Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Min har kylt handskfack! Jippi!
Visst är det så att om man vill välja färg får man köpa nytt. Är det ont om begagnade bilar får man verkligen ta vad man får, men när utbudet är större kan man tillåta sig att välja lite där också.
Själv både deltager jag i och arrangerar orienteringstävlingar. Jag har medvetet skaffat bilar med ljus klädsel sedan 1989. Det är inga problem om man bara tänker sig för en aning.
Den jag har nu är den ljusaste hittills, då den har både golv, stolar, tak, bagagerumsklädsel och dörrsidor som är ljusa. Bara träpanelerna är mörkbruna och instrumentbrädans och dörrarnas ovansidor är mörkgrå, nästan svarta.
av UnleashFusion
Sulten skrev: tor 31 okt 2024, 10:49 Va betyder händelser från Carfax? Nogra bilar har fä somma har uppemot 20 händelser. I övrigt så är det vel första ägare som bestämmer färg och utrustning, vi som köper användade bilar ser vel mer på tilstånd, miltal och pris. Jag valde bort vita bilar och vita interiör, men mitt val var primärt diesel.
Carfax är inget jag skulle betala för, nästintill samma "information" du kan hitta gratis via t.ex. Car.info / biluppgifter.se . I princip ser du vem som ägt bilen, "ifall det är skulder etcetc)(vilket du gör via transportstyrelsen) och om besiktningen är godkänt etcetc. (bortkastade pengar)..
Möjligtvis om du köper från USA eller EU så är carfax helj okej då får du mer om te.x krockskador etc. dock kan man även det "hitta" ifall man kan gräva på internet
Användarvisningsbild
av Sulten
UnleashFusion skrev:
Sulten skrev: tor 31 okt 2024, 10:49 Va betyder händelser från Carfax? Nogra bilar har fä somma har uppemot 20 händelser. I övrigt så är det vel första ägare som bestämmer färg och utrustning, vi som köper användade bilar ser vel mer på tilstånd, miltal och pris. Jag valde bort vita bilar och vita interiör, men mitt val var primärt diesel.
Carfax är inget jag skulle betala för, nästintill samma "information" du kan hitta gratis via t.ex. Car.info / biluppgifter.se . I princip ser du vem som ägt bilen, "ifall det är skulder etcetc)(vilket du gör via transportstyrelsen) och om besiktningen är godkänt etcetc. (bortkastade pengar)..
Möjligtvis om du köper från USA eller EU så är carfax helj okej då får du mer om te.x krockskador etc. dock kan man även det "hitta" ifall man kan gräva på internet
Tack. Dessa upplysningar uppges inte dom från handlarna? Vid privatkjöp kan man nog förstå att det holds tilbaks.

(Jag har ochså kylt hanskfack (vet f.. vad jag skal med det))
av Malmstroem
apersson850 skrev: Själv både deltager jag i och arrangerar orienteringstävlingar. Jag har medvetet skaffat bilar med ljus klädsel sedan 1989. Det är inga problem om man bara tänker sig för en aning.
Den jag har nu är den ljusaste hittills, då den har både golv, stolar, tak, bagagerumsklädsel och dörrsidor som är ljusa. Bara träpanelerna är mörkbruna och instrumentbrädans och dörrarnas ovansidor är mörkgrå, nästan svarta.
Jag kom hem fyra i morse efter att ha skjutit fyra vildsvin. Trött, blodig och skitig. Tänka sig för om jag skitade ner bilen eller inte fanns inte på kartan. Att också behöva sanera en ljus klädsel är inte något som är prioriterat för mig.

Men det är bra att du trivs med ljus inredning. För mig överväger nackdelanra med ljus klädsel helt klart fördelarna.
Användarvisningsbild
av apersson850
Hade jag ägnat mig åt sådant också hade jag förmodligen haft mer än en bil.
Tidvis genom åren har jag haft det.
av Malmstroem
Vi har redan tre bilar...

Mitt problem med en dedikerad jaktbil är att jag har ett antal mil motorväg till jaktmarken. Då går diverse pickuper, LR Defender, JEEP etc bort för mig. Jag är för bortskämd med att åka bekvämt. :-D
av Anders880531
Tack till alla som bidragit med tips, tid och research på bilar! Uppskattar det massor.

Det känns som att inställningen till dom ”gamla” T8orna har blivit mera positiv, och jag kommer nog köpa en sådan istället för D5an. Lägre skatt, och förhoppningsvis lägre bränsleförbrukning. Och jag har som sagt möjlighet att ladda ofta (laddstolpe tillgänglig i föreningen)
av Kamp
Blev det något köp? Går i samma tankar och med samma budget där jag velar mellan D5, T6 eller T8.

Intressant att höra vad du landade i!
av Anders880531
Vi avvaktar lite, men det kommer bli en T8 när det är dags!
Väntar vi lite till så kommer det säkert komma ut någon lite nyare årsmodell, så vi kanske slipper undan MY16 åtminstone med våran budget.

Allt gott.

När kom hastighetsspärren? Har då […]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]