PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Locorod
Jag har frambromsar från en p1800/amazon på min rod. Enkretssystem. Oken är delade blästring målade och ska nu renoveras. Den ena halvan har en stor kolv. I botten på den sitter två borrade hål. Det ena har förbindelse med bromsslang och övergång till andra halvan.

Det andra hålet verkar helt tätt på ena oket medan det på andra oket går över till andra halvan.

Kan det vara så illa att det finns olika versioner eller är det bara inte rätt borrat?
Användarvisningsbild
av lennarte
Normalt sett delar man aldrig oken. Finns oftast ingen anledning till det. Men har det funkat innan sä ska det väl fungera efter renovering.
av Locorod
Nja just dessa oken var i behov av extra allt. Nya packningar, kolvar etc. Dessutom honung av loppen. Det har dragit snett, olika bromskraft. Men så rostigt allt var kan det ha varit anledningen. Men också om det finns olika versioner av oken. Därav frågan.
av LarsBd
Det finns en äldre variant -64 som inte är sammankopplade internt, de har ett bromsrör som förbinder okhalvorna istället. Har du delar från fler än 2 ok eller har du bara delat och renoverat 2 ok? Det är inte omöjligt att den invändiga konstruktionen av någon anledning har ändrats under åren. Ett sådan ändring har varit ointressant för Volvo eftersom ingen ska öppna oken och inte heller blanda halvor från olika ok.
av Locorod
Jag har inte varianten med extern förbindelse. Jag har 2 ok. Delade men inte sammanblandade. De ör olika enligt ursprungliga inlägget.

En nyfiken fråga. Ni skriver att man inte ska dela oken. Hur ska man kunna renovera dem då?
av Locorod
Så kom lösningen. Efter mätande hit och dit, jämförelser mellan oken etc kom jag fram till att det saknades 12 mm innan hålen möttes. I och med att mitt förtroende för oket var lågt tänkte jag experimentera innan jag sökte ett nytt. Så jag satte i ett långt borr och for till stan....och stötte genast på otrevlig patrull. Det var inte järn i hålet. Det var härdat stål. Ojämt och spetsigt. Slog back på borrmaskinen och körde sakta och vips kunde jag skaka ut två borrspetsar. Dels den jag kasserade när jag provade att borr men även en som satt i hålet. Och så en massa smul från båda borren. När jag fått ut allt saknades ca 2 mm innan jag var igenom. Så...detta oket har nog aldrig fungerat som det ska.
Trasig Renault Scenic

Det blev tvärstopp i arbetet med Renaulten. H[…]

Min bil har varit lite trögväxlad och ja[…]

Går startmotorn rent och bra med kräm? […]

Tjena. Jodå det måste monteras last p&[…]