- fre 17 jan 2025, 10:00
#1599725
Hej.
Grabben har en C70 -99:a med T5 motor som är trimmad av förra ägaren, "det är minst 300 häst i den....". För ett tag sedan började den att krångla, dö på tomgång, svårstartad mm. Vi försökte läsa av med en enklare OBD-läsare efter ev. felkoder men hittade inget som borde påverka motorn. Grabbens kompis farsa har bilverkstad och kompisen kopplade upp med deras läsare och hittade inga direkta fel. Kopplar vi ur luftmassemätaren fungerar bilen, vi har tomgång och den är "körbar". Ny luftmassemätare införskaffades, eftermarknadspryl, och monterades och vi får samma fel igen. Ligger luftmassemätaren i serie med andra givare och det är därför detta händer? Eller kan man inte använda eftermarknadsprylar? Måste det göras några andra inställningar efter byte?
Grabben har en C70 -99:a med T5 motor som är trimmad av förra ägaren, "det är minst 300 häst i den....". För ett tag sedan började den att krångla, dö på tomgång, svårstartad mm. Vi försökte läsa av med en enklare OBD-läsare efter ev. felkoder men hittade inget som borde påverka motorn. Grabbens kompis farsa har bilverkstad och kompisen kopplade upp med deras läsare och hittade inga direkta fel. Kopplar vi ur luftmassemätaren fungerar bilen, vi har tomgång och den är "körbar". Ny luftmassemätare införskaffades, eftermarknadspryl, och monterades och vi får samma fel igen. Ligger luftmassemätaren i serie med andra givare och det är därför detta händer? Eller kan man inte använda eftermarknadsprylar? Måste det göras några andra inställningar efter byte?