NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, nu i vintras började min V50 vibrera så att jag kände det i sätet vid cirka 110km/h. Gick in och balanserade alla 4 däcken, de rapporterade att det var 15g obalans på alla. När jag gav mig ut på motorvägen igen direkt efter det, så var vibrationerna helt borta! Men dagen efter påväg till jobbet så kom de tillbaka, lika starka som innan balanseringen.

Tack för all hjälp!
Smuts eller is inne i fälgarna?
Lägger sig sånt jämnt varvet runt märks det inte men is kan lägga sig på nedre halvan av fälgen när bilen står parkerad ute.
Och har man tjockt lager lera kan det släppa bitvis..

Vad har du för däck förresten, Continental har uppenbarligen återuppfunnit "morgonsulan" som man hade problem med på 50-60 talet :-/
Däcken får en platt sida när bilen stått parkerad över natten, tar ett par mil innan den försvinner helt..
Om däckverkstan använde klistervikter och slarvade med att tvätta/avfetta innan de satte fast vikterna så kan de trilla av lika snabbt.. :oops:
Kan ju vara läge med ett återbesök och försiktigt ställa frågan om någon vikt kan ha trillat av eftersom obalansen kom tillbaka..
Min ringa uppfattning är att om vibrationen är i sätet och INTE i pedaler/ratt så är det bussningar i chassiet du skall leta efter i första hand.
Även om symptomen inte är klockrena så skulle jag göra en snabb koll på bakre länkarmsbussning fram som brukar vara det första som ger sig på de bilarna.
kvillebäck skrev: tor 20 feb 2025, 16:18 Min ringa uppfattning är att om vibrationen är i sätet och INTE i pedaler/ratt så är det bussningar i chassiet du skall leta efter i första hand.
Även om symptomen inte är klockrena så skulle jag göra en snabb koll på bakre länkarmsbussning fram som brukar vara det första som ger sig på de bilarna.
@kvillebäck

Hej, tänkte bara kolla, om du tror att detta med bussningarna också kan ge upphov till att bilen drar lätt åt höger när man bromsar/kör i nedförsbacke?
DennisCA's Volvo 850 -97

Spackel och sånt är min svaghet å[…]

Balans ljudsystem

Ingen skillnad på 2025 modellen med mjukvaru[…]

Köpråd V60 Recarge

Det ligger en återkallelse på just tra[…]

Om Polestar 2 är ett realistiskt alternativ f[…]