Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den är igång nu!

Men jag har ett annat problem och jag tror kanske det är orsaken till den inte startade. Jag verkar ha ett oljeläckage, jag märkte att oljenivån var låg i bilen, under hälften på stickan då den var full då jag fyllde på den sist. Jag undrar om oljenivån kan ha blivit så låg den hade problem att pumpa upp trycket? Då jag kollar under bilen är oljetråget oljigt på undersidan och ser jag ner på framsidan av motorn verkar det vara oljigt där framme. Jag undrar om det är något läckage vid vevhusventilationen.

Bild underifrån
Bild

En alternativ förklaring är att jag hällt i för mycket olja då jag tyckte nivån verkade låg, och det kommer ut nånstans, vettefasiken längre. Det ser ju som det kan ha hållit på ett tag.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Aj, ser inte bra ut. Ett fall för en schysst USB-kamera :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Okej, en liten sminkspegel och ficklampa är näst bäst, du får titta på framsidan av blocket och försöka hitta den högsta punkten som är oljig..
Konstigt att hela tråget är blött :-/ Om vevhusventilationen läcker borde ju oljan vara koncentrerad på mitten eller så.
Oljetryck har du även med nivå en bra bit under min-strecket på stickan

Har du kollat att oljefiltret är fastskruvat? På balken bakom motorn ser det mest oljigt ut i den änden.
Ser blött ut vid remskivan också, kanske vevaxeltätningen som har gett upp?
Jag tänker om det rinner ner så tar fartvinden det och smetar ut det över tråget, oljan kryper väl också av sig själv.

Jag tänkte det blir att plocka bort insuget igen för att få en ordentlig titt. Tror jag ids inte köra bilen nu dock.
Misstänker nu att kanske oljan kommer från en av kamaxeltätningarna. Jag har ju misstänkt vevhusventilationen tidigare men tyckte den var OK, I går såg jag dock rök kommande ur oljestickan, fast jag ville intala mig då att det var typ ånga då bilen stått i vått och kallt ett tag. Men kanske motorn har tryckt ur en tätning.
Idag har jag plockat bort insuget och andra delar. Jag kollade kamremmen först ifall det läcker bakom dreven men det ser ju ganska bra ut tycker jag

Bild

Men när jag börjar slippa åt vevhusventilationen ser jag först majonnäs vid koppling till insuget:

Bild

Det verkar som oljeläckaget har sin början runt själva oljefällan, typ där de går in till vevhuset igen. Den nedre kopplingen satt löst, jag kunde dra av den lätt utan att skruva ut dem.
Bild

Mera majonnäs
Bild

Fällan borta
Bild

Baksidan av oljefällan
Bild

Jag har några frågor.

-Är det normalt med den s.k. majonnäsen eller tyder det på något fel?

-Kan motorn tappa mycket olja om kopplingarna från fällan till vevhuset sitter lösa?

-Det verkar också vått runt oljestickan men jag kan inte säga om det är för det läcker där också, eller om det är för det rinner ner på den ovanifrån.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag tror du får räkna med majonnäs i oljefällan på vintern, där blandas kondensvatten och oljedimma samtidigt som fällan kyls med iskall fartvind.. Det är en annan sak på sommaren då fukten drivs ut av värmen från motorn.
Jag köpte ny oljefälla på Volvo för ett antal år sedan, då var den nedre gummislangen ersatt med en rörhylsa med nån slags fjädrande tätningar. Antagligen svårt att få slangklamret rätt monterat på den gamla lösningen.
På dina bilder ser det ut som det har läckt både vid övre och nedre slangen in till blocket. Det är inte så att plastburken har spruckit?
Ja det verkar ha läckt vid båda men det ser värst ut där nere. Möjligen har plastburken spruckit också, ej hunnit testa det. Men tänker jag får köpa ny fälla och kopplingar samt rengöra blocket och hålla koll på det.

Men frågan, kan oljan jag ser under förklaras av detta, läcker det mycket härifrån om det inte är tätt?
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 49

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]