Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1617679
Kanske fattar fel, men det gäller väl bara när man har fyllt på eller vid oljebyten . Det tar en stund innan systemet vet hur mycket olja som finns i motorn.

"Systemet kan inte direkt känna av förändringar då olja fylls på eller tappas av. Bilen måste ha körts ca 30 km (ca 20 miles) och stått stilla 5 minuter med avstängd motor och på plan mark innan visning av oljenivån blir korrekt."

Sen ser man rätt nivå hela tiden
#1617786
Slänger in en ny fråga om parkerings-dieselvärmaren:
Enligt volvo cars användarmanualen värmer denna endast kupén när bilen står parkerad. Motorn värms endast när bilen startas då en växelventil släpper in varmt glykol i motorn.
Enligt vad jag läst på forumet skall denna nya värmare börjat gälla för senare modeller av MY19. :crying:

Två bekanta till oss som har Volvos MY20 säger att deras parkeringsvärmare värmer hela motorn vilket de dels märker att motorn känns varm och dels att det smälter snö på hela motorhuven när parkeringsvärmaren gått ett tag.
Enligt två olika volvo-ÅFs vi pratat med har den gamla typen av parkeringsvärmaren, som värmer motorn, fortfarande använts till och med MY22.
Detta går dock stick i stäv med användarmanualen. :nerd:

Går det att kontrollera i bilens menyer om parkeringsvärmaren även värmer motorn?
Eller behövs avläsare typ volvo Dice eller Obd för att läsa av motortemp vid stillastående bil som endast har parkeringsvärmare igång?
#1617906
AxelE80 skrev:Slänger in en ny fråga om parkerings-dieselvärmaren:
Enligt volvo cars användarmanualen värmer denna endast kupén när bilen står parkerad. Motorn värms endast när bilen startas då en växelventil släpper in varmt glykol i motorn.
Enligt vad jag läst på forumet skall denna nya värmare börjat gälla för senare modeller av MY19. :crying:

Två bekanta till oss som har Volvos MY20 säger att deras parkeringsvärmare värmer hela motorn vilket de dels märker att motorn känns varm och dels att det smälter snö på hela motorhuven när parkeringsvärmaren gått ett tag.
Enligt två olika volvo-ÅFs vi pratat med har den gamla typen av parkeringsvärmaren, som värmer motorn, fortfarande använts till och med MY22.
Detta går dock stick i stäv med användarmanualen. :nerd:

Går det att kontrollera i bilens menyer om parkeringsvärmaren även värmer motorn?
Eller behövs avläsare typ volvo Dice eller Obd för att läsa av motortemp vid stillastående bil som endast har parkeringsvärmare igång?
Tyvärr är det så att den endast värmer kupén. Nu vet jag inte hur motorrummet ser ut på XC60 men finns ett sätt att koppla bort en kontakt som gör att motorn värms. Gjort det på min V90 och fungerar hur bra som helst. Kupén tar lite längre tid att bli varm men det är för att motorn värms också. Inga felkoder eller problem hela förra vintern.

Finns guide här på forumet: viewtopic.php?f=86&t=178569&start=20
viewtopic.php?f=86&t=178569&start=70

Finns också "dummy" kontatker du kan köpa och koppla på så kontakterna inte är "öppna" https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 1802xBoyNR

Men som sagt inte 100% säker hur det ser ut i XC60 och kanske inte ens är möjligt men värt att kolla på.
Bränslytryckgivare

Tog lite tid men nu när jag kikar så &a[…]

Hej, haft detta problem och felsökt allt som […]

Bra koppling 300hk

Okej jo lite så är det väl. Hur &a[…]

Slänger in en ny fråga om parkerings-[…]