Ja, vi tar Kina. Hur ser kolkraftverken ut där?

(Kina räknas iofs som U-land i vissa sammanhang)
#1604228
Camel skrev: ons 12 mar 2025, 19:47
Allinug skrev: ons 12 mar 2025, 19:32 Scania har köpt Northvolt-fabrik i Polen och har Northvolt Labs som säkerhet för ett miljardlån till Northvolt. Det blir intressant att se vad som händer med detta. Tänk om Scania tar över Northvolt Labs.
Det var väl tanken hos Scania ifall Northvolt inte kunde överleva. Jag tror att Scania har Västeråsfabriken som pant. Om det betyder något i en konkurs vet jag inte. Men Scania borde i alla fall hamna högre upp i lista på fordringsägare. Men inte före Skatteverket och banker.
Jo, jag tror att de går före Skatteverket, eftersom Scania torde ha en särskild förmånsrätt i och med att de har Northvolt Labs som säkerhet för sitt lån. Men konkurskostnader, lönegaranti och andra särskilda förmånsrätter med högre prio går före. Det borde kunna bli intressanta diskussioner för Scania när de bevakar sina intressen i konkursen.
#1604231
Camel skrev: ons 12 mar 2025, 22:01 Den sämsta verkningsgraden av alla energikällor har kärnkraften. Den är inte sämre än kolkraft när värmen väl är utvecklad i ångcykeln. Men man utnyttjar endast ca 3 % av den värme som kärnbränslet skulle kunna utveckla. Så totalt har kärnkraft ca 0,36 * 0,03 = drygt 1% verkningsgrad. Trots det har kärnkraft det lägsta koldioxidutsläppet per producerad kWh el (jämte vindkraft som ligger ungefär på lika låga värden) i en LCA-analys. Brytning av kärnbränsle och förvaring av kärnavfallet inräknat.
Min övertygelse är att de som tror att vi är smartast i historien och inga nya landvinningar kommer att ske är lika fel ute som de som trodde att Sverige skulle behöva max 7 st datorer eller 640 Kb minne för alla framtida beräkningar.

Vi har ju bara använt kärnkraft i ca 50 år, kommer ingen ytterligare teknisk utveckling ske på 100.000 år som bränslet ska slutförvaras. Dumt att tro så.

Som du säger, lägg slutförvaret lätt tillgängligt så slipper vi ha urangruvor i framtiden, man kommer ta upp det och använda upp återstående 97% energi som är kvar i bränslet, på köpet avklingar strålning snabbt.

"1954 togs den första svenskbyggda datamaskinen BESK i bruk. En tid var den världens snabbaste dator. Om en människa behövde 4,4 dagar för att lösa en ekvation klarade BESK av denna uppgift på en minut. När BESK stod klar, konstaterade Matematiknämnden att nu var ”Sveriges räknekapacitet täckt för överskådlig framtid”.
#1604233
valln skrev: ons 12 mar 2025, 17:06 Alla som åtminstone har läst i en fysikbok på gymnasiet borde ju inse att elbilens energiekvation är fullständigt överlägsen vad gäller eldrift vs fossilbil. En Volvo XC60 diesel drar kanske 0,6 l/mil och det motsvarar 6 kWh, 1 liter diesel innehåller alltså 10 kWh. Polestar 4 kan man köra på 2 kWh per mil. Det skiljer alltså en faktor 3 i förbrukad energi. Då har jag inte ens tagit med energin som åtgår att utvinna dieseln och ta det macken.
Norhvolts problem har inget att göra men energieffektivitet för el vs. bensinbil

Alla som åtminstone läst en ekonomibok i gymnasiet borde inse att det är ytterst svårt att konkurrera ut etablerade konkurrenter som har 40 års erfarenhet i ryggen, en etablerad storskalig produktion, lägre lönekostnader, mindre miljörestriktioner, statlig subvention, kontroll av råvarutillförseln och en extrem forskning och utveckling. Att då gå in och säga att vi ska bygga samma batterier, bara miljövänligare är tufft. Man hade behövt innovation i en helt ny batteriteknik som var vida överlägsen den etablerade, Solid State batterier eller något annat spännande eller nydanande men det hade man inte. Som Tesla tex där det inte fanns några elbilstillverkare av rang att räkna med när man drog igång.

88 miljarder och 7 års arbete och man har lyckats producera exakt 0 st batteriers utan importerade delar från Kina talar sitt tydliga språk.

Räddningen vore väl att någon asiatisk spelare köper upp konkursboet och på så sätt får en produktionsplats innanför EUs tullmurar.
#1604234
poseidon skrev:
Lövet skrev: ons 12 mar 2025, 20:32 Förslagsvis tittar vi på verkningsgraden i de länder där det säljs elbilar. Verkningsgraden i u-länder är rätt ointressant för elbilars miljöavtryck.
Ja, vi tar Kina. Hur ser kolkraftverken ut där?

(Kina räknas iofs som U-land i vissa sammanhang)
I Kina är kolkraftverken som alla andra kolkraftverk. Inget speciellt med just Kina i det avseendet. De har både gamla och nya. Oavsett generation, så släpper kolkraftverk ut mycket CO2 per producerad kWh. Samtidigt är Kina det dominerade tillverkningslandet för elbilsbatterier. Det hade ju varit önskvärt att elbilsbatterier tillverkas med hjälp av energi med lägre koldioxidintensitet än vad Kinas elproduktion har i genomsnitt. Det var väl en tanke med Northvolt. Om man nu ska ha elbilsbatterier överhuvudtaget.
#1604235
Allinug skrev:
Camel skrev: ons 12 mar 2025, 19:47
Allinug skrev: ons 12 mar 2025, 19:32 Scania har köpt Northvolt-fabrik i Polen och har Northvolt Labs som säkerhet för ett miljardlån till Northvolt. Det blir intressant att se vad som händer med detta. Tänk om Scania tar över Northvolt Labs.
Det var väl tanken hos Scania ifall Northvolt inte kunde överleva. Jag tror att Scania har Västeråsfabriken som pant. Om det betyder något i en konkurs vet jag inte. Men Scania borde i alla fall hamna högre upp i lista på fordringsägare. Men inte före Skatteverket och banker.
Jo, jag tror att de går före Skatteverket, eftersom Scania torde ha en särskild förmånsrätt i och med att de har Northvolt Labs som säkerhet för sitt lån. Men konkurskostnader, lönegaranti och andra särskilda förmånsrätter med högre prio går före. Det borde kunna bli intressanta diskussioner för Scania när de bevakar sina intressen i konkursen.
Ja, du har rätt. Scania bör vara högt prioriterade eftersom de har Northvolt Labs som säkerhet för lån. Jag trodde faktiskt att skatteskulder var ännu högre prioriterade, men det verkar inte vara så. Men alla vanliga underleverantörer kan sannolikt se sina fordringar som helt utan värde.

Men kostnaderna för själva konkursförvaltningen går före alla andra fordringsägare, precis som du skriver. Denna konkurs är ju gigantisk. Konkursförfarandet kommer att pågå i flera år. Kanske många år. Undrar vad det kommer att kosta? Går det att realisera fram värden som täcker dessa kostnader utan att avyttra vitala delar så att totalvärdet minskar på grund av det?
  • 1
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 95
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]