NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej,
Minns inte riktigt, bör/ska man byta bultarna till 'bromsokshållarna' om man haft loss dem (som man ju måste för att byta skivor) ?
Mvh.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Enligt gammal Haynes, ja. Men nån gång frågade jag min personliga tekniker om de verkligen byter bultar och fick till svar -"nej vi kan inte byta allt som vi lossar."
Nu var det inte specifikt bultarna du frågade om utan allmänt.. :-)
Vore intressant att veta vad det står i Vida.
av Okalettos
Vissa bultar ska ju bytas om åtdragningsmomentet ger en axiell kraft som når över sträckgränsen.. Men minns som sagt inte hur det är med bultarna till bromsokshållarna 🤔
Användarvisningsbild
av Erik Å
100 Nm på M12 (Haynes V70 generation 1) borde väl inte stressa dem särskilt hårt? Torde vara 10.9-stål och då är rekommenderat åtdragningsmoment 114 Nm
Jag ska byta okhållare snart, går nog på visuell inspektion. Ser bultarna fina ut så får de åka vidare :-)
Men som sagt, vore intressant med en koll i Vida

https://materialexperten.se/sidor/atdra ... -stalskruv
av Okalettos
Har forskat lite.. Ad bildelar har inte bultarna i sitt sortiment och volvoverkstan hade noll stycken i lager (två lager).. Så det lutar väl åt att de inte brukar bytas..
Ps. Volvoverkstan tar ca 75kr, per styck.. Ockerpris så det förslår 😅.. Ds.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Okalettos skrev: fre 07 feb 2025, 16:20 Ps. Volvoverkstan tar ca 75kr, per styck.. Ockerpris så det förslår 😅.. Ds.
Ja, deras pris på reservdelar brukar vara mellan 10x och 20x inköpspriset. Snacka om påslag :-o
Det är väl dyrt för att det är lite blå loctite ;-) Skämt åsido, åk till järnhandeln och köp motsv galvad skruv och loctite, eller annat gänglim.

Jag har alltid återanvänt och kladdat dit ny loctite om inte skruvskallen blivit sliten.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det finns repsatser för detta. Lite olika pris beroende på innehållet. Finns med både skruvar och gummi bälgar. En del har med pinnarna också. Och så finns det med kolvtätning och yttre tätning. Här är t.ex en monteringsats för oket till min 745-a. Jag drar fast skruvarna utan låsning, ofta trögar dom tillräckligt ändå. Bytte till nya skruvar för första gången nu i höstas då jag bytte tätningarna. Då hade dom gamla skruvarna suttit där i 36 år. Och dom sista 17 åren har dom skruvats bort och dit en gång varje år för smörjning av glidytor, pinnar och klossar. Sista åren har jag fått använda 6-kant hylsa p.g.a slitna skruvskallar
https://www.trodo.se/tillbehorssats-bro ... e-113-1301
av Okalettos
akterspegel skrev: tor 03 apr 2025, 13:32 Vet någon vad det är för gänga och längd på skruvarna som håller bromsokshållarna fram på C30?
Jag har lyckats dra av en skruv och hittar inte någon som säljer några nya.
De säljs bara (🤔) av Volvoverkstäder (dock svindyra)..
Ska du köpa på annat ställe så se till att det blir rätt hårdhet ⚠️, utöver rätt gänga och längd..
Senast redigerad av 1 Okalettos, redigerad totalt 0 gånger.
T8 2020

Nu har jag hittat ljudet kommer från avgassy[…]

Balans ljudsystem

Ny i forumet, precis köpt en lätt begagn[…]

Vilken mjukvara har ni?

Hmm, vågar man tanka ned när man ä[…]

Gäller alltså en v70n från 2005 2[…]