Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej ,

Köp hellre begagnad original delar än bildelsvaruhus grejor.
Man bygger in mer fel bara. Och sen blir det svår då man ju tänker " det är ju ny bytt , kan inte vara felet " . Men är oftas så.

Billigt pris = dåliga grejor.

Lagren har säkert halva livstids som original.

Om abs lampan tänds först när bilen rullar är der ngt fel i läsning av kranser.

Vet ej om din scanner kan visar vad abs modulen ser.

Min kan det och man kan jämföra värden. Alla ska läsa likadant. Det visas om en sensor tappar läsning.
Låter för mig som ett avstånds problem mellan krans och sensor .

Är gapet förstor så tappar sensorn läsning.
Räcker med millimeter.
Kan vara sensor som läser dåligt.
Ngt sånt iaf.
Scanntool kan visar vad varje enskild sensor läser. Kolla under körning. ( bra med kompis vid ratten )
Abs modul går inte att koda vad jag vet.
Rätt modul till rätt årsmodel funkar.
V70 efter 2000 har inte dom problemen med dåligt lödning. Volvo gjorde en ändring dår.
Var mest 850 och v70 upp till 2000.
Och ett bra tacken är att hastighesmätare sluta fungerar.

Så kolla med scanntool alla sensorer.

En till sak jag kom på. Om inte hade byttas grejor redan hade jag sagt att det är en sprucken abs krans.
Symtomen är likadana. Haft det på min v70 .

Mvh LS
Jorywinberg skrev: fre 21 feb 2025, 00:30 Som svar på din fråga klacken

Koderna säger vänster fram och höger bak, alla de mekaniska delarna både fram och bak är byttade. Alltså de som är till ABS och upphängning.

Har även testat med den gammal modulen efter att jag bytta allt de men samma fel igen, jag släcker koden kör upp i 30km/h och sen tänds ABS-lampan, antispinn och det står bromsfel stanna snarast.

Det ända jag skulle kunna tänka mig att det skulle kunna vara är att bilen behöver en kodning av vida gällande ABS. Eller att det ör hjul i inställningen som påverkar det då den är rätt så kass där bak.

Särskilt toe in, tror ni att det kan ha något med saken att göra?
Då jag googlar koderna får jag fram vänster och höger bak
These are the error codes:
ABS-0041 Wheel sensor, right rear Faulty signal
ABS-0031 Wheel sensor, left rear Faulty signal
Googlade koderna som jag har och det du säger klacken de stämmer, min läsare har läst ut fel. Så det är båda sensorerna bak, gissningen är isåfall att det är fel lager bak, ska försöka få tag i andra lager bak. Har från en xc70 om ni tror de skulle funka.

Tack för alla svar!

Här är koderna jag fick:
Bilagor
IMG_8216.jpeg
IMG_8216.jpeg (3.34 MiB) Visad 976 gånger
IMG_8217.jpeg
IMG_8217.jpeg (2.76 MiB) Visad 976 gånger
Jorywinberg skrev: fre 21 feb 2025, 14:45 ..gissningen är isåfall att det är fel lager bak,..
Hur skulle det kunna vara fel på lagren om de nu har kransar med rätt diameter, rätt antal tänder och som sitter på rätt avstånd från givaren?
Jämför med kransarna på gamla lagren..
Svårt att misslyckas med en krans, t.o.m. Biltema borde rimligen fixa det (om de nu inte gjort kransarna av plast för att spara pengar, inget är omöjligt ) :-D

Volvo bytte låsmodell för runt 15 &arin[…]

Kabelbrott i dörr? Brukar vara ett känt […]

Brainys V60

Glad i hågen så får bilen sin v&[…]

Jag förstår inte riktigt vad som ä[…]