Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gizz
Jag har fått lite strul med larmet på min S80-00. Efter jag varit ute och kört så dröjer det mellan 2-6 timmar sen löser larmet ut. Att larma av och sen på löser inte problemet. Öppnar jag bilen och bagage och motorhuv så funkar det igen. Någon som har en idé på vad som kan vara fel?

Har kollat ifall batteriet är dåligt men det låg på 12,42V så det är helt ok.

Det är duktigt jobbigt när larmet börjar larma några timmar efter man varit ute och kört. Verkar som om det sätter igång när bilen blir kall.
Användarvisningsbild
av Gizz
Är det verkligen ingen som upplevt samma problem som jag och har en lösning?
Tittade lite på kontakterna till låset i bagageluckan. Den ena var det lite beläggning på.
Användarvisningsbild
av greeeken
Gizz skrev:Är det verkligen ingen som upplevt samma problem som jag och har en lösning?
Tittade lite på kontakterna till låset i bagageluckan. Den ena var det lite beläggning på.
Kolla så att dte itne är fel på sirenen.
En felsökning hos volvo o du vet.
av Psyko
Testa att stänga av Massrörelsesensorn, knappen sitter framför vxl-spaken.

Citerar mig själv då.

Den enklaste kontrollen och det vanligaste felet.
Testa att avaktivera så ska du se att larmet inte kommer aktivers mer.
Senast redigerad av 1 Psyko, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Gizz
greeeken skrev:
Gizz skrev:Är det verkligen ingen som upplevt samma problem som jag och har en lösning?
Fel på sirenen? Borde den verkligen tjuta som fasen då?
Felsökning är väl aktuellt men just nu är det ju julhelg m.m. Hade varit skönt att veta om det är en enkel lösning på det innan helgerna är över. Vad kostar en sådan felsökning tro?
Användarvisningsbild
av Gizz
Psyko skrev:Testa att stänga av Massrörelsesensorn, knappen sitter framför vxl-spaken.
Har funderat på det. Men inte hunnit testa än beroende på att jag felsökt på andra håll. Ska testa. Det verkar som felet uppkommer när bilen blir kall.
Användarvisningsbild
av greeeken
Gizz skrev:
greeeken skrev:
Felsökning är väl aktuellt men just nu är det ju julhelg m.m. Hade varit skönt att veta om det är en enkel lösning på det innan helgerna är över. Vad kostar en sådan felsökning tro?
Ja du det kan vara glapp , kortis eller vad som
hursom så är det ett vanligt fel när det gäller larm.
Inget jag tror utan har bara läst här på forumet.

Hm felsökning, det är en bra fråga, jag antar att de tar timtaxa på det.
Användarvisningsbild
av Gizz
greeeken skrev:
Gizz skrev:
greeeken skrev: Kolla så att dte itne är fel på sirenen.
Ja du det kan vara glapp , kortis eller vad som
hursom så är det ett vanligt fel när det gäller larm.
Inget jag tror utan har bara läst här på forumet.

Hm felsökning, det är en bra fråga, jag antar att de tar timtaxa på det.
Tack för svaret. Jag blev lite frågande eftersom det tjuter som fasen när larmet går igång. Men visst kan det vara så. Jag hoppas dock att det är ett simpelt fel vad det gäller kontakt eller så. Jobbigt att det kommer nu när det är långt till normala dagar och kön till verkstaden blir lång.
Användarvisningsbild
av Gizz
Psyko skrev:Testa att stänga av Massrörelsesensorn, knappen sitter framför vxl-spaken.

Citerar mig själv då.

Den enklaste kontrollen och det vanligaste felet.
Testa att avaktivera så ska du se att larmet inte kommer aktivers mer.
Har testat att deaktivera rörelsedetektorn. Samma resultat som innan. Det tog ca 1 timme innan larmet löste ut denna gång.
Konstigaste är att det tar mellan 30 min till 8 timmar mellan att larmet löser ut. Får fortsätta att leta fel. Försöker avfukta bilen i största möjliga mån. Jag använder bara bilen ibland då jag cyklar till jobbet.
Användarvisningsbild
av Gizz
Idag ville inte bilen starta. Låter som om batteriet är urladdat. Kan kanske vara så att detta ställer till larmproblemet trots allt. Men belastning (tändning med ljus på) så åker batteristyrkan ned till 11.79V.

Kan det vara så att mitt larmproblem är kopplat till detta tror ni? Jag har ju haft problemet att det tagit en stund emellan varje larm så det kan kanske relateras till att nivån i batteriet sjunker.
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]