Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sulten skrev: tis 04 feb 2025, 21:08 Ja, jag förstår att jag nog är en drömkund för bilförsäljaren, men det var inte frågan.

Att jag petade in en pinne i getingboet gav inte heller några vettiga förklaringar till det faktiska behovet av VOC och dess enkla och för de allra flesta delvis meningslösa funktioner. Ja, jag förstår att om du har köpt en bil med fungerande funktion vill du att den här funktionen ska fungera. -och gärna under hela bilens livstid.

Tillbaka till frågan: Vad är det verkliga behovet av VOC? Svaret på detta verkade inte komma från de svar ni gav mig. Hur ofta används dessa funktioner av den genomsnittliga föraren, och hur viktiga är de?
VOC var en funktion som fungerade på bilen vid köp och efter garantiperioden Vill man förlänga denna efter att nätet stängts behöver man bara betala för eventuella nya tekniska installationer som behövs. -om de erbjuds.

Förstår fullt ut att SOS-funktionen är ett EU-krav för fordonet, men biltillverkaren är väl inte ansvarig för att nätleverantörer/myndigheter stänger av 2G/3G-nätet? Det verkar inte rätt att skrota en 5 år gammal bil på grund av avsaknaden av denna SOS-funktion. Ser att Sverige skjuter upp stängningen till 2027, men Norge lägger ner hösten 2025. Det måste vara självklart att amnesti måste beviljas för bristen på denna funktion på drabbade fordon.
För mig som har två barn (en 7 år och en 1 år) så var en av anledningarna att jag bytte från V60 2015 till V90 2020 (förutom storleken) att ha fungerande VOC.
På vintern innan vi ska gå någonstans så värmer jag bilen en stund, vilket går att göra i bilen men eftersom jag inte bor i hus med egen uppfart så är det väldigt bra att kunna göra detta. Använder detta dagligen.

På sommaren så brukar jag fjärrstarta bilen för att kyla ner den, speciellt när vi är på sommarsemester i balkan där temperaturerna kan vara mot 40 grader så behöver inte barnen sätta sig en väldigt varm bil. Använde detta varje dag när jag var på semester så vill absolut inte vara utan det och använder detta de dagar det är varmt i Sverige (bor i Skåne).

Till att låsa upp bilen har jag flera gånger kunna låsa upp bilen remote om någon behövs hämta eller lämna något i bilen utan att jag varit i närheten med nyckeln. Detta händer väldigt sällan men smidigt när det behövs.

Jag har varit utan dessa funktioner under min uppväxt så det är klart man klarar sig utan men om bilen är utrustad med dessa funktioner vid köp så skulle jag tyckte det är väldigt dåligt från Volvos sida att de tar bort funktioner i efterhand. Nu kommer inte detta hända på V90 (gäller alla SPA bilar) eftersom de har 4G modem i bilen. :-)
Det viktiga för mig är endast att kunna fjärrstarta värmaren, resten skiter jag i. Jag åker oregelbundna tider till jobbet, och en vanlig fjärrstart når inte där bilen står parkerad. Lite samma sak när man slutar jobbet. Tiden kan varier kraftigt, och då funkar inte förbestämda tider som man programmerar. Sedan vill man ju även kunna värma bilen om man åker bort på olika evenemang.
Det finns åtskilliga saker som jag använder Volvo on Call till. En del går lätt att göra på andra sätt, andra är närmast omöjliga. Här är några exempel från verkligheten:
  • Körjournalen är utmärkt för oss som åtminstone ibland använder samma fordon både privat och i tjänsten.
  • Motorvärmarstarten använder jag ofta för att inte behöva ränna bort till bilen och sätta igång den. Tiderna när den behövs varierar ju.
  • Är damen på väg hem än eller är hon fortfarande vid vart hon nu skulle? Snabb koll i appen sparar det samtalet.
  • Jaha, nu skulle jag ju ha något som ligger i bilen men jag har inte nyckeln med mig. Enkelt öppna med appen. Händer vanligast när jag behöver något som inte är i min egen bil utan i hennes. Nyckeln till hennes bil har jag oftast inte med mig.
  • Hur långt har bilen gått vill de veta om jag går till verkstaden och bokar servicetid. Har jag inte ens den aktuella bilen med mig då är det ändå enkelt att kolla i appen.
  • Är jag intresserad av hur mycket mer bränsle det gick åt per mil när husvagnen var på kan jag inte se det i bilen, efter en resa där den dragits ibland men inte alltid.
  • Ska jag köra till en för mig okänd adress kan jag lätt kolla upp den i telefonen och sen skicka den till bilen. Om jag själv står på något för henne okänt ställe kan jag skicka min plats till hennes bil, om vi ska mötas där.
Användarvisningsbild
av Funk
Sulten skrev: Att jag petade in en pinne i getingboet gav inte heller några vettiga förklaringar till det faktiska behovet av VOC och dess enkla och för de allra flesta delvis meningslösa funktioner. Ja, jag förstår att om du har köpt en bil med fungerande funktion vill du att den här funktionen ska fungera. -och gärna under hela bilens livstid.
Förutom det uppenbara med tryggheten i e-call som funkar även då det inte finns någon annan i närheten som kan ringa om det går åt skogen totalt så är värmarfunktionens fjärrmöjligheter för mig en nära nog nödvändig funktion. Detta eftersom jag i stort sett dagligen arbetar på olika tider och med ganska olika förutsägbarhet om när jag faktiskt slutar.

/Thomas
av least
TS har en konstig frågeställning, han tycker att alla funktioner är meningslösa och därmed är VOC en onödig produkt.
Men, det räcker väl att jag tycker att en av alla funktioner är nyttig och nödvändig för att jag ska uppskatta tjänsten?
Och en annan kund tycker att en eller flera funktioner är bra, då har vi ju en situation där tjänsteutbudet faktiskt är anpassat till och till nytta för kundgruppen.

TS, kan du ge exempel på saker i din egen vardag som du tycker är värda att betala för? Behöver absolut inte vara bilrelaterade saker.
Derank skrev: tis 04 feb 2025, 20:47 merparten klarar sig garanterat utan, men på forum som detta tenderar sånna här saker att få stora proportioner, som vanligt. SOS är ju ochså överdrivet, hur ofta har du råkat ut för att behöva ringa SOS under dina år bakom ratten? jag har aldrig efter snart 38år
Med det sättet att resonera kan jag också sluta använda bilbältet. Jag har inte behövt det på nästan 37 år med körkort...

För mig är huvudanledningen att ha VoC säkerhetsaspekten. Precis som med en försäkring hoppas jag att jag aldrig behöver utnyttja den. Jag använder VoC till att starta värmaren, programmera in nya tider utan att behöva gå ut till bilen, samt att ibland använda körjournalen och möjligheten till att låsa upp bilen.

Krasst sett så är den här typen av uppkoppling så pass viktig att jag inte gärna skulle välja en ny bil utan detta. Det är i och för sig inte ett problem -- för alla bilar jag funderat på under senaste åren har haft den här typen av funktionalitet.
Vad man kan ha nytta av och vad man kan klara sig utan är det stor skillnad på.

Jag är tillräckligt gammal för att det skulle ta upp ett rätt stort utrymme här om jag skulle räkna upp allt som det finns tillgång till på den bil jag har idag men som jag fick klara mig utan med den första bilen jag hade.
Inget adaptivt LED-ljus i ena änden och ingen dragkrok i den andra. Samt en massa annat däremellan.
Användarvisningsbild
av Sulten
Ja, här var svar på frågan.
Att kunna förvärma bilinteriören verkade vara den mest använda funktionen. Kanske inte lika viktigt för oss som bor i fristående hus/radhus med elanslutning utomhus eller garage. Vi kan även ha elanslutning på parkeringen vid arbetsplatsen, och eventuellt strukturerade arbetstider.

Vägassistans, detta är givetvis användbart vid behov. Detta kan även enkelt användas via telefon.

Obevakad fjärrstart, tomgång. Är detta tillåtet i Sverige?

Resten av funktionerna verkar mer eller mindre värdelösa då du får meddelanden om service, körd sträcka, förbrukning etc när du sitter i bilen och påminns när olika vätskor behöver fyllas på eller service behöver beställas. Naturligtvis finns det vissa människor som behöver alla prylar de kan hitta. -De kanske också gör dessa själva.

SOS /eCall är inte samma sak som VOC. Detta är ett pålagt EU-krav för bilar från 2018. Problemet är att små länder som här i Skandinavien vill stänga av 2G/3G-telefonnäten, eftersom det inte är lönsamt. Biltillverkarna lägger nog inte så mycket ansträngning på att tillfredsställa denna trånga marknad av gamla bilar i dessa små länder, så att de kan behålla sin anslutning till det nya 4G/5G-nätet. Uppdraget ligger sannolikt på teleföretag och myndigheter att skjuta upp avstängningen. Nedläggningen aviserades för många år sedan, men biltillverkarna har inte fokuserat på detta. Tesla erbjuder en uppgraderingsmodul för NOK 1600 inklusive installation. MB erbjuder antagligen ingenting, och intar antagligen som de flesta biltillverkare att det inte är deras problem att vissa länder stänger nätverket.
I Norge kommer att stänga av 2G-nätet också skapa problem för trygghetslarm som används av äldre, sjuka och funktionshindrade för att ringa efter hjälp. (kanske ett större problem än SOS-funktionen på gamla bilar)

Troligtvis kommer en tekniskt begåvad person att dyka upp som har en lösning på detta problem. Han kan förmodligen få den här tekniska installationen tillverkad i Kina för en billig peng och tjäna sig en god vinst. Plötsligt kommer funktionerna i dessa gamla Volvos till liv igen.
Användarvisningsbild
av Sulten
least skrev:TS har en konstig frågeställning, han tycker att alla funktioner är meningslösa och därmed är VOC en onödig produkt.
Men, det räcker väl att jag tycker att en av alla funktioner är nyttig och nödvändig för att jag ska uppskatta tjänsten?
Och en annan kund tycker att en eller flera funktioner är bra, då har vi ju en situation där tjänsteutbudet faktiskt är anpassat till och till nytta för kundgruppen.

TS, kan du ge exempel på saker i din egen vardag som du tycker är värda att betala för? Behöver absolut inte vara bilrelaterade saker.
Självklart går det att lista och det tror jag att alla kan göra. Det är väl inte mina personliga behov och synpunkter relaterade till något annat än bilar som är lämpliga att diskutera i detta forum?
av least
Något måste väl det finnas som du uppskattar?

Och det är verkligen passande då alla andra svarat utifrån de egna personliga preferenserna.
Om man inte kan beskriva de egna behoven, då är det ju rätt meningslöst med allting.

Är det någon som har monterat nyare bak[…]

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]