PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
fronta skrev: Går hyfsat lätt att lyfta dem, oljan tar emot lite sista lilla biten.
Ska ta emot från början, annars fattas det olja. Ska vara fullt i röret, minus den volymen dämpkolven tar upp.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Här kan du se vad som händer då en motor går http://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrtaktsmotor

Här kan du se film som hur bl a handlar om Stromberg http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... ier_sv.htm

Om du inte har en liten burk på motorns vänstra sida utan bara ett rör som går ut och som sen går under motorn så är den förmodligen en B18 motor du har. de är på 75 hk om det är en a-motor.

En bild på vad du menar med dina pluggar skulle underlätta :wink:
av fronta
Ok, men vart tar den luften ifrån när inte dämpkolven är uppe, och då får den ju inte heller bensin, det är min undran eller är det meningen att dämpkolven ska lyftas när kolven rör sig nedåt om man samtidigt gasar så spjället är öppet.
Oljenivån har jag i så fall rätt.
Det sitter en b30A i nu innan satt en B23 insprutare. Vet inte vad du menar med B18 nu Hasse?
Ska kolla länkarna...
Tack för all hjälp så långt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Underbart gammalt utbildningsmaterial! Hi-tech från 60-talet...

fronta, jag förstår inte frågan.
av fronta
Om det inte är vacum förrens bilen är igång så lyfter ju inte kolven och nålen täpper då, munstycket. Hur ska det fungera i startögonblicket är min fundering, den för ju då intye heller in ngn friskluft eller är jag helt ute och snurrar?
av Rådlös
Jag har inte undersökt någon förgasare av din typ i smådetaljer, så jag har inga exakta uppgifter eller siffror att komma med. Men en förgasare har ju alltid ett antal start och tomgångsmunstycken. Även ett accelerationsmunstycke, som tvingar in bränsle.
Så du kan vara lugn för att tillverkarna har tänkt på att lösa dom frågor du har. Likaså gäller samma sak med lufttillförseln. Bara för att du inte rör gaspedalen, så är det ju inte totalt lufttätt genom förgasaren och insugningsröret. (Hur skulle annars tomgången fungera?) Och som jag sa tidigare, så fort luft rör sig någonstans startar hela kedjan med vakum och varierande lufttryck. Och det sker snabbare än sekundsnabbt om du har rätt varv på startmotorn, och komp i cylindrarna.

Lite överkurs: För att bränsleluftblandningen skall tända i förbränningstakten, krävs det ett blandningsförhållande på 14,7 : 1. Alltså: För att få ett kilo bränsle att antändas explosionsartat, krävs det 14,7 kilo luft! Notera att man räknar i kilo här, men det har nog med att göra, bland annat (?), att motsvarande volym luft i liter, skulle bli ett otroligt stort tal att räkna med. (Hur många liter är ett kilo luft?)
Detta är ett idealläge och kanske inte alltid förekommer på en förgasarmotor. Speciellt inte om den är i dålig kondition. Men om du tänker lite på detta, så förstår du nog att hur du än vrider och vänder på frågorna, så fungerar det. Trots allt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Typ så, fast bara ett munstycke i den här sortens förgasare. Konstanttrycksförgasare, undertrycket är alltid lika stort (med ett undantag). Vakuumkolven kommer alltid att ställa sig på en höjd som motsvarar luftmängden, mängden bränsle beror då bara på hur nålen är slipad. Det är aldrig helt tätt även om kolven är i botten, varken för luft eller bränsle. Nålen är konisk, men den tjockaste delen är fortfarande mindre än munstycket. Det är "mer eller mindre" inte "av eller på" Och så fort luften börjar rör på sig lyfter kolven.

Undantaget då: Accelerationsuppfetning. Eftersom kolven är dämpad kommer den att lyfta långsamt när du kliver på gasen. Just då kommer alltså undertrycket att bli högre, och blandningen blir fetare.

Det här blir en enkel och billig förgasare jämfört med en som har separata system för olika områden och minst tre olika munstycken. Men den går inte riktigt lika bra på alla områden. (kombinationer av olika varvtal och belastningar)
av fronta
Vet nte hur man lägger in bilder. Pm:ar en till ngn av er så kanske ni kan hjälpa mig.
Detta är den gamla kopplingen. Nu är det nya slangar och kopplat 1 och 2 till bromservot och 3:an tii 4:an 5:an är pluggad.
6:an pluggad med men ska väl egentligen gå till fördelaren?[/img]
Användarvisningsbild
av Hasse63
[email protected]

här kan du se hur du lägger in bilder http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... php?t=1740

Om inte dämpkolvarna "hoppar" lite upp och ner eller enns rör sig då du kör på starten så går de tungt (rengör kolvarna med svinto/avfettning!!!)
De får inte kärva :!:

Det är som det är sagt ovan att det är aldrig helt tätt då dämpkolven är längt nere... det kan du se på filmen ovan.
När du kör på startmotorn så suger alla kolvarva luft genom förgasaren (ingen annanstans) med hjälp av ventilertna så skickas denna luft ut genom avgasystemet. och det är mycke luft bara genom att köra på startmotorn. (ännu mer med en startmotor från en 240) Vacumet som blir i insuget gör att bränslet i flotörhuset sugt upp och upp i munstycket. Det endra munstycket
Finns inget accelerationsmunstycke.

Kolla nu i länkarna innan du funderar nå mer.
Sen vill jag veta vad med du varit o grejat med förutom förgasarna.
Vill veta te x om du till 100% kan säga att fördelaren och dess kringutrustning står rätt.

I en kub på en kubikmeter innehåller 1 kg luft eller om de va nära :wink:

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]