- ons 05 feb 2025, 07:35
På vintern innan vi ska gå någonstans så värmer jag bilen en stund, vilket går att göra i bilen men eftersom jag inte bor i hus med egen uppfart så är det väldigt bra att kunna göra detta. Använder detta dagligen.
På sommaren så brukar jag fjärrstarta bilen för att kyla ner den, speciellt när vi är på sommarsemester i balkan där temperaturerna kan vara mot 40 grader så behöver inte barnen sätta sig en väldigt varm bil. Använde detta varje dag när jag var på semester så vill absolut inte vara utan det och använder detta de dagar det är varmt i Sverige (bor i Skåne).
Till att låsa upp bilen har jag flera gånger kunna låsa upp bilen remote om någon behövs hämta eller lämna något i bilen utan att jag varit i närheten med nyckeln. Detta händer väldigt sällan men smidigt när det behövs.
Jag har varit utan dessa funktioner under min uppväxt så det är klart man klarar sig utan men om bilen är utrustad med dessa funktioner vid köp så skulle jag tyckte det är väldigt dåligt från Volvos sida att de tar bort funktioner i efterhand. Nu kommer inte detta hända på V90 (gäller alla SPA bilar) eftersom de har 4G modem i bilen.
Sulten skrev: ↑tis 04 feb 2025, 21:08 Ja, jag förstår att jag nog är en drömkund för bilförsäljaren, men det var inte frågan.För mig som har två barn (en 7 år och en 1 år) så var en av anledningarna att jag bytte från V60 2015 till V90 2020 (förutom storleken) att ha fungerande VOC.
Att jag petade in en pinne i getingboet gav inte heller några vettiga förklaringar till det faktiska behovet av VOC och dess enkla och för de allra flesta delvis meningslösa funktioner. Ja, jag förstår att om du har köpt en bil med fungerande funktion vill du att den här funktionen ska fungera. -och gärna under hela bilens livstid.
Tillbaka till frågan: Vad är det verkliga behovet av VOC? Svaret på detta verkade inte komma från de svar ni gav mig. Hur ofta används dessa funktioner av den genomsnittliga föraren, och hur viktiga är de?
VOC var en funktion som fungerade på bilen vid köp och efter garantiperioden Vill man förlänga denna efter att nätet stängts behöver man bara betala för eventuella nya tekniska installationer som behövs. -om de erbjuds.
Förstår fullt ut att SOS-funktionen är ett EU-krav för fordonet, men biltillverkaren är väl inte ansvarig för att nätleverantörer/myndigheter stänger av 2G/3G-nätet? Det verkar inte rätt att skrota en 5 år gammal bil på grund av avsaknaden av denna SOS-funktion. Ser att Sverige skjuter upp stängningen till 2027, men Norge lägger ner hösten 2025. Det måste vara självklart att amnesti måste beviljas för bristen på denna funktion på drabbade fordon.
På vintern innan vi ska gå någonstans så värmer jag bilen en stund, vilket går att göra i bilen men eftersom jag inte bor i hus med egen uppfart så är det väldigt bra att kunna göra detta. Använder detta dagligen.
På sommaren så brukar jag fjärrstarta bilen för att kyla ner den, speciellt när vi är på sommarsemester i balkan där temperaturerna kan vara mot 40 grader så behöver inte barnen sätta sig en väldigt varm bil. Använde detta varje dag när jag var på semester så vill absolut inte vara utan det och använder detta de dagar det är varmt i Sverige (bor i Skåne).
Till att låsa upp bilen har jag flera gånger kunna låsa upp bilen remote om någon behövs hämta eller lämna något i bilen utan att jag varit i närheten med nyckeln. Detta händer väldigt sällan men smidigt när det behövs.
Jag har varit utan dessa funktioner under min uppväxt så det är klart man klarar sig utan men om bilen är utrustad med dessa funktioner vid köp så skulle jag tyckte det är väldigt dåligt från Volvos sida att de tar bort funktioner i efterhand. Nu kommer inte detta hända på V90 (gäller alla SPA bilar) eftersom de har 4G modem i bilen.