Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bothner
Har precis fått byta klossar bak då de var helt slut. Konstigt, då det tidigare gick 2 byten fram innan det var dags för bakklossar! Detta vid 5500 mil! Hade kanske varit ok om det var fram som lämnade in först men där är det ca 4mm kvar av beläggen.

God jul
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det är väl för att du har bromskraftfördelning? (Kommer inte på vad det egentligen heter). Bilen reglerar bromsverkan till bakhjulen men om du tvärnitar så fördelas mest kraft till framhjulen.
8)
/Kalle
av perhall
Kan det inte vara så enkelt som att bromsarna är större och mer väldimensionerade fram? Tjockare bromsbelägg. Men lite konstigt tycker jag fortfarande att det är...
av Petzzon
Låter sanlöst dåligt. Är väl inga nyheter vad gäller funktioner fördeling av bromsverkan har funnits länge. På min tidigare V70N Bytte jag runt om vid 12000.
Bothner skrev:Har precis fått byta klossar bak då de var helt slut. Konstigt, då det tidigare gick 2 byten fram innan det var dags för bakklossar! Detta vid 5500 mil! Hade kanske varit ok om det var fram som lämnade in först men där är det ca 4mm kvar av beläggen.

God jul
Ja helst ska dem hålla ju bilens livslängd eller hur :roll: ???
Användarvisningsbild
av Bothner
Vitsen med tråden var ju att jämföra den gamla S:80n mot den nya vad gäller just bromsklosslivslängden! Är det annorlunda teknik på bromsverkan fram/bak eller annorlunda sammansättning på klossmaterialet som gör den stora skillnaden?
Ironiska muppsvar gör ingen nytta för forumet :(
av perhall
Jag tycker vi behöver lite mer statistik innan vi kan uttala oss om en eventuell försämring. Jag har själv noterat att bromsar kan slitas olika snabbt/långsamt utan att man själv vet varför, en mek kanske byter tidigare än en annan, på 6000mil-servicen (som man kan göra vid 5500) kanske man bedömer att de inte håller till 9000mil-servicen = byte. Eller så har man kört mindre landsväg och mer i varierad körning som sliter mer på bromsarna...
PH
av Steff 99
Har precis fått byta klossar bak då de var helt slut. Konstigt, då det tidigare gick 2 byten fram innan det var dags för bakklossar! Detta vid 5500 mil! Hade kanske varit ok om det var fram som lämnade in först men där är det ca 4mm kvar av beläggen.
Vad jag förstått så går din bil som TAXI...finns det inte kollegor som kört längre med sina S80N..de första bilarna som kom -06 borde närma sig 20.000 mil nu, så där måste det finnas erfarenhet hur bromsarna slitits.
Användarvisningsbild
av leiwi
hej
man får nog förmoda att oken bak kärvar en aning ,alternativt felaktig bromskraftsregulator men det är mera osanolikt. lätt kärvande ok bak är ganska svårupptäkt på annat vis än att beläggen slits onormalt. rengörning och lite kopparpasta bör göra susen!!
Användarvisningsbild
av Brainy
leiwi skrev:hej
man får nog förmoda att oken bak kärvar en aning ,alternativt felaktig bromskraftsregulator men det är mera osanolikt. lätt kärvande ok bak är ganska svårupptäkt på annat vis än att beläggen slits onormalt. rengörning och lite kopparpasta bör göra susen!!
Det är min spontana tanke med, att bromskraftsfördelningen skulle göra det köper jag inte.

mvh
Anders

Tack för input, Cotag – väldigt v&[…]

Det händer att kallstart spridaren bö[…]

Det ska jag göra, problemet dök dock upp[…]

https://youtu.be/YjOhje92HaA?si=PDBBmvHAiiiiDIKI […]