Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Det är inte ok. Dålig lackerare, kontakta försäkringsbolaget så får de driva på det
Användarvisningsbild
av Derank
Lackeraren har bara tagit färgnumret rätt upp och ner, alla lacker, nyanser. färger går att få till bara man lägger ner lite tid, först kamera, kör prover och ha bilen till hands som man ska lackera delen till. Men det är idag lättare att hitta en 2-krona än en bra lackerare.

Men det är inte ovanligt att det ser ut sådär, titta bara på bilarna som står i bilhallarna. Stå på dig TS
av Sasjjj
En seriös lackerare idag, med rätt resurser, skannar den ursprungliga färgen "digitalt" och låter ett program räkna ut exakt hur den nya färgen ska blandas för att nå exakt matchning, eller i alla fall extremt nära. Jag hade nyligen en mindre skada på min V60 Tornado Red som blev 100% matchning efter spotrepair. Går inte att se någon nyansskillnad alls oavsett vilket ljus som man tittar i,

MEN, "problemet" är att en stötfångare är gjord av ett plastmaterial och delarna runt omkring är plåt. Många färger, oavsett biltillverkare, har en tendens att bli en nyans mörkare på plastdetaljer jämfört med plåt. Jag har sett detta även på helt nya bilar i hallar lite överallt, Volvo, VAG, Toyota o.s.v. Huruvida det är det enda som ger trådskaparens nyansskillnad låter jag vara osagt, men det är säkert en del av problemet.
av Robkwi
Fick för några år sedan en skada på en av dörrarna som en stor västsvensk Volvohandlare vars namn börjar på B och är 5 bokstäver långt gjorde en sportrepair på. Lämnade in den på deras skadecentrum, alltså borde det vara proffs som jobbar där. Var en flamenco röd xc60, en svår lack enligt dem men inte omöjlig att få till.

Fick tillbaka bilen med en orange nyans istället för vinröd, typ mer som dagens fusion red. Såg riktigt hemskt ut då de hade sprutat ut samma kulör på halva dörren och framskärmen för att ”jämna ut”. Man såg jättetydligt att det inte var samma färg. Reklamerade men lackeraren såg inga nyansskillnader. Jag bad att få prata med verkstadschefen som självklart inte heller såg någon nyansskillnad; han sade nåt i stil att det snarare var fel på mig än på bilen.Var en tjänstebil så jag släppte det då den ändå skulle lämnas tillbaka om nåt år.

Innan jag lämnade tillbaka den så träffade jag av tillfällighet en kompis till en vän som hade haft skadeverkstad i många år. Frågade honom om han såg vart min bil varit omlackerad. Tog honom några sekunder och så pekade han exakt ut den dörren. Han höll med mig om att det var ett dåligt utfört jobb.

Lärdomen är att ibland så är de stora verkstäderna riktigt dåliga, och de blånekar och hoppas att kunden ger med sig och släpper det.

Jag skulle aldrig acceptera en så stor nyansskillnad som bilderna visar. Ja, plaststötfångare får en lite annan nyans än plåtdelar, men det blir aldrig så stor nyansskillnader som här. Detta är bara ett dåligt utfört arbete. Så är det din privata bil och det stör dig, stå på dig. Vid behov åk till nån proffsverkstad och se om du inte kan få ett utlåtande att jobbet är undermåligt. Hoppas det löser sig för dig till slut! :-)

Inga problem alls. hade flera olika Gen2 fälg[…]

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]