Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla på detta forum!

Jag har problem med ABS-systemet på min Volvo och behöver er hjälp. ABS-lampan börjar lysa efter ca 30 km/h,och då slutar antispinnsystemet att fungera. Det kommer även upp en bromsfels lampa. Jag har läst ut felkoderna ABS-0031 och ABS-0041 med min iCarsoft-läsare.

För att försöka lösa problemet har jag redan bytt följande:
* Alla ABS-sensorer
* Alla hjullager
* En ny löddad ABS-modul med samma serienummer som den gamla
* ABS-pump med rätt serienummer(som jag vet funkar)
* Kollat alla säkringar
* Rengjort med kontaktspray i alla kontaktstycken

Felet uppstod efter att jag fick såga av en fälg som inte gick att få av.

Det enda felet jag kan tänka mig att det skulle kunna vara är att det behövs en kalibrering av ABS-modulen.

Är det någon som har erfarenhet av liknande problem eller har några tips på vad jag kan göra?
Tacksam för svar!
Mvh
Jory
viewtopic.php?t=159006

Finns mer, sök på forumet på ABS-0031 och ABS-0041
Nån har haft problem med nya givare från ett känt bildelsvaruhus, var köpte du dina?
Kollat kablaget till bakaxeln?

Om felkoden dyker upp först när du har åkt 50-100 meter så tyder det på att kablaget är OK (annars sätts felkod direkt när man vrider på tändningen) men att det inte kommer några pulser från hjulet ifråga.

Har du krans eller magnetiserat lager? Brytpunkt var väl runt 2005 någonstans så du borde rimligen ha krans.
Antar att man inte kan byta givare som är avsedda för krans mot sådana som är avsedda för magnetiserat lager. Inte självklart att bildelsvaruhusen har koll på sånt.
Och fel sorts hjullager lär inte heller fungera, satt det krans på det du satte dit?
Kollat att spelet mellan givare och lager har blivit rimligt rätt? Ska väl vara typ 3mm mellan givare och krans.
Alla hjullagerna är från Biltema samt sensorerna och jag har skrivit in regg nummer vid köpet. Kollat spelat mellan krans och givare och det ser bra ut.

Felet uppstod som sagt efter jag byttat hjullagerna bak, och har jämfört de nya med de som redan satt på och de stämmer överens.

Så er gissning är att Biltemas delar helande ABS är fel för bilen?
Ja så kan det ju vara men det är ju bara på högersida bak, och så är det vänster fram och de är ju helt olika hjullager. Så jag tror inte att det är det.

Det ända jag kan tänka mig att det skulle kunna vara är att man måste koda in den nya modulen trots matchande serienummer.
På äldre Volvo så gör ABS datorn en koll på alla ingående fasta delar när du startar motorn. Typ givare m.m. Är allt Ok slocknar lampan. När du sedan börjar köra gör den gör den ett test till då på rörliga delar. Typ kuggkransar och liknande som har med rörelse att göra. Tänds lampan när du börjat köra så bör i så fall givarna vara hela.
Som svar på din fråga klacken

Koderna säger vänster fram och höger bak, alla de mekaniska delarna både fram och bak är byttade. Alltså de som är till ABS och upphängning.

Har även testat med den gammal modulen efter att jag bytta allt de men samma fel igen, jag släcker koden kör upp i 30km/h och sen tänds ABS-lampan, antispinn och det står bromsfel stanna snarast.

Det ända jag skulle kunna tänka mig att det skulle kunna vara är att bilen behöver en kodning av vida gällande ABS. Eller att det ör hjul i inställningen som påverkar det då den är rätt så kass där bak.

Särskilt toe in, tror ni att det kan ha något med saken att göra?

Volvo bytte låsmodell för runt 15 &arin[…]

Kabelbrott i dörr? Brukar vara ett känt […]

Brainys V60

Glad i hågen så får bilen sin v&[…]

Jag förstår inte riktigt vad som ä[…]