Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Efter vad jag förstått så är det inte att datapotten är slut som är problemet utan att kortet/telefonumret i sig är avaktiverat då det inte fyllts på eller fyllts på för sällan.. så avaktivera eller skaffa ett nytt kort är det som gäller.
Samma sak hände mig (V40) och en kollega (XC60), ett nytt "gratiskort" senare så funkar det perfekt igen.

/Thomas
av jonasrcarlsson
Hej igen,
Jag har stängt av modemet och plockat bort SIM-kortet samt kört några turer, utan att det startar om :-D
Ska köra lite längre närmsta dagarna så jag får se om det verkar felfritt.
Är det något man bör ta med Bilia innan garantin går ut? Känns ju tråkigt med en funktion som inte fungerar.
Har funderat på att använda modemet för iPad framöver nu när barnet blivit lite äldre. Kanske ska testa med ett nytt kort i.
Frågan är om Bilia kan göra något åt buggen...
Användarvisningsbild
av fjohan82
jonasrcarlsson skrev: tis 12 jun 2018, 20:10 Hej igen,
Jag har stängt av modemet och plockat bort SIM-kortet samt kört några turer, utan att det startar om :-D
Ska köra lite längre närmsta dagarna så jag får se om det verkar felfritt.
Är det något man bör ta med Bilia innan garantin går ut? Känns ju tråkigt med en funktion som inte fungerar.
Har funderat på att använda modemet för iPad framöver nu när barnet blivit lite äldre. Kanske ska testa med ett nytt kort i.
Frågan är om Bilia kan göra något åt buggen...
Du ska vara som en igel på Bilia medan du har garanti. :-)
Jag brukar inte leta fel i allmänhet, men när det gäller bilar gör jag det innan garantin går ut... 8-)
av knorken
Uppar denna tråd.
Har märkt samma "problem" på min xc70 2016, displayen slocknar för att sedan starta om sig.
Vart sitter detta simkort?
Har sett man kan stänga av modemet via inställningarna i bilen, men hur påverkas VoC av att man stänger av modemet?
Användarvisningsbild
av johnnype
Vill tillägga att jag haft samma bekymmer med spontan omstart av Sensus Connect "IHU". Det var kortis mellan en av CAN-bus kablarna till jord som var orsaken. Kabelskav alltså. Lätt fixat men man måste ju plocka isär och kanske tejpa om lite.

Jag verifierade senare genom att kortsluta en av CAN ledarna till jord och det stängde omedelbart ner Sensus. Att koppla bort IHU från CAN bussen gav inte alls samma resultat utan det var just kortslutning till jord som var grejen för att få symptomet.
av AndersKl
Exakt det här problemet har jag också dragits med en tid nu. Sensus startar om random. 3-5ggr på ca 20 minuter, ibland en gång i timmen.

Spontant låter det som CAN-buskabel snarare än SIMkort.

Har köpt nytt simkort, varit i kontakt med leverantören som bekräftar att bilen kopplat upp via simkortet och norpat några megabyte data. I sensusinterfacet står det ett kryss över täckningen, samma om man tex byter till att bluetooth skall användas - den hittar inte telefonen då heller. Har provat att stänga funktionen men felet kvarstår - den startar om lika mycket ändå.

Andra fel är att navigatorn är totalt oanvändbar - hänger sig, tar 5 minuter från att man tryckt på knappen till att knapptrycket har registrerats och något händer. Ofta är kartan fel - den står kvar där man tex började köra, eller så blir det myrornas krig.

Även klockan hänger sig ibland och visar någon timme fel eller liknande - den kan visa fel flera omstarter innan den till slut ställer sig rätt.

Börjar bli ganska enerverande, speciellt eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska fixa det.
Hade gärna tagit emot all hjälp som finns!
Vad är det för kablar jag ska granska?

Facelift V60 D4 2015 (raka femman...)
av dannesk
Haft min XC60 my17 inne på Volvo ÅF mellan 2018 och 2020 flertalet ggr då Sensus frekvent kraschat och startat om samt funktioner som inte fungerat. Det har funnits flertalet buggar som fixats med uppdateringar och sista gången var det problem med cashminnet i systemet som kraschade då det blev fullt, har funkat felfritt sedan senaste uppdateringen 2020 som löste mitt problem. Innan det så fanns det problem med att systemet kraschade när man inte hade mobildata aktivt samt hackade BT vid streaming. Totalt vill jag minnas att det släppts 4 uppdateringar till systemet sedan jag köpte bilen 2017, uppdateringarna görs inte alltid om man inte säger till. Vet flera som haft liknande problem med Sensus som mig och de har inte servat på Volvo ÅF men när det varit inne för uppdaering så har problemen lösts.
av AndersKl
Var inne på Bilia med den nu på förmiddagen. Senaste mjukvaran laddad så ingen uppgradering kunde göras.
Däremot var det felkod på navigatorn (vilket stämmer - för den funkar bara sporadiskt). ICM-B12964A "Navigeringens kartdata stämmer inte med marknad". De försökte uppdatera kartan, men den tog inte uppdateringen..

Defekt IHU lyder domen. Dyyyyyyr att byta. Får snegla på andra lösningar.
Meh.
av AndersKl
Kodad mot bilen enligt meken. Har inte riktigt satt mig in i det än, man borde ju rimligtvis kunna koda in den gamla mot en ny bil också. Men som vanligt kostar allting 2000kr/h på märkesverkstad så exprimentlustan hos bilägaren är... begränsad.
Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]

Är det någon som har monterat nyare bak[…]