Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
Har funderat i omgångar på att eftermontera rattvärme. Även när man värmer upp kupén med avfrostningen så tar det ändå en stund för ratten att bli varm, och jag tycker inte om att köra med handskar.

Denna har jag sett förut:

Men då ska man skaffa canserver, kontrollkort, ytterligare obd-splitt och en ratt med värme. Ganska dyrt. Dessutom kändes hela lösningen lite komplicerad att montera. Men smidigt att kunna justera värmen via GUI mha baksätets värme.

Såg ett inlägg i Model 3 gruppen på Facebook om denna modulen från EvOffer

https://evoffer.com/product/model-3-y-h ... el-module/

Det är istället enbart en modul som behöver installeras, den går på rattbelysningens ström. Dom säljer dessutom ett färdigt paket för 4500kr med ratt och allt. OEM, men ändå. Nackdelen är då istället att man inte kan styra av eller på manuellt, utan man får ställa in om man vill köra High eller low threshold mode och sen vilken temperatur. Men läge low med ljummen temperatur kan nog funka rätt bra.

Oavsett, lite läskigt att härja med elektroniken i bilen men jag blir helt klart sugen.
Användarvisningsbild
av batmac
Tji fick jag, värmen är då fan inte löst iallafall. Körde Umeå -> Torneå tur och retur igår och skulle uppskatta att värmen fungerade tillfredsställande 50% av tiden. Upplevelsen var att det funkade att köra avfrostningen i samband med laddning men efter en stunds körning så lägger den av och blåser bara kallt istället. Som att den inte orkar värma upp luften utifrån. Vissa gånger när det blåser kallt i framsätet så fullkomligt trycks det ut varmluft i baksätet istället. Högst oklart. Vi får imma och frost på sidorutan på förarsidan. Förmodar att sistnämnda är pga att det kommer in luft där i det magiska vindbruset som enligt Tesla inte går att göra nåt åt.

Är så jävla less på den här bilen just nu, tyvärr. Det är inte värdigt en bil för nästan en halv miljon (då) och det kan inte vara tänkt att vara så här. Vi kan inte med gott samvete sälja bilen till någon annan heller när den beter sig som den gör (för att inte tala om den ohyggliga värdeminskningen), service kan inte göra något tydligen och tycker jag ska prata med sälj (nu är dessutom garantitiden slut så all felsökning kostar dyra pengar, om det öht går att få en tid). Med alla problem vi haft känns det verkligen som ett måndags-ex.

Jag har slängt iväg ett mail till en "Senior Operations Coordinator" på Tesla som vi hade kontakt med där i början när vi fick ett par nya däck osv, så får väl se om man får nåt svar. Om människan öht jobbar kvar. Ett återköp hade varit det optimala, men det kommer ju aldrig att hända. Dom kanske kan sätta lite fart på verkstaden, men jag vet inte vad som ska göra heller för värmaren verkar ju funka när den funkar..
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Tyvärr har du upptäckt en av nackdelarna med Tesla. Skitjobbiga att ha att göra med, vare sig garanti eller inte. Det finns många lyckliga också, men det är oftast dom som har en problemfri bil.Jag har pratat med många som sagt att det är deras första Tesla, och sista.

Jag har två vänner som haft Tesla men nu kör andra elbilar som dom är nöjda med.

Jag kommer aldrig köpa en Tesla, den passar inte mig, gillar inte instrumentering, kvalité, sättet att man ska göra felanmälan via app, osv. Listan är lång…

Jättetråkigt att du nu också är drabbad, jag hoppas verkligen det löser sig för dig.
Användarvisningsbild
av frasse4
Tråkigt att de inte kan få ordning på värmen. Känns ju som att det är ett ganska simpelt system med PTC-element som ska värma luften bara.

Min erfarenhet genom alla mina år som bilägare är dock att när man återkommer med bilen på garantiärenden oavsett märke så blir man bemött av ointresse att hjälpa till. De gör det minsta som krävs och hoppas man ska tröttna. Även vid normal service så låter det fint att ha en personlig servicetekniker på Volvo (Bilia) men de har inget intresse av dig eller sin bil. Droppen för mig var när de ville lura på mig att byta slangen till vevhusventilationen på toppen på min V70 för 4000 kr, jag köpte slangen och bytte själv på parkeringen på 15 minuter. Men jag tillhör också den yngre generationen som inte är speciellt trogen till ett märke, så de kanske räknar kallt med det och inte bryr sig om att fjäska.

Jag slutade för många år sedan att serva min bilar på auktoriserad verkstad och betalar hellre till en mindre verkstad med en duktig mekaniker som är intresserad av att hjälpa mig. Med det sagt så vet jag inte riktigt var jag ska vända mig nu med elbil, men jag skulle dra mig länge för att vända mig till Tesla om jag fick problem med min.
Användarvisningsbild
av batmac
Ja som i det gamla ordspråket, hur man än vänder sig så har man skinkan bak. ;-)

Jag vet inte ens vad jag skulle kolla på istället. Vill ha fyrhjulsdrivet, förvärmning av batteri, OK räckvidd och en app som fungerar, så kraven är skyhöga med andra ord. För det går inte att komma ifrån att Teslans app bara funkar.

Allting är för dyrt. Funderar också på om jag är less på bilägande så jag ska leasa istället nu när hundarna ändå inte behöver tas hänsyn till (dom får åka Volvo utom i nödfall). Men leasingen är också dyr om man kör mer än medel.

Hade egentligen varit sugen på en XC60 (tyckte så mycket om den när jag hade hyrbil senast), men sambon är numera helt inne på att det ska vara el.

Men fick dom bara ordning på just värmen så kunde jag leva med resten liksom även om jag inte uppskattar det. Men man kan inte åka runt utan att veta om värmen kommer funka eller inte.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
batmac skrev:Ja som i det gamla ordspråket, hur man än vänder sig så har man skinkan bak. ;-)

Jag vet inte ens vad jag skulle kolla på istället. Vill ha fyrhjulsdrivet, förvärmning av batteri, OK räckvidd och en app som fungerar, så kraven är skyhöga med andra ord. För det går inte att komma ifrån att Teslans app bara funkar.
Det finns numer många elbilar som klarar det du efterfrågar!

Använd sedan appen ChargeFinder, så får du upp alla laddoperatörer. Teslas app visar ju bara deras egna laddplatser.

Jag fattar ärligt talat inte vad och varför folk tycker det är så fantastiskt med just Teslas elbilar. Jodå, jag har kört och det enda är väl att dom sticker iväg riktigt ordentligt när man trycker på pedalen. Kul några dagar men sen då?
Användarvisningsbild
av batmac
EbbevonVolvo skrev:
Det finns numer många elbilar som klarar det du efterfrågar!
Inte om man också ska ta hänsyn till prisaspekten. Tyckte 400 var illa nog. Har du några förslag? EQB som du själv kör kvalar väl precis in under 400' för en beggad 2022 om man ska ha det som gräns.

EbbevonVolvo skrev: Använd sedan appen ChargeFinder, så får du upp alla laddoperatörer. Teslas app visar ju bara deras egna laddplatser.

Jag fattar ärligt talat inte vad och varför folk tycker det är så fantastiskt med just Teslas elbilar. Jodå, jag har kört och det enda är väl att dom sticker iväg riktigt ordentligt när man trycker på pedalen. Kul några dagar men sen då?
Man får upp även andra laddare i Teslas navigering om man går på laddningsfliken, har jag för mig iallafall? Grejen är ju att Teslan är sammanlagt en bra upplevelse. Det är snabba skärmar med responsivt OS, inbyggda media-appar som gör att man slipper carplay och annat, webläsare för Plex, bra tredjepartstillbehör och integration med t.ex Home Assistant.

Appen har nog aldrig strulat för mig och det är något jag värdesätter. Jämfört med VAG-koncernens app som inte verkar funka speciellt bra alls av inläggen i FB-grupperna att döma, Enyaq går ju inte ens att låsa/låsa upp bilen i appen?! Att öht kunna köra klimatanläggningen tills dess att batteriet går ner till 20% istället för att få ett visst tidsspann, lägen som camp mode, dog mode m.m. Att slippa hålla på att leta andra laddstationer för att ruttplaneringen fungerar överlag bra. Inga andra appar, taggar osv.

Så jag förstår att absolut storheten, men det är svårt att bortse från bristerna när man fått ett exemplar som har dom. Slipper man den skiten så är det faktiskt ett väldigt trevligt ägande.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Problemet är väl just dom där 400.000kr som du nu nämner. :-)

Jag tror inte EQB har allt du efterfrågar heller. Definitivt inte nu när det är fler funktioner som du nämner här ovan.

VAG bilarna gillar jag inte heller, kanske att dom nya 2025 har något. Har inte undersökt dom.

Om ett år måste jag bestämma mig för hur jag ska gå vidare. Nästa elbil ska jag köpa, inte privatleasa. Det ÄR ju inte min bil, gillar det inte. Men det är jag det. Vad ska det då bli? Kanske löser ut denna? Jag har inte en aning…

Kan tyvärr inte hjälpa dig med vad du ska välja. Ser bara att det har kommit, och kommer, mycket nytt nu. Men under 400.000kr blir svårt. :-)
Användarvisningsbild
av batmac
Menar väl inte att jag behöver allt det, men jag tror det är en förklaring till varför Tesla är populärt, det är en bra helhet med mycket nice-to-have som borde finnas i varenda elbil. Men mjukvara är svårt :)
Användarvisningsbild
av batmac
Efter en vecka utan något svar på mailet jag slängde iväg så hade jag väl börjat ana att jag inte skulle fått nåt svar där så jag hade börjat förbereda ett nytt. Men så imorse så kom det ett svar, och några mail fram och tillbaka senare så dök det istället upp ett meddelande från service i appen där man återigen bad om datum och tider för att kika i loggar. Därefter kom ett samtal med lite ytterligare frågor. Så någonting sattes i rullning. Har väl ingen anledning att tro att det leder någonstans den här gången heller (hittils har dom inte hittat nåt i loggarna den här gången heller) men den som lever får se.

Har i övrigt testat att körra offroad-läget (mha S3XY-appen) och jag måste säga att bilen blir helt klart trevligare att köra nu i snön och halkan. Mer konstant fördelning av drivningen mellan fram och bak och även fördelning av regen så inbromsningarna känns stabilare. Klart rekommenderat :-) Borde vara standard i alla bilarna.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 23
Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]

Tysta sommardäck V90

Ifall det är resonansljudet som stör dig[…]

Hi Volvo fan :-) I`m new hear so its my first thr[…]