Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1603518
Vi hade en 245a B21 4vxlad -83 som inköptes -85. En gammal leasingbil med 12000mil på mätaren, den rasade M45an på redan första året i vår ägo. Tror den bilen var plågad o gått mycket med släp. Började låta riktigt illa när vi var nere i Västergötland på semester, men gick enkelt att via Volvo Brandt få tag i en begagnad låda då Volvo hade egen demontering o försäljning av beg delar då. Lånade en smörjgrop så jag o farsgubben bytte den på nån timme, jag var bara 13 då så i början av min "karriär" sedan fick vi några kronor tillbaks när vi lämnade in den rasade.
Sen ytterligare några år senare (oxå med delar från Bilia begagnade delar) så byggde vi om den med M46 med överväxel, fast med facit i hand så borde bakaxel utväxlingen ha ändrats med, för den blev rätt högväxlad, men funkade ända tills vi sålde den när 945an inköptes -97.
//Chris
#1603562
Så volvos 5 växlade är också en modifierad 4 växlad? Saab hade ju samma problem, fast värre. Min 900 klarar utan större bekymmer 300hk det som håller mig tillbaka där är just växellådan som klarar straxt över 200hk. Så 4 växlade lådor är väldigt eftersökta och ovanliga då de klarar mycket mer.

Ja nu är det bara vänta på delar till volvon, kanske förbereda med att ta bort gamla vajern fast det kanske är bra om den sitter kvar så man sätter den nya exakt likadant. Köpte på mig de svarta gummiringarna till spaken också då de gamla ser lite "naggade ut". De vita "skålarna" ser fina ut
#1603599
volvo740sugmotor skrev:Så volvos 5 växlade är också en modifierad 4 växlad?
M45 är en "vanlig" 4-växlad växellåda
M46 är en vanlig M45 med en påhängd hydraulisk Laycock de Normanville tillsats växellåda.
M47 är I grunden en M45 4-växlad, men den är ombyggd med en påbyggd 5-te mekanisk växel.
M90 är ett starkare 5-växlat alternativ. Den kom till 940 i mitten på 90-talet.
Dessa båda sista är mekaniskt 5-växlade och har samma ömma punkt. När du kör på 5-ans växel så har ingående och utgående axel olika varvtal, vilket gör ett ett nållager arbetar konstant på alla växlar. Utom på 4-ans växel, detta är ofta felet då dessa går sönder då man kör ju den absolut mesta tiden på 5-ans växel och då "arbetar" detta lager hela tiden. På M45 och M46 står detta lager still när du kör på 4-an. Och det står still även när du kör med överväxlen i också.
#1603606
Apropå Saab (om vi nu skall svära i kyrkan i detta forum hehe) så fick jag byta låda i min 99a när den bara gått 15000mil, fick tag i en förstärkt 4vxlad som fick högsta utväxlingen på kedjtransmissionen så den varvar inte mer än motsvarande 5vxl eller i alla fall inte mycket mer. Var inne på att byta till 5vxl, men rådet jag fick var att ha 4vxl o höja utväxlingen och ja den lådan funkar kanon.
Idag har jag roat mig lite med 945an, fick nytt avgassystem o nya bromsskivor fram, de gamla var väl använda sedan jag bytte dom 2015 senast och det vibrerade i ratten när man bromsade lätt.
Nu blev bromsarna riktigt fina o vibrationsfria så var välbehövligt
//Chris
#1603630
Chris72 skrev:Apropå Saab (om vi nu skall svära i kyrkan
Saab 99, 900 hade 2 st "akilleshälar". Den 5-växlade växellådan och tändlåset som var ihopbyggt med växelspaken. När dessa bilar blev gamla (eller många mil) så släppte/ gick sönder en fjäder i tändåset. Startmotorn blev då kvar i startläget när man körde. Vet inte hur många utbrända startmotorer jag bytte på den tiden.
#1603633
Japp, var en klassiker, Saab tog fram en service-sats med bättre delar inklusive ny tänd-kontakt. Monterade detta på min 99a i förebyggande syfte o har hållit sedan dess.
Var relativt enkelt att byta, växelspakslåset har en del skuld i det hela med, lustig "Saab-ish" lösning med, fast jag gillar ha nyckeln mellan stolarna.
Har råkat ut för hängande tändlås på nyare bilar, bl.a Audi 80, där smälter platsen i tändkontakten av strömmen till solenoiden på startmotorn .
#1603659
I min 900 var det stöldförsök så jag har nyligen bytt tändlåset och smörjt upp det, hoppas det håller ett tag. Har en extra både motor och låda till saaben, planen är väll att jag ska renovera upp den en dag när jag orkar, blir nog ett slött sidoprojekt som får ta den tid det tar(troligen år).

Köpte även till nya o ringar till växelspaken då de såg lite slitna ut. Oljelocket fick en ny oring och en delare för tändkablarna kan vara bra tänkte jag. Ny "gummipuck" till kopplings armen.
P_20250305_143150.jpg
P_20250305_143150.jpg (3.06 MiB) Visad 1287 gånger
Nämen titta ett larm, det var det som dödade saaben. Det var urkopplat men flera saker gick fortfarande igenom det, tex bränslepumpen. när kretskortet rostade sönder blev det inget bra. Jag tog för givet att det var bort plockat så det dröjde innan jag löste det problemet. Får hoppas detta på volvon håller bättre men här ska imobilizern vara bortplockad i alla fall.
P_20250305_144650.jpg
P_20250305_144650.jpg (4.14 MiB) Visad 1287 gånger
Kopplingsvajern
P_20250305_144813.jpg
P_20250305_144813.jpg (2.12 MiB) Visad 1287 gånger
Kopplings vajern borta
P_20250305_145724.jpg
P_20250305_145724.jpg (2.62 MiB) Visad 1287 gånger
Fäst anordningen. Ser lite rost där vajern legat, blir linolja på det.
P_20250305_145711.jpg
P_20250305_145711.jpg (4.44 MiB) Visad 1287 gånger
Fortsätter imorgon, jobbar natt och då blir man lite mossig. Den var lite rostig här också, ska ge den en hård böjning sen och se om det sprutar rost och delar av vajer här också. Där nere vid kopplingen hade vajern ett gummiöverdrag men inte här(utöver gummidamasken).
P_20250305_145655.jpg
P_20250305_145655.jpg (3.11 MiB) Visad 1287 gånger
En icke volvo bild på Saab motorn med låda om ni undrade varför det troligen tar år att renovera, jag slog till då jag troligen inte kommer se en annan T16 motor på ett bra tag om alls. :-o
P_20240720_155304.jpg
P_20240720_155304.jpg (3.45 MiB) Visad 1287 gånger
#1603662
Går framåt ju, snart ihop igen.
Larm ja de kan hålla en sysselsatt länge. Mitt Carcard 950 i Volvon funkar jättebra, utom när larmdosan delade på sig o 4 små batterier trillade ur o jag hittade inte alla, bilen låst med mina hundar i.... Jo, låste upp med nyckel o kvickt som fasen lyfta på huven o dra av tamparna från tutan. Sen lokalisera larmenheten som sitter på ett liknande ställe som i din.
Och där hade jag tur, lossade kontaktstycket från den o bilen gick att starta. Så kunde åka o få tag i nya batterier och koppla in larmet igen, denna gången med dold reservavstängning som rekommenderas i manualen, men som larmfirman som installerade det från början struntade i. Bortsett från den fadäsen har larmet skött sig klockrent under alla år.
Satte in ett Touchguard made for SAAB i 99an -88 när jag köpte den, kompletterade med centrallås samtidigt. Och det larmet har funkat kanon det med. Viktigt är en bra installation och inga jäklans strömtjuvar (såna där blåa klämgrunkor) såna borde bannlysas i bilar o båtar. Lödning o krympslang gillar jag mest även om det finns en del annat bra numera.

Kan tänka mig att du blir lite mossig när du jobbar natt, själv är jag rejält slitet i mina dåliga axlar, nacke o rygg efter gårdagens brottande med avgassystem med lite knepig passform o sen byte av bromsskivor på det (fast det gick plättlätt trots att gamla skivorna suttit där i 10 år o drygt 12000mil)
När du fått dit wiren o spaken igen så skall väl 740n snart vara på rull :)
//Chris
#1603723
Mitt larm är ett sådant där man lägger en plastbox mot rutan för att antingen stänga av eller på det.På larmenheten sitter det en knapp. Får nog ta en dag och undersöka det noggrannare om jag någon gång står där och inte får av larmet. Fick med en trasig plastbox till larmet också. Full med magneter som ska sitta i rätt ordning.

Nya vajern är på plats och det är då spänningen som är lite av ett frågetecken. Drar jag vajern bakåt från kopplings armen så har jag ett "spel" på ca 1mm som det står i boken men kopplingen känns ändå som den "tar sent"(inte fått ihop allt än). Kanske något man helt enkelt får testa sig fram lite om det känns konstigt sen?
P_20250306_142514.jpg
P_20250306_142514.jpg (2.07 MiB) Visad 1068 gånger
Har sånt där stålblock som håller i gummigrejen och vajern.
P_20250306_143417.jpg
P_20250306_143417.jpg (3.41 MiB) Visad 1068 gånger
Plast lådan man lägger...
P_20250306_144411.jpg
P_20250306_144411.jpg (2.46 MiB) Visad 1068 gånger
på rutan för att aktivera eller avaktivera larmet.
P_20250306_144431.jpg
P_20250306_144431.jpg (2.08 MiB) Visad 1068 gånger
#1603792
Så nu testade jag lite i garaget bara, inte fått ihop inredningen helt än. Kopplingen funkar och tar nu väldigt långt ned, bara kanske 3-4 cm från när man har den i botten. Får se om det behövs en justering sen. Eftersom jag jobbar 12 timmarspass i helgen så blir det nog väldigt lite meckande men på måndag och tisdag bör den vara igång igen.

När jag bromsar drar den lite till vänster så jag tror jag måste lufta systemet lite mer också. Kanske ska ringa över en kompis så kan man göra på det gamla hederliga viset litegrann också.

Ska bli kul att sätta tillbaka ABS lampan och se om den slockar nu med nya fina givare.

Så snart kan det bli dags att boka besiktning. :-D

Är fästet helt och sitter som det ska?

Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&oum[…]

Jag undrar också om det kan vara så at[…]

Byta dörrfjäder duett 62

Hej Har du en dörr på min duett 62a d&a[…]