PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse63
Kolla även här http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... system.pdf
urklippt härifrånhttp://www.volvoamazonpictures.se/

Det du bör göra först är att grundligt rengöra en förgasare i taget så du inte blandar ihop delarna. skaffa 2 nya menbran. kolla flotörnivå. kolla spjällena så de står exakt lika på "tomgång". SEN måste du ha specialverktyg för att höja och sänka nålmunstycket (finns på volvo verkstad mm). så vida du inte har en tidig variant med justeringsmöjligheter på en mäsingskruv som är plaserad på underidan förgasaren.
av fronta
Spjällen är lika o membramen ser ok ut. Har en mässinghylsa i botten på båda som är skruvbara genom ett stort mejselspår. Hur skall dessa ställas?
Men problemet verkar vara att den inte släpper fram bensin till stiften, den går igång på startgas. Har kopplat slangarna efter egna tankar för att få undertryck i insuget, men verkar inte som vakumkolven lyfter nålen alls?
Har som det är nu dragit n slang från bromsservon som förgrenar sig till 2 som jag sen dragit till vardera sida insuget. Sen en slang från ventilkåpan till grenröret. Men finns ju också en koppling på vardera förgasare på baksidan mot insuget, dessa är pluggade, har de ngn funktion(har de väl antagligen men vad, är det egentligen för att ändra tändningen?
Men känns inte som jag har rätt undertryck, hur kollar man detta? Har gjort förgasarna rena nu och det är fritt fram så länge nålen är uppe...
Kan det vara för dåligt bensintryck? Pumpen funkar men kanske inte tillräckligt eller är det helt enkelt för dåligt vakum?
Användarvisningsbild
av Hasse63
Har dessa förgasare funkat förut eller är det något du nu ska prova nu? Vad har då i motor i övrigt, kam te x. på tok för vass kam så får du för lite vakum.

Du låter inte säker på att membranen är hela. minsta lilla hål (2-3 mm räcker) försämrar gången avsevärt.

Din "mässingshyla" sticker fram ca 8 mm och säger mig att du har den nyare typen och då krävs specialverktyg för att justera munstycket.

En fungerande bränslepump är ett måste, kommer det bränsle ur pumpen?

Kollade du upp flotörmunstycket så det fungerar, öppnan stänger ?

Går det lätt att trycka upp kolvarna för hand? Faller de ner samtidigt? fyllt ATF- olja ? Minsta kärvhet så putsa av lätt med typ svinto.
Dämpkolvarna ska inte åka upp så mycket vid start. vid fulgas så är de knappt uppe till hälften.

Jag vet inte vilken årmodel du har eller biltyp, men här
http://volvo1800pictures.com/document/v ... 20_B30.pdf
sid 24
han du se hur slangar ska sitta på en 71a. slangen från bromsernot ska inte delas utan gå till en anslutning på insuget.

Här han du också se hur det kan se ut... spar bilden och zooma in så sen du.
Bild

Vad du inte får göra är att koppla ihop oljefällan till vänster om blocket med oljepåfyllningslocket
av fronta
De har funkat men det var 5-6 år sedan. Satt då i en folkracebil. Lite vassare kam men inte ngt extremt. Inte hundra på membranen, ska kolla dessa.
Vore nog ide att skaffa detta verktyg, för sitter de för högt upp stoppar ju nålen helt o hållet om inte allt är rätt.
Det kommer bränsle till båda förgasarna, har satt i genomskinliga slangar så jag ser bränslet:)
Flottör o munstycke är ok, var lite skit i ena men blåste bara ut det.
Går hyfsat lätt att lyfta dem, oljan tar emot lite sista lilla biten. Faller inte helt synkade och den ena lägre men har väl att göra med munstyckenas inställning.
Atf olja finns i och mer tillgängligt.
Vet inte om jag håller med om att bromsservon ska gå till en bara. Måste väl vara bättre till båda sidorna för att få samma undertryck i båda gasarna?
Tycker det är lite lustigt iaf att den inte får in ngn benisn, känns som att det måste vara ngt mer som fattas med undertrycket, kanske membranen då, så han aldrig får chansen att peta in bränsle. Då förblir ju nålen djupt ner i stycket hela tiden eller fattat rätt?
av fronta
Menar du med oljefällan förresten? Från locket är det kopplat till grenröret el? Har du inget friskluftsintag till ventilkåpan?
Detta med vacuum är jag inte hemma i alltså, kan ngn exakt hur det fungerar. Kanske har försvunnit ur bromsservon när bilen stått:)
På min andra bil så finns även en extra vacuum tank, är det bra?
Användarvisningsbild
av Hasse63
Skulle va kul o veta vad du har för bil och årsmodel :D

Kolla upp det jag nämt och länkarna hur du grundinställer.

Har du fått allt tätt runt förgasare och insug, så den inte drar tjuvluft?
Likaså gäller slangarna som går från insuget. de måste va täta.

På bilden här ovan så ser du 1an och 2ans tändkabel, mellan dom så sitter det en röd "grunka" oljefällan från den så ska det gå en slang till antingen insuget eller luftrenare. Slangen från oljepåfyllningslocket kan du skippa om du har ett äldre lock utan slanganvutning.

vad menar du med friskluftsintag till ventilkåpan?

Motorn behöver luft och bränsle för att gå, och då bilen startar och går så har du ett undertryck i insuget. (vacum) Bromsservot behöver vacum och har sin speciella nippel på insuget för att funka bra. Har du 2 så är den ena garanterat till antingen till bromservot och den andra ska kopplas till oljepåfyllningsloket eller oljefällan. Det ska inte vara 2 lika nipplar på insuget.

Stänger man av en 140 / Amazon så försvinner allt vacum (såvida du inte har AC eller nått) då man startar så "fylls det på" igen.

På nyare bilar så styrs flera saker via vacum EGR, Centrallås mm mm så någon extra behållare behövs inte på vad du nu har.

Inte min bil på bilden... min är Califoniavit :wink:
av fronta
Ok, som jag har det nu går en från kåpan till grenrör. Har ingen luftrenare ännu så dit går ingen;) Sen har jag båda sidor på insuget till servon. Då skall även en av dem gå till kåpan eller grunkan då. Tror nämlingen inte jag har ngn oljefälla.
Vet faktist inte vad det är för årsmodell på motorn, har satt den i en 242 de luxe. så det är ett hemmabygge:)
Men vill veta lite om detta med vacuum.
Då har man inget vacum när motorn inte är igång alltså, hur drar motorn då in bensin till cylindrarna i startögonblicket?
Tror den gamla kopplingen av luft var så att en av insugsnipplarna gick till den andra på kåpan, har nämlingen 2 där med. Kanske var rätt då, bara att förgasarna var lite täppta?
Beror ju på hur viktiga dessa kopplingar är...
av Rådlös
Fråga:
"Då har man inget vacum när motorn inte är igång alltså, hur drar motorn då in bensin till cylindrarna i startögonblicket?"

Det blir ju ett sug när den av kolvarna som befinner sig i insugningstakt rör sig neråt. Och samtidigt blir det vakum när luften rör sig enligt principerna. Varje cylinder som är i insugstakt, suger ju i sig en ~ ½ liter luft + rätt mängd bränsle, när motorn rör sig.
I startögonblicket går ju detta fortare än sekundsnabbt. För att inte tala om när motorn sedan har startat.

Ursäkta en nybörjare, men jag behöv[…]

245 Turbo

Bilen har stått ett antal år på […]

Du har nog rätt. De bilder jag sett på […]

Beror ju lite på vilka däck det handla[…]