Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Måste bara berätta om en kundbil på jobbet, en 745 -88. Gick på ett företag så det blev en del mil. En riktig stamkund, serviceboken var prickfri, och fylld med våra stämplar, på intejpade sidor efter att den gick över 30000 mil eller var nu serviceboken slutar. Därför är jag rätt säker på att den inte har varit nån annanstans på reparation heller.
Iom att det är en bil som jag har jobbat en hel del med så blev jag lite nyfiken och tittade i historiken i datorn.
På 10 år och 40 000 mil har vi fakturerat 50 000:- för service och reparationer.
5000:- per år eller 1,25:- per mil.
DET är Volvo!
Användarvisningsbild
av Fraz
Sparkz skrev:Måste bara berätta om en kundbil på jobbet, en 745 -88. Gick på ett företag så det blev en del mil. En riktig stamkund, serviceboken var prickfri, och fylld med våra stämplar, på intejpade sidor efter att den gick över 30000 mil eller var nu serviceboken slutar. Därför är jag rätt säker på att den inte har varit nån annanstans på reparation heller.
Iom att det är en bil som jag har jobbat en hel del med så blev jag lite nyfiken och tittade i historiken i datorn.
På 10 år och 40 000 mil har vi fakturerat 50 000:- för service och reparationer.
5000:- per år eller 1,25:- per mil.
DET är Volvo!
Japp, det är volvo!
Volvo är inte vad det en gång var.....
av LOB
gör som jag, köp en 10-12 år gammal 960/S90, för 30-40 lappar, körkomfort fullt i klass med V70, värdeminskning försummabr, lägg på några tusen extra i reparationer jämfört med en nyare v70. Du spara massa pengar men kanke inte så mycket status i en 12 år gammal bil?...
Användarvisningsbild
av Fraz
Det är inte alltid av status skäl som folk byter bil. ( Inte får att jag tror du menade det LOB )

Men förhoppningsvis så skal det bli ett hyffsat bekymmersfritt bilägande.
Min sambo kör ca 2500mil bara till/från jobbet, sen blir det ju lite privat turer också ca 1000mil.

Det är också snart dax för familjen att växa lite, och då vill man ju ha en så säker bil som möjligt till knattarna.

Jag har köpt gamla bilar med mögel på och i bilen, och typ i alla prisklasser under 400 000:-
Det är en härlig tjänsla att hämta ut en ny bil som ingen redan har "fist" in sätet på.. Men det kostar..

För mig/oss är det ett så bekymmersfritt bilägare som möjligt som går före årskostnad.
Men tror inte att det är farligt att köpa en volvo kombi för den går nog alltid att sälja sen, som typ 245, 7/945 855, v70
Till skilnad från vissa kombi bilar av andra märken som är helt döda på beganat marknaden.

Detta är på intet sätt skrivet för att se ner på någon som inte kör -08 ( bara det är en volvo :lol: )
Utan en liten förklaring till varför vi köpte nytt.
/ Fraz
av dali
Hur man än vrider och vänder på det så kostar bilar enormt mycket att köra. Om man bor centralt i en storstad och klarar sig utan bil så kan man nog lägga minst 5.000/månad mer på boende utan att totala kostnaden för att leva har stigit.

Det kostar i grova drag lika mycket att bo i ett lite äldre hus (> 20 år, utanför storstäderna) som att köra en bil av senare årsmodell, då har jag inte räknat med eventuell värdeökning på huset ...

Jag kör diesel, runt 2500-3000 mil per år och räknar med en milkostnad runt 30 kr på min V50 2.0D -05. Kör jag många år med den så sjunker kostnaden, men det är inte troligt.
av CANBus
Enligt den där beräkningen kostar min 391 kr milen, vilket stämmer ganska bra, när jag kollar i min bilpärm.
Så 40-50 kr är ju ganska billigt!
Användarvisningsbild
av Sparkz
391 kr milen!
Jag har 2,5 mil till jobbet enkel väg. 5 mil = 1955 kr om dagen. Då skulle jag gå back på att jobba...
av CANBus
och då jag tar inte ens bilen till jobbet..
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag har en 240 från 1983 inköpt för 1000:- så någon värdeminskning är väl inte att räkna med.
Kör ca 1000 mil om året

Bränslekostnad (1l/mil 12 kr/l) 1000*1*12= 12000
Försäkring (trafik) 3400
Skatt 1700
Besigtningskostnad 300
Service (servar själv) ca 400
Slitage (Bromsar däck mm) ca 500
Övrigt t.ex reperationer, böter, parkeringsavg, extrautr. 1000
Tot 19300

Milkostnad 19,3 kr

Det låter inte längre när man m&ou[…]

V70 1,6 Diesel rycker