Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IonNoSec
Tjenare! Som rubriken lyder har jag problem med kylningen till min s60 med en D5a 6 växlad automat.

Enligt Vida vid normal körning ligger jag runt 110°c och den stiger duktigt om jag trycker på lite grann.

Ställer jag värmen och fläktarna på max i kupén så sjunker den ganska snabbt ner till 90-100°c. Kommer ner till 80°c på tomgång med fläktarna på max.

Termostaten är nyss bytt för hade problem åt andra hållet innan. Bilen kom aldrig upp i arbetstemperatur.

Provade smula ner 2st disktabletter som jag sen tryckte ner i övre kylarslang och körde bilen i ungefär 2 timmar på runt 100-110°c för att säkerställa att termostaten öppnar och att det cirkulerar.

Tömde sedan kylet via avtappningspluggen. Hällde på 2-3 liter vatten sen var det fullt och bilen vägrar svälja mer vatten. Obs tömde mycket mer än 2-3 liter ur kylet.

Tänker att det kan vara vattenpumpen? Men samtidigt förra termostaten var alltid öppen och då kylde bilen riktigt bra med tanke på att jag aldrig kom upp i temp enl mätaren iallafall.

Har ni några mer idéer innan jag ger mig på att byta vattenpumpen?

Tack för svar.
Senast redigerad av 1 IonNoSec, redigerad totalt 0 gånger.
av IonNoSec
Hej! Har nu rengjort kylet utan någon framgång.

Körde ner 1L av Biltemas kyl rengöring. Körde en stund tömde och sköljde ur. Tog oxalsyra och gjorde samma procedur. Sköljde systemet 2 gånger och provkörde och blev besviken när tempmätaren steg iväg.

Har nyligen bytt termostat då bilen aldrig enl mätaren kom upp i arbetstemperatur. (Konstigt nog kunde elfläkten gå då och då) efter bytet så kommer den upp i arbetstemperatur och lite till :-D

Vilket alternativ verkar troligast?

1. Mitt kyl är kass
2. Min termostat är kass
3. Vattenpumpen är kass?

Obs för 3e punkten. Tycker mig dock se cirkulation i vattnet ifrån expansuonskärl och övre och undre kyl slang blir varma.

Tacksam för svar och hjälp.

Jag har noterat att varvtalsräknaren stå[…]

Vi som beställt nya XC60

Faktiskt reagerat på detta i min V60. Min v&[…]

Tidigare har det handlat om återkallelser p&[…]

Fått hem däcken idag, nu ska bara n[…]