Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Jaha, nya turer.

Skickade efter uthämtande av bilen ytterligare ett mail till sälj. För att göra en lång historia kort ifrågasatte jag antalet körningar, att manuella läget bara verkar vara för syns skull, att bilen inte ska funka i -35 och ifrågasatte poängen med att fortsätta logga tidpunkter när det inte fungerar. Avslutade med att jag tycker att Tesla borde genomföra återköp av biljäveln och kasta den åt helvette (inte riktigt så jag uttyckte mig..)

Fick relativt snabbt svar att mailet var mottaget och att återkoppling skulle ske när tid fanns. En kort stund senare fick jag en notis i appen om att ytterligare ett serviceärende hade skapats. Inget innehåll ännu dock.

Ännu en stund senare fick jag ett längre svar från sälj där man meddelar att Service Manager här i Umeå ska kontakta mig och bemöta mina funderingar. Kort där efter så uppdateras ärendet med ett kostnadsförslag på 2500kr för "Diagnosis: Low voltage circuit integrity check".

En stund senare ringer samma person som jag haft tidigare kontakten med här i Umeå. Inte den Service Manager man menade på skulle ringa.. nåväl. Han vill ha in bilen på ytterligare test, den här gången med en senior tekniker istället för en "vanlig" tekniker.. :bored: Innan dess vill han dock att vi samlar ihop nya tidpunkter när värmen inte fungerar, och därefter ska vi ta en provtur tillsammans. Han försäkrar om att det inte blir någon kostnad för vår del för kommande felsökning heller.

Det blir också att åka Model 3 2019 som lånebil när våran väl åker in för felsökning på nytt, för att vi då ska kunna jämföra med en likadan bil och se om vi upplever att den beter sig på samma sätt eller fungerar.

Vi kommer fram till att vi ska höras av på måndag efter lunch och att jag fram tills dess ska föra logg över värmen.

Så vi får väl se. Hur många timmar ska dom lägga på bilen utan att hitta något innan det inte är värt det för dom heller?

I ren affekt skickade jag in en förfrågan om inbytesoffert från Tesla själva. 232 000 erbjuds. Fantastiskt.
Bilen tillbaka hos Tesla, nu ska jag köra Model 3 från 2019 som lånebil för att ”jämföra”.

IMG_8439.jpeg
IMG_8439.jpeg (1.53 MiB) Visad 2604 gånger
Tesla hörde av sig i fredags och förlängde verkstadsvistelsen till den här veckan, närmare bestämt idag. När dagen led mot sitt slut fick jag ytterligare en ny uppdatering att man nu har skickat loggar vidare till ingenjörer och ska invänta svar.

Valde att åka förbi en sväng och höra mig för. Tydligen är det iallafall inte enbart samma visa om att allt är grönt och fint, utan man har sett några tendenser på signaler som tydligen inte beter sig som dom ska. Jag kan inte riktigt återberätta det, men det handlade om att sensorerna i kupen inte riktigt betedde sig konsekvent, men man har testat att byta ut båda två utan framgång. Man har tydligen hittat ett liknande ärende och nuvarande teori är att antingen VC right eller VC left som är kass. Som jag förstod det så avvaktar man då svar från högre upp för att se om den teorin har bäring.

Så jag rullar vidare med lånebil en vecka till ser det ut som. Vi har en kommande tripp till Finland igen och dom försäkrade mig om att det var lugnt att köra lånebilen dit om det var så. Gratis supercharging är ju inte fel. Passa på att utnyttja det sa han :P

Tydligt att dom lever ett hårdare liv lånebilarna, denna har alla möjliga skönhetsfel. Nån flärp som hänger ner framtill, spricka i taket, ladduckan skev och hela inredningen i skuffen trillar ner när som helst.
Tog denna på en provtur
IMG_8480.jpeg
IMG_8480.jpeg (5.16 MiB) Visad 1831 gånger
Har den till på måndag, men det tog ungefär att köra ut från parkering för att inse att den inte är aktuell.

Så. Mycket. Spakar. Obekväm. Plottrigt. Ser inte all info pga placering och ratten. Känns svampig, svajig och med väldigt högt vägljud och det känns som att vibrationer sätter sig i hela bilen. För smal kant vid rutan för att kunna bil armen bekvämt.

Jag tycker om idén med sidokameror när man blinkar, precis som vi har på teslan, och jag förstår nånstans logiken i att vänster kamera visas på vänster sida skärmen och tvärtom.. men när t.ex blinkar höger ut ur en rondell så täcks precis hela bilden av ratten.

Nä Kia, detta var ingen höjdare enligt mig.
Näst på tur:

Bild

Trevlig bil, ligger fint på vägen. Känns som en volvo och mer som en "vanlig" bil. Känns tung och lite äldre, precis som plattformskusinen XC/EX40. Lätt och tydlig variant av android automotive jämfört med t.ex EX30.

Men... kom igen, jag visste det redan eftersom jag sett både bilder och varenda recension som finns, men hur fan tänkte man när man konstruerade mittkonsolen? Den är gigantisk och mina knän tar emot direkt. Tack vare bra stöd från stolen så är det dock inte så illa som jag först trodde, och jag blev aldrig riktigt trött i benet för att "inramningen" gjorde att det blev en bra vinkel på det. En liten kudde mellan där skulle nog göra under för egen del, och det verkar som att det finns andra som tycker likadant för det finns kuddar att köpa :-)

Antalet mugghållare gick snabbt från två teoretiska till noll i praktiken för egen del. Vill ha armstödet längst fram.. Ser att folk har löst detta också på lite olika kreativa sätt, så det är väl inget att hänga upp sig på kanske men.. kom igen :bored:

Även i denna bilen är det lite obekvämt att vila armen vid rutan, men görbart.

Bild

Nä, jag inväntar demobil av Renault 5 med spänning, verkar vara en riktigt rolig liten bil och OK utrymmen och komfort trots sin storlek. Skulle dyka upp månadsskiftet mars/april lät det som. Får hoppas leasingkampanjerna ligger kvar också, och framför allt att det dyker upp dubbdäck i rätt dimension :P
Jag tror inte att Mercedes passar dig, speciellt inte en SUV. Men det är privatleasingkampanj denna månad ut på EQA och EQB. Säger det bara så där i förbigående då min säljare ringde mig och frågade om jag ville teckna mig på en ny sådan när min nuvarande går ut. Jag är väldigt nyfiken på kommande CLA el som kommer som 2026 års modell med en ny batteriteknik. Dessutom vill jag köpa nästa bil. Men jag är öppen för det mesta, bara det är en helelbil. Finns bara ett märke som jag inte kommer att köpa, eller leasa.
Jag har nog inget emot Mercedes bortsett från att jag tycker inredningen verkligen inte ser bra ut, och att det verkar finnas sjutusen paket och tillval. Bortskämd av Tesla på den fronten.

Har inte provkört någon dock så det får jag kanske göra då. Blir bara så trött så fort jag ska kolla deras hemsida. Läser "Från 4999" men utan att jag ens gjort några val så är den uppe i över 7000 i konfiguratorn. Jag förmodar att det finns någon förkonfad lagerbil i deras online store eller liknande som kan falla in under dessa 4999, men den är så dåligt utformad att jag inte kan avgöra det.

Kanske är ett besök hos handlare som gäller. :-)
Jag gillar handlare, eller som det i Mercedes fall heter - Agent. Bra att ha med sig är att alla priser är satta av Mercedes Sverige, du betalar bilen till Mercedes Sverige. Det går inte att pruta, det är fasta priser. Enda är att man kan köpa/tigga lite tillbehör med rabatt. Ditt inbyte är det handlaren som du förhandlar med, så där kan man ställa olika Agenter mot varandra.
Som företagare finns det lite andra förutsättningar.
EbbevonVolvo skrev:Jag gillar handlare, eller som det i Mercedes fall heter - Agent. Bra att ha med sig är att alla priser är satta av Mercedes Sverige, du betalar bilen till Mercedes Sverige. Det går inte att pruta, det är fasta priser. Enda är att man kan köpa/tigga lite tillbehör med rabatt. Ditt inbyte är det handlaren som du förhandlar med, så där kan man ställa olika Agenter mot varandra.
Som företagare finns det lite andra förutsättningar.
Tack för tipset iallafall. Jag ska se om jag inte tar mig iväg till nån Mercedes-ÅF för en titt iallafall. Imorgon har jag bokat in en ID.7 dock. Den erbjuds tydligen inte på privatleasing av VW centralt men lokala handlaren skulle kunna ta fram något som nog inte sprang iväg mycket mer än en ID4, så det ska bli spännande. Men jag ska provköra först :)
Plötsligt händer det, sluttiden för servicen flyttades fram från idag 16:15 till imorgon 16:45, men jag fick detta på en av två punkter :-)

Bild
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 23

Nope, tar man BE nu så är högsta […]

Du kan köpa satsen själv, hårdvara[…]

Volvo V50 mugghållare?

Tack, hade googlat en hel del, men den dök al[…]