Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Grabben har en C70 -99:a med T5 motor som är trimmad av förra ägaren, "det är minst 300 häst i den....". För ett tag sedan började den att krångla, dö på tomgång, svårstartad mm. Vi försökte läsa av med en enklare OBD-läsare efter ev. felkoder men hittade inget som borde påverka motorn. Grabbens kompis farsa har bilverkstad och kompisen kopplade upp med deras läsare och hittade inga direkta fel. Kopplar vi ur luftmassemätaren fungerar bilen, vi har tomgång och den är "körbar". Ny luftmassemätare införskaffades, eftermarknadspryl, och monterades och vi får samma fel igen. Ligger luftmassemätaren i serie med andra givare och det är därför detta händer? Eller kan man inte använda eftermarknadsprylar? Måste det göras några andra inställningar efter byte?
Man kan typ säga att luftmassemätaren ligger i serie med andra givare, motorn går väl i nån form av nödprogram när den inte kopplas in, för just denna motor vet jag inte vilka signaler som används dock. Brukar dock alltid vara LMM som strular om bilen fungerar när man kopplar ur den.

Väldigt sannolikt att det är strul med den nya luftmassemätaren, billiga luftmassemätare är allt som oftast kassa!
Marlboroman skrev:Är den nya mätaren av samma sort som den gamla? 99 är ju ett lite lurigt modellår. Och är den modifierad så kan det ju ställa till det ytterligare.
Dom har helt olika kontakter, så dom passar inte öht. Jag vet för jag köpte fel till min förut :P Dom gamla har 4-pins kontakt, nya har... 6? har jag för mig. "mer än dom gamla" iaf.
Nu har jag varit ute och testat lite på grabbarnas bilar. På C70, som inte funkar satt det en Bosch F 00C 2G2 066. Den nya är en Ridex 3926A0202 och den funkar inte på C70. Den andre grabben har en S60 -03 som också hade kass LMM. Sätter jag dit Ridex'en på den bilen funkar allt klockrent. Är det så att den något äldre C70 har ett känsligare/annorlunda styrsystem som kräver Boschs grejer? Enligt Ridex hemsida ska den vi köpt vara likvärdig med Bosch? Nån som har nån teori?
Nope, dom är inte speciellt känsliga. Mig veterligen så har dessutom C70in exakt samma styrsystem som S60in.

Mer troligt så ligger felet någon annanstans. Rycker man ur LMM'en så går bilen i ett nödprogram, där alla möjliga sensorer ignoreras. Bl.a. lambdasond och tempgivare. Och LMM då, givetvis.
Väldigt konstigt att det inte finns några felkoder. Eftersom LMM har varit urkopplad, och bilen startad utan LMM, SKA det finnas felkoder. Det är inga koder som själv-raderas, utan dom måste rensas manuellt.

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]